292
BLOG
Husarz, czyli czy można zdalnie wyłączyć F-35?
BLOG
Nie można - pociesza się portal Defence24.pl Mają o tyle rację, że nie ma potrzeby wyłączania. Każda misja F-35 wymaga załadowania do komputera pokładowego samolotu pakietu specjalistycznego oprogramowania opracowanego w USA indywidualnie dla każdej misji

https://www.twz.com/air/you-dont-need-a-kill-switch-to-hobble-exported-f-35s
Aby myśliwiec piątej generacji F-35, samolot o niezwykłym stopniu komplikacji hardwarowej i softwarowej, budowany przez firmę Lockheed Martin przy udziale 1450 kooperantów w USA i 80 spoza USA, z 11 różnych krajów, w ogóle mógł działać, jego producent, kooperanci i wszyscy użytkownicy w lotnictwie USA i dziesięciu innych krajów muszą być połączeni siecią ALIS/ODIN (Autonomic Logistics Information System/Operational Data Integrated Network).
ALIS/ODIN służy logistyce utrzymania samolotów w gotowości i do przekazywania użytkownikom komponentów sotfwarowych, bez których samolot traci większość zdolności operacyjnych. Utrata dostępu do ALIS/ODIN uniemożliwia aktualizację danych i degraduje parametry operacyjne samolotu, który stopniowo, w ciągu kilku dni lub kilku tygodni, staje się niezdatny do użytku.
Zanim F-35 będzie mógł wykonać jakąkolwiek misję bojową lub treningową, musi mieć załadowany do komputerów pokładowych supertajny pakiet softwarowy MDF (Mission Data Files).
MDF umożliwiają dostęp do sojuszniczych systemów bezpiecznej łączności i transmisji danych dalekiego zasięgu, w tym łączy satelitarnych, zawierają amerykańskie dane wywiadowcze na temat celu, informacje o tym jak i jakimi środkami ten cel jest broniony, katalog charakterystyki radioelektronicznej emiterów nieprzyjaciela, parametry nawigacyjne optymalnej trasy dolotowej do celu i trasy powrotnej oraz lokalizację zagrożeń występujących po drodze, informację jaką muszą przed użyciem otrzymać pociski lub bomby kierowane na pokładzie samolotu, żeby w ten cel trafić, oraz dyrektywy dla pokładowego sprzętu walki radioelektronicznej pozwalające komputerom samolotu rozpoznawać i reagować na napotkane zagrożenia tak, aby zminimalizować ryzyko wykrycia przez npla.
MDF dlatego są supertajne, szyfrowane i całkowicie nieprzezroczyste dla użytkownika, który nie może ich w żaden sposób modyfikować lub przeglądać ani przed, ani po ich załadowaniu do komputerów samolotu, że ten kto wie, co znajduje się w MDF dla konkretnej misji, ten ma wgląd w to, co potrafi robić F-35, a co więcej, czego robić nie potrafi. Stąd niezwykłe nawet jak na amerykańskie siły zbrojne środki ostrożności.
MDF przygotowywane są centralnie, dla każdej misji indywidualnie, przez wyspecjalizowaną jednostkę radioelektroniczną amerykańskiego lotnictwa wojskowego, 350 Spectrum Warfare Wing (350 SWW), stacjonującą w bazie lotniczej Eglin na Florydzie.
https://www.350sww.af.mil/Units/350th-Spectrum-Warfare-Group/F-35-PSC/
350 SWW prowadzi od 2016 roku Ośrodek Wsparcia Partnerów (Partner Support Centre, PSC) zapewniający przygotowanie i download przez ALIS/ODIN do elektroniki pokładowej samolotów F-35 latających poza USA koniecznego do ich eksploatacji software, w tym MDF, obecnie dla 11 krajów - partnerzy to Wielka Brytania, Australia, Norwegia, Włochy, Dania, Holandia, Japonia, Korea Południowa, Izrael, Polska i Belgia.
Lotnictwu wojskowemu partnerów nie zezwala się na samodzielne testowanie software lub wykonywanie lotów testowych z załadowanymi MDF poza terytorium Stanów Zjednoczonych. Niektóre czynności techniczne dotyczące oprogramowania mogą być wykonywane wyłącznie przez obywateli USA posiadających odpowiednie certyfikaty dostępu do informacji niejawnej o wysokich stopniach tajności, dla ochrony przed ujawnieniem tajnych technologii wbudowanych w F-35.
W strukturze PSC znajdują się trzy wojskowe laboratoria radioelektroniczne:
– Australia/Canada/United Kingdom Reprogramming Lab (ACURL) w którym pracuje 40 oficerów i żołnierzy brytyjskich, 20 australijskich i 30 amerykańskich;
– Norway/Italy Reprogramming Lab (NIRL) - 8 Włochów, 7 Norwegów i 35 Amerykanów;
– oraz MDx Reprogramming Lab (XRL), dla pozostałych użytkowników F-35, w którym pracuje wyłącznie 40 Amerykanów.
Jedynym krajem, który nie musi być włączony do sieci ALIS/ODIN, ma pozwolenie na opracowanie i używanie własnego software w elektronice pokładowej F-35A i samodzielne dokonywanie przeglądów technicznych samolotu, jest Izrael. W rezultacie czego F-35I 'Adir' lotnictwa izraelskiego stanowią osobną wersję samolotu F-35A, używaną wyłącznie przez Izrael, i są odmienne technicznie od wszystkich innych F-35A.
Czy macie już jasność, dlaczego niezmiernie wątpliwe jest, by choć jeden polski F-35A 'Husarz' dotknął kołami polskiej ziemi podczas gdy odpowiedzialna za jego ochronę kontrwywiadowczą w Polsce jest SKW, w której zastępcą szefa jest płk Krzysztof Dusza, jeden z ojców umowy SKW-FSB, podpisanej 11 września 2013 roku w Petersburgu, bez wiedzy sojuszników?
'Husarz' nigdy nie zbombarduje ani nie zestrzeli niczego bez wiedzy i zgody sojusznika amerykańskiego.
.
Inne tematy w dziale Polityka