Romantyzm
Kulturę polską słowiańską najlepiej przypomniał romantyzm: Mickiewicz, Słowacki i mnóstwo innych mniej znanych autorów.
#Romantyzm
Gatunki literackie romantyczne:
ballada;
dramat romantyczny;
epopeja narodowa;
gawęda szlachecka;
komedia;
poemat dygresyjny;
powieść poetycka;
sonet.
Cechy dramatu romantycznego:
bohater romantyczny;
brak łańcucha przyczynowo-skutkowego;
łączenie realizmu z fantastyką;
mieszanie rodzajów i gatunków literackich;
obecność scen zbiorowych;
zerwanie z zasadą trzech jedności: miejsca, czasu i akcji.
Irracjonalizm - to wiara w to co pozazmysłowe, ukryte i tajemnicze - odwoływanie się do ludowych baśni, wierzeń i mitów.
Naród - grupa ludzi związanych wspólną historią, kulturą i tradycją, a nie systemem administracyjnym.
Natura - zjednoczenie człowieka z żywiołem, przyrodą zawiera w sobie boskiego ducha.
Indywidualizm - ważniejsza od zbiorowości jest jednostka, która powinna być szlachetna i wybitna.
Mesjanizm - w szerszym znaczeniu: wiara w powszechne zbawienie, które po okresie katastrof i nieszczęść dokona się za sprawą wybranej jednostki przez boga.
Prometeizm - postawa niezgody na istnienie zła na świecie oraz buntu przeciwko boskiej instancji, która na nie zezwala.
Adam Mickiewicz
"Pan Tadeusz czyli ostatni zajazd na Litwie historia szlachecka z roku 1811 i 1812 we 12 księgach wierszem"
Formy: aforyzm, anegdota, baśń ludowa, epopeja, gawęda szlachecka, humoreska, komedia, legenda, opowieść, poemat heroikomiczny, opisowy, satyra, sielanka.
aforyzm: wypowiedzi o grzeczności;
anegdota: historia Domeyki i Doweyki;
baśń ludowa: opis matecznika;
gawęda szlachecka: opowieści wojskiego;
humoreska: wypowiedzi Telimeny;
komedia: spór asesora i rejenta, perypetie hrabiego, miłosne tarapaty Tadeusza;
legenda: historia zamku Horeszków;
opowieść: losy Jacka Soplicy, watek miłosny: Ewy i Jacka, Tadeusza i Zosi;
poemat heroikomiczny: szlachecki najazd na Soplicowo;
opisowy: opisy zjawisk przyrodniczych;
sielanka: opis pierwszego spotkania Zosi z Tadeuszem;
satyra: wypowiedzi wojskiego na temat mody, nauki sędziego na temat wychowania;
epopeja: konstrukcja całego utworu.
Dlaczego właśnie romantyzm uznaję za tak ważny dla kultury polskiej?!
Bo są to pierwsze bardzo jeszcze nieśmiałe próby odnowienia, restauracji polskiej kultury słowiańskiej, której szczątki przetrwały w ziemi i w kulturze, obyczajowości ludowej.
Adam Czarnocki publikuje swoją pierwszą pracę etnograficzno-archeologiczną na temat słowiańszczyzny.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zorian_Do%C5%82%C4%99ga-Chodakowski
https://pl.wikipedia.org/wiki/O_S%C5%82awia%C5%84szczy%C5%BAnie_przed_chrze%C5%9Bcija%C5%84stwem
Myśliciele i działacze polscy starają się pogodzić naszą słowiańską wielkość prahistoryczną z aktualnie panującą filozoficzno-religijną koncepcją boga żydowskiego i tworzą potworki ideologiczne typu mesjanizm.
Przypomnijmy zatem, co filozofia słowiańska mówi o świecie i życiu.
Filozofia słowiańska pozostaje w zakresie realizmu.
Świat, przyroda jest jednością, ale składa się z wielu odrębnych elementów, zjawisk przyrodniczych, z których każdy ma swojego demona, który nim porusza, czasem nawet jest to kilka demonów, które obsługują poszczególne aspekty zjawiska: dla stawu jest to np. wodnik (wodnice), utopce i rusałki.
Mamy tu zatem siły i prawa przyrody.
Filozofia słowiańska nie tworzy koncepcji boga, w sensie koncepcji boga żydowskiego, bo to wkraczałoby już w obszar abstrakcji, bajek i fantazji.
Koncepcje boga słowiańskiego wiążą się raczej z siłą zjawisk przyrodniczych, które są w dyspozycji odpowiedniego demona.
Mamy zatem hierarchię demonów.
Jest tu też słowiańska koncepcja wytworów kultury, narzędzi i pracy, które służą do zmieniania rzeczywistości, natury, środowiska przyrodniczego, podczas gdy w koncepcji żydowskiej do zmieniania rzeczywistości używa się powszechnie opowiadanie bajek: np. o holokauście.
Inne tematy w dziale Kultura