Paweł Łęski Paweł Łęski
258
BLOG

Caracal a la LA Tribune

Paweł Łęski Paweł Łęski Badania i rozwój Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Caracal a la LA Tribune

Moje: Skandal we francuskiej armii! Aż 75 proc. caracali uziemionych, bo naprawy zbyt drogie


Artykuł z La Tribune:


Airbus Helicopters: Caracala gryzie pył w Mali


 Autor: Michel CABIROL | 26.06.2014, 07:01  


  


Turbiny w Caracalach cierpią podczas eksploatacji w ekstremalnych warunkach w Mali.

image

Wykorzystywany przez wojsko i siły specjalne na malijskim teatrze działań wojennych, śmigłowiec transportowy (EC725) napotyka nowe wyzwania. Turbiny Caracali zużywają się przedwcześnie ze względu na szczególne cechy malijskiego piasku.


W Mali, gdy śmigłowce transportowe Caracal (Airbus Helciopters) nie są uziemione przez popsute silniki, nie mogą latać z maksymalną wydajnością. „To może zabrać tylko dziesięciu komandosów na dwieście kilometrów w temperaturze 30 ° C i jest jeszcze gorzej, gdy temperatura przekracza 40 ° C” , twierdzą senatorowie Reiner (PS), Jacques Gautier (UMP) i Gerard Larcher (UMP) w raporcie poświęconym francuskim siłom specjalnym. Według DGA (Generalnej Dyrekcji Uzbrojenia) maksymalna zdolność przewozowa tego samolotu wynosi 28 komandosów.


To, co sprawia, że żołnierze są wściekli, wynika z powtarzających się usterek Caracali i Cougarów. Wyremontowanie ich w teatrze operacyjnym, jest naprawdę bardzo ciężkim wyzwaniem. "To nie jest normalne" - mówią wojskowi -. "Zauważono poważne problemy z silnikiem i potrzebne są naprawy po 60 -100 godzinach lotu, podczas gdy limit wskazany przez producenta w deklaracji wynosi 3000 godzin".


Nawet dżihadyści nie wyrządzają im krzywdy, ale ... malijska krzemionka, mieszanina bardzo drobnego pyłu i grubych ziaren piasku, która przedwcześnie zużywa turbiny Carakala (Makila 2). "Tylko dwa z pięciu śmigłowców manewrowych (Caracal i Cougar) są dostępne jednocześnie" - mówili senatorowie. Dlaczego? Ponieważ Caracal, ciężki helikopter z pięcioma śmigłami, które mieszają duże ilości powietrza i tworzą chmury piasku, nie ma odpowiedniego systemu filtracji, który chroniłby silnik.


Problem, ten to podstępny wróg, wszechobecny w Mali i przenika zbyt łatwo w turbiny. To jest system filtracji, powstały pod nadzorem Airbus Helicopters, który jest kwestionowany. "Szczególna ziarnistość malijskiego piasku powoduje szybką erozję silników" - potwierdza producent. Przypomina, że początkowo Caracal został zaprojektowany do misji ratowania lotników, których samoloty zostały zestrzelone na terytorium wroga. Helikopter opracowany dla Sił Powietrznych po wojnie w Serbii.


"W Airbus Helicopters koncentrujemy się również na ekstremalnych warunkach użytkowania śmigłowców w Mali, z bardzo długimi misjami trwającymi ponad dwanaście godzin. Miejsca lądowań i startów śmigłowców nie są właściwie przygotowane, sprzęt pochłania dużo piasku. A sposób, w jaki jest obsługiwany, generuje szybkie zużywanie” .


Usterki kosztują bardzo dużo armię, senatorzy krytykują "koszt nadmiernego czasu lotu" . „Od stycznia 2013 roku, 22 silniki zostały zmienione , twierdzą autorzy raportu . Wreszcie, koszt utrzymania operacyjnego jest również wygórowany. Koszt naprawy silnika jest rzędu 300 tysięcy do 600 tysięcy euro bez podatku Ta sytuacja jest niedopuszczalna i potrzebne są środki naprawcze producenta " . W szczególności obsługa posprzedażna "nie jest zgodna z tym, czego państwo ma prawo oczekiwać". "To nas kosztuje zbyt dużo" , sugerują ze swej strony Siły Powietrzne.


Firma Airbus Helicopters we współpracy z producentem silników Turbomeca znalazła rozwiązanie. Producent początkowo zaproponował udostępnienie za pośrednictwem swojej globalnej sieci cywilnego silnika zapasowego (EC225), aby zapewnić dostępność Caracal w Mali, mówi jeden z senatorów La Tribune. Części zamienne, za które odpowiada wojsko.


Czyja wina? Nikogo. W porozumieniu z klientem Airbus Helicopters zachował dla Caracal taki sam system filtracji, jak Cougara, śmigłowieca opracowanego jeszcze w latach 80. i mniej wydajny silnik (Makila 1A1). Niektórzy uważają, że w tym czasie ministerstwo już chciało zaoszczędzić pieniądze i uniknąć płacenia za solidniejszy sprzęt, a więc droższy (...)


(tłum. własne)

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj2 Obserwuj notkę

There have been many comedians who have become great statesmen and vice versa.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Technologie