Paweł Łęski Paweł Łęski
252
BLOG

Antypolonizm w rosyjskiej kinematografii

Paweł Łęski Paweł Łęski Film Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Propaganda filmowa

Przedstawiając tło, środowisko i postacie, które zachowują się w określony sposób, każdy film można uznać za propagandę. Termin ten jest jednak zwykle ograniczony do zdjęć zrobionych umyślnie w celu wywarcia wpływu na opinię lub argumentowania swojego punktu widzenia. Do nich należy również kino religijne czy antyreligijne. W XX wieku najpotężniejszym i najbardziej konsekwentnym użyciem kina propagandy były Sowiety.


image

Jeżeli po rewolucji w 1917 r. sowieckie filmy eksplodowały autentycznym ideowym przekonaniem to stopniowo w latach trzydziestych i czterdziestych, podczas reżimu stalinowskiego, reżyserzy, tacy jak Eisenstein czy Aleksander Dowżenko pracowali pod surowymi ograniczeniami.

image

Nazistowskie Niemcy tworzyły w latach trzydziestych własną propagandę, najbardziej zapamiętana pozostanie Leni Riefenstahl i Triumph des Willens, przerażający spektakl wielkiego nazistowskiego zlotu, który w rzeczywistości został wykreowany na potrzeby filmu. Wcześniejszy film tej samej autorki Triumf Wiary, został wycofany z dystrybucji ze względu na obecność obok Hitlera, Rohma, ofiary Nocy Długich Noży.


Niewielu filmowców przyznałoby się do tworzenia propagandy, chociaż w rzeczywistości wiele tak zwanych filmów edukacyjnych i fabularnych, może być postrzegane jako przykłady propagandy. Ta forma filmu nosi piętno ze względu na swój nieskrywany cel: wpływać na idee i zmieniać zachowania. Artystyczne kino może również służyć jako narzędzie propagandy.

Antypolonizm w rosyjskiej kinematografii

image

W związku z sojuszem niemiecko-sowieckim i aneksją części polskiego terytorium, 3 listopada 1939 roku, w Moskwie doszło do premiery historycznego filmu. Minin i Pożarski (ros. Минин и Пожарский, Minin i Pożarskij) – w reżyserii Wsiewołoda Pudowkina. Film zrealizowany na podstawie scenariusza Wiktora Szkłowskiego a poświęcony ludziom, którzy stali na czele walki narodu rosyjskiego przeciwko polskiej magnaterii na początku XVII wieku. Niemiecki film propagandowy powstały z polecenia Goebbelsa a nadzorowany przez Himmlera „Heimkher”, którego rozpowszechnianie jest zabronione (dostępny w internecie) a zamknięte pokazy muszą być poprzedzone słowem wstępnym prelegenta, miał scementować przyjaźń sowiecko- nazistowską. Austriacka pisarka i dramaturg Elfriede Jelinek określiła „Heimkehr” mianem "najgorszego filmu propagandowego jaki kiedykolwiek powstał”. Film stał się laureatem głównej niemieckiej nagrody „Film der Nation”, a podczas prapremiery, która odbyła się 31 sierpnia 1941 w Wenecji w ramach Tygodnia Sztuki Filmowej, nagrodzony Pucharem włoskiego Ministerstwa Kultury. W pierwotnej wersji scenariuszowej filmu mniejszość niemiecka miała być uratowana przez kolumnę czołgów rosyjskich.


image

Suworow to kolejny, z 1941 roku, robiony na zamówienie Stalina dramat historyczny, wyreżyserowany przez Pudowkina. Suworow zapisał się w polskiej pamięci jako ten, który dokonał rzezi Pragi, wymordowania całej ludności cywilnej prawobrzeżnej Warszawy.


Film biograficzny o rosyjskim feldmarszałku Aleksandrze Wasiljewiczu Suworowie (1729-1800). Akcja filmu rozpoczyna się w roku 1790, podczas wojny rosyjsko-tureckiej. Poznajemy Suworowa jako bohaterskiego dowódcę - zdobywcę tureckiej twierdzy Izmaił. Po śmierci carycy Katarzyny II w 1796, Suworow popada w niełaskę u nowego cara Pawła I, którego krytykuje za wprowadzenie do armii rosyjskiej regulaminu zapożyczonego z armii pruskiej; w końcu zostaje zwolniony z wojska. Jednak gdy Rosji zaczyna zagrażać rosnąca potęga Francji, Paweł I zmuszony jest ponownie wezwać Suworowa.


image

Na zdjęciu, rosyjski film z 2009 roku Taras Bulba, powstały na podstawie antypolskiego dzieła Gogola, pod tym samym tytułem. Data realizacji zapewne nieprzypadkowa. Przypomnijmy, że był to okres napięcia w stosunkach polsko-rosyjskich. 


W sierpniu 2005 r. w Moskwie miała miejsce seria zorganizowanych ataków na polskich dyplomatów, które skłoniły ówczesnego prezydenta Polski, do wezwania rządu rosyjskiego do ich powstrzymania. Pracownik ambasady RP w Moskwie został hospitalizowany po pobiciu w biały dzień w pobliżu ambasady przez niezidentyfikowanych mężczyzn. Trzy dni później inny polski dyplomata został pobity w pobliżu ambasady. Moskiewski korespondent polskiego dziennika "Rzeczpospolita" został zaatakowany i pobity przez grupę Rosjan. Pretekstem miała być zemsta za napaść na czwórkę rosyjskich dzieci przez grupę skinheadów, kilka dni wcześniej.


Po Powstaniu Listopadowym 1830-1831 Polacy stali się przedmiotem oficjalnej kampanii dyskryminacji ze strony władz carskich. "Praktycznie cały rosyjski rząd, biurokracja i społeczeństwo zjednoczyły się w jednej eksplozji przeciwko Polakom: fobia, która ogarnęła społeczeństwo, dała nowy silny impuls rosyjskiemu narodowemu ruchowi solidarnościowemu" - pisała historyk Liudmila Gatagova. To właśnie w tym szczególnym kontekście, zgodnie z polityką państwa, wiele rosyjskich dzieł literackich i mediów popularnonaukowych stało się wrogo nastawionych wobec polskości, zwłaszcza po pojawieniu się ideologii panslawistycznej, oskarżających Polaków o zdradę "Rodziny słowiańskiej". Według socjologa i historyka prof. Vilho Harle'a, Taras Bulba Gogola, opublikowany zaledwie cztery lata po Powstaniu Listopadaowym, był częścią tego antypolskiego wysiłku propagandowego.


image

Puszkin wraz z trzema innymi poetami wydał broszurę "O zajęciu Warszawy", aby uczcić stłumienie Powstania Listopadowego. Jego wkład w antypolski pamflet składał się z wierszy, w których okrzyknął kapitulację Warszawy jako nowy "triumf" imperialnej Rosji.


Puszkin jest jedynym pisarzem epoki romantyzmu, którego utwory w ciągu przeszło 50-letniego istnienia kinematografii były bez przerwy filmowane i liczba wszystkich filmów opartych na dziełach poety dochodzi do setki.

image

Propaganda przenosi nas teraz do epoki cyfrowej, wykorzystując boty, algorytmy, aby tworzyć propagandę obliczeniową i rozpowszechniać fałszywe lub stronnicze internetowe wiadomości za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj2 Obserwuj notkę

There have been many comedians who have become great statesmen and vice versa.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Kultura