Wymiana koła to nie problem, o ile kierowca wozi w bagażniku lewarek, a śruby nie są zapieczone. Niestety te ostatnie często dają się we znaki w najmniej odpowiednich momentach, a zwłaszcza gdy kierowca jest w trasie i nie ma pod ręką niczego, czym można odkręcić zardzewiałe mocowanie. Warto zatem na wszelki wypadek sprawdzić, jak odkręcić zapieczoną śrubę i zawczasu zaopatrzyć się w przydatne środki czy akcesoria.
Jak dochodzi do „zapieczenia” śruby?
Problemy z odkręceniem śruby spowodowane są korozją, która jest skutkiem reakcji utleniania metalu. W przypadku samochodów korozja postępuje szybciej, ponieważ części mają kontakt z wilgocią i słonym środowiskiem (tj. z solą drogową). Na „zapieczenie” śruby narażone są również te elementy, które pracują w wysokiej temperaturze lub dużych wahaniach temperatur. Z czasem rdza obejmuje coraz większą powierzchnię i odspaja się, wypełniając wolne przestrzenie wokół gwintu. Zdarza się również, że zaatakowany przez rdzę łebek śruby ulega zniekształceniu i trudno odkręcić go jakimkolwiek kluczem.
5 sposobów na zapieczoną śrubę
Jak odkręcić zapieczoną śrubę? To zależy, jakimi narzędziami i środkami dysponujemy. Poniżej prezentujemy kilka sposobów, począwszy od najmniej inwazyjnych, aż po rozwiązania ostateczne.
Zmiękczenie rdzy naftą
Rdzę można potraktować naftą, która zmiękczy nalot i zapewni większy poślizg pomiędzy zapieczonymi elementami. Dzięki temu istnieje szansa, że uda się odkręcić śrubę zwykłym kluczem. Niestety zanim nafta spełni swoje zadanie, może upłynąć kilka godzin.
Użycie odrdzewiacza
Jest jednak szybki sposób na to, jak odkręcić zapieczoną śrubę. Wystarczy za pomocą papieru ściernego lub drucianej szczotki oczyścić mocowanie z luźnej rdzy, a następnie spryskać śrubę odrdzewiaczem w sprayu. Preparat powinien zadziałać już po kilku minutach. Jeśli mocowanie nie puszcza, wówczas trzeba użyć odrdzewiacza jeszcze raz i spróbować odkręcić śrubę po kilku godzinach.
Klucz nasadowy lub oczkowy
W przypadku bardzo zardzewiałych mocowań warto połączyć działanie środka penetrującego lub odrdzewiacza z odpowiednim narzędziem. Zamiast klucza płaskiego trzeba sięgnąć po klucz oczkowy lub nasadowy. Tego typu klucze są skuteczniejsze, ponieważ obejmują nakrętkę czy łebek śruby większą powierzchnią. Żeby zadziałać z jeszcze większą siłą, można skorzystać z przedłużki do klucza. Najpierw trzeba obruszać śrubę, a następnie zastosować środek penetrujący. Po kilku minutach można spróbować odkręcić mocowanie.
Zjawisko rozszerzalności termicznej
Jak odkręcić zapieczoną śrubę, gdy wszystkie proste sposoby zawodzą? Można wówczas przypomnieć sobie o zjawisku rozszerzalności cieplnej, w wyniku którego ciała stałe zmieniają swoje wymiary. Podgrzana nakrętka powinna nieco się rozszerzyć, dzięki czemu śruba zyska więcej luzu i będzie można ją odkręcić. Najlepiej użyć w tym celu podgrzewacza indukcyjnego, który pozwala ukierunkować ciepło na wybraną część mocowania (w przeciwieństwie do palnika).
Młotek, wykrętak i wiertarka
Mocno zapieczoną śrubę można potraktować młotkiem. W wyniku uderzenia rdza może się poluzować, co ułatwi przedostanie się środka penetrującego do gwintu. Niestety zdarza się, że po uderzeniu młotkiem łebek śruby odpada. Trzeba wówczas użyć wykrętaka, który umożliwia odkręcenie uszkodzonych śrub. W ostateczności można sięgnąć również po wiertarkę i za pomocą wiertła do metalu rozkręcić śrubę. Należy jednak bardzo uważać, żeby nie uszkodzić elementu auta.
Jak odkręcić zapieczoną śrubę?
Przed przystąpieniem do odkręcania opornego mocowania warto zaopatrzyć się w zapasowe śruby, ponieważ zaawansowana rdza może uniemożliwić ponowne przykręcenie elementu. Poza tym czasami jedynym wyjściem jest rozwiercenie śruby. Oczywiście nie zawsze mamy pod ręką dodatkowe śruby, więc warto zacząć od najłagodniejszych środków.
Wymienione wyżej sposoby zostały szerzej opisane na blogu motoryzacyjnym AWparts.pl w artykule „Zapieczona śruba - jak odkręcić?”.
Inne tematy w dziale Rozmaitości