W związku z obecnym zamieszaniem wokół trybunału konstytucyjnego postanowiłem samodzielnie zanalizować sytuację prawną i faktyczną dotyczącą tego tematu.
Jak się wydaje wchodzą tu następujące przepisy prawne:
Konstytucja RP:
Art. 173. Sądy i Trybunały są władzą odrębną i niezależną od innych władz.
Art. 190. 1. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne.
2. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w sprawach wymienionych w art. 188 podlegają niezwłocznemu ogłoszeniu w organie urzędowym, w którym akt normatywny był ogłoszony. Jeżeli akt nie był ogłoszony, orzeczenie ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
3. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, jednak Trybunał Konstytucyjny może określić inny termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego. Termin ten nie może przekroczyć osiemnastu miesięcy, gdy chodzi o ustawę, a gdy chodzi o inny akt normatywny – dwunastu miesięcy. W przypadku orzeczeń, które wiążą się z nakładami finansowymi nie przewidzianymi w ustawie budżetowej, Trybunał Konstytucyjny określa termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego po zapoznaniu się z opinią Rady Ministrów.
4. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą aktu normatywnego, na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie sądowe, ostateczna decyzja administracyjna lub rozstrzygnięcie w innych sprawach, stanowi podstawę do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia na zasadach i w trybie określonych w przepisach właściwych dla danego postępowania.
5. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego zapadają większością głosów.
Art. 130. Prezydent Rzeczypospolitej obejmuje urząd po złożeniu wobec Zgromadzenia Narodowego następującej przysięgi:
„Obejmując z woli Narodu urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, uroczyście przysięgam, że dochowam wierności postanowieniom Konstytucji, będę strzegł niezłomnie godności Narodu, niepodległości i bezpieczeństwa Państwa, a dobro Ojczyzny oraz pomyślność obywateli będą dla mnie zawsze najwyższym nakazem”.
Przysięga może być złożona z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.
Art. 151. Prezes Rady Ministrów, wiceprezesi Rady Ministrów i ministrowie składają wobec Prezydenta Rzeczypospolitej następującą przysięgę:
„Obejmując urząd Prezesa Rady Ministrów (wiceprezesa Rady Ministrów, ministra), uroczyście przysięgam, że dochowam wierności postanowieniom Konstytucji i innym prawom Rzeczypospolitej Polskiej, a dobro Ojczyzny oraz pomyślność obywateli będą dla mnie zawsze najwyższym nakazem”.
Przysięga może być złożona z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.
Art. 104. 1. Posłowie są przedstawicielami Narodu. Nie wiążą ich instrukcje wyborców.
2. Przed rozpoczęciem sprawowania mandatu posłowie składają przed Sejmem następujące ślubowanie:
„Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu, strzec suwerenności i interesów Państwa, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej.”
Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.
3. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
Ustawa Kodeks karny:
Art. 2. Odpowiedzialności karnej za przestępstwo skutkowe popełnione przez zaniechanie podlega ten tylko, na kim ciążył prawny, szczególny obowiązek zapobiegnięcia skutkowi.
Ustawa o Trybunale Stanu:
Art. 4. Prawo postawienia Prezydenta w stan oskarżenia przysługuje wyłącznie Zgromadzeniu Narodowemu.
Art. 6. 1. Wstępny wniosek o postawienie Prezydenta w stan oskarżenia może być złożony Marszałkowi Sejmu przez co najmniej 140 członków Zgromadzenia Narodowego.
Jak zatem wynika z przytoczonych przepisów prawnych:
- trybunały są władzą niezależną od innych władz państwowych i jakakolwiek próba ich podporządkowania innym władzom (ustawodawczej, wykonawczej (Monteskiusz)) lub pozaprawnego wpływania na ich kształt jest przestępstwem;
- orzeczenia trybunału konstytucyjnego regulują sytuację prawną i faktyczną ex tunc (od początku) (art. 190 ust. 4 Konstytucji) – przywracają i naprawiają praworządność;
- prezydent dobrowolnie przysięga przede wszystkim wierność postanowieniom Konstytucji;
- premier (prezes rady ministrów) dobrowolnie przysięga przede wszystkim wierność postanowieniom Konstytucji;
Według mnie w obecnym stanie prawnym i faktycznym:
- Duda Andrzej (prezydent RP) jest przestępcą – gdyż wbrew własnej przysiędze i postanowieniom Konstytucji nie wykonał orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego odnośnie nowopowołanych przez poprzedni i obecny Sejm członków tegoż trybunału;
- Szydło Beata (premier) (wraz z rządem) jest przestępcą – gdyż wbrew własnej przysiędze popełniła przestępstwo z zaniechania jako niezależna władza państwowa odnośnie braku reakcji na przestępstwo prezydenta;
- jest to zatem zamach stanu na polskie instytucje prawne.
Zauważmy
- posłowie nie są przestępcami – gdyż dla nich przestrzeganie Konstytucji nie jest priorytetem (patrz przysięga posła (i senatora): art. 104 Konstytucji).
Inne tematy w dziale Polityka