Zbigniew Kuźmiuk Zbigniew Kuźmiuk
489
BLOG

Po blokadzie budowy przez rząd Tuska, CPK, atomu, portów morskich, teraz Małaszewicze

Zbigniew Kuźmiuk Zbigniew Kuźmiuk Rząd Obserwuj temat Obserwuj notkę 52

1. Senator Grzegorz Bierecki z województwa lubelskiego po raz kolejny alarmuje, że  ministrowie rządu Tuska, blokują realizację kolejnej strategicznej dla Polski inwestycji „Centrum Logistyczne Małaszewicze”. Po raz kolejny upomniał się o jej realizację także Sejmik województwa Lubelskiego, przypominając rządowi Tuska, że Sejm miażdżącą większością w 2023 roku, przyjął ustawę o konieczności realizacji tego przedsięwzięcia, wpisując do niej  precyzyjną ocenę jego skutków  finansowych, co wiązało się z koniecznością zapewnienia finansowania z budżetu państwa  w wysokości ok. 3 mld zł. Senator Bierecki przypomniał także, że port przeładunkowy Małaszewicze już w obecnym kształcie przynosi do budżetu państwa w związku z głównie chińskim eksportem i importem, realizowanym przez 15 par pociągów przyjmowanych w ciągu doby, przynoszą rocznie około 8 mld zł w postaci i ceł i podatków.

2. Jego zasadnicza rozbudowa pozwoliłaby na podwojenie tego przywozu i wywozu  towarów do 30 par pociągów w ciągu doby, co znacząco zwiększyłoby dochody budżetowe z cel i podatków. Niestety inwestycja w rozbudowę  portu kolejowego w Małaszewiczach jest na kursie kolizyjnych z interesami portów morskich takich jak Hamburg, Antwerpia, Amsterdam i gdyby została zrealizowana, odebrałaby cześć dochodów podatkowych i celnych Niemiec i Holandii. Stąd jak się wydaje decyzje rządu Tuska o zatrzymaniu jej realizacji, czego dobitnym wyrazem  jest przedłużenie do aż do lipca tego roku, konieczności przeprowadzenia kolejnych wyliczeń, które mają udowodnić efektywność ekonomiczną przedsięwzięcia. Tyle tylko, że te wyliczenia zostały już przeprowadzone, co więcej dotychczasowa wydajność podatkowa i celna portu kolejowego w Małaszewiczach, nie powinna pozostawiać żadnych wątpliwości. Przedsięwzięcie prowadzą dwie spółki Skarbu Państwa, Polskie linie Kolejowe S.A i PKB Cargo S.A, które są nadzorowane przez ministra infrastruktury, ale jak się okazuje pod rządami Tuska straciły do niego serce i stąd już rok opóźnienia w podejmowaniu jakiejkolwiek decyzji w tej sprawie, a teraz jak się dowiadujemy, to opóźnienie potrwa kolejne pół roku.

3. Niestety wszystko wskazuje na to, że inwestycja w rozbudowę portu kolejowego Małaszewicze to ten sam modus operandi co CPK, rozbudowa portów morskich, czy budowa I elektrowni atomowej. Wszędzie kontrole, audyty i odwlekanie decyzji, aby nie powiedzieć Polakom przed wyborami prezydenckimi, że są one nie do udźwignięcia w pierwotnym kształcie dla budżetu państwa, trzeba je więc odchudzić, zrezygnować z części przedsięwzięć albo opóźnić. Rządzący nie mówią tylko, że tak naprawdę podstawowym powodem ich ograniczania, albo wprost blokady jest kolizja z niemieckimi interesami i dlatego nie będą albo realizowane w ogóle, albo muszą przejść gruntowne przeorientowanie, co oznacza przesuniecie ich realizacji o kolejne kilka lat.

4. Niestety to stwierdzenie sprzed kliku lat obecnego kandydata na prezydenta z Platformy, Rafala Trzaskowskiego „ po co nam CPK skoro mamy lotnisko w Berlinie”, działa jak swoiste przekleństwo. Mamy przecież nie tylko lotnisko w Berlinie ale i we Frankfurcie, po co więc nam hub przesiadkowy łączący Azję i Europą i Ameryką  pomiędzy Łodzią i Warszawą, a także po co nam w tym miejscu lotnisko cargo, po co nam rozbudowa portów morskich, skoro stwarzają konkurencję dla portów niemieckich , po co nam tak ze rozbudowa portu kolejowego Małaszewicze,  skoro uderzy ona znowu w interesy porów niemieckich i holenderskich. Trochę inny przypadek to elektrownia atomowa, bo ona nie jest konkurencją dla niemieckich elektrowni, te zostały powiem niedawno ostatecznie  zamknięte i w  konsekwencji skoro w Niemczech ich już nie ma, to nie może być ich także w Polsce, bo te stwarzałyby dodatkowe zagrożenie dla Niemiec. Niestety te wszystkie przykłady blokady i opóźniania strategicznych dla Polski inwestycji, pokazują , że tak naprawdę przede wszystkim liczą się dla rządu Tuska, interesy niemieckie, a nie polskie.

Dr nauk ekonomicznych, Poseł na Sejm RP obecnej kadencji

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (52)

Inne tematy w dziale Polityka