ETYKA
tom 48 (2014)
Redaktor: Paweł Łuków
Rada Redakcyjna
Przewodnicząca: Joanna Górnicka-Kalinowska UW
Członkowie: Włodzimierz Galewicz UJ, Jerzy Gałkowski KUL, Andrzej M. Kaniowski UŁ, Ryszard Kleszcz UŁ, Miłowit Kuniński UJ, Zbigniew Szawarski UW, Andrzej Szostek KUL
ISSN 0014-2263 [format B5, s. 182]
link
SPIS TREŚCI
Od redakcji
Magdalena Środa, Etyka i polityka. Poza dobrem i złem?
Artykuły
Etyka i polityka. Wywiad z prof. Marcinem Królem
Andrzej Szahaj, Kapitalizm kognitywny jako ideologia
Magdalena Gawin, Polityka gospodarcza w służbie praw człowieka?
Ewa Majewska, „Solidarność” i solidarność w perspektywie feministycznej. Od post‐mieszczańskiej sfery publicznej do solidarności globalnej
Jowita Radzińska, Solidarność: definicja i konteksty
Dorota Sepczyńska, Habermas o religii w polityce
Tomasz Sawczuk, Rorty, liberalizm i problemy z obiektywnością
Stanisław Obirek, Nowa odsłona filozofii dialogu: Jorge M. Bergoglio
Dorota Pietrzyk-Reeves, Neorepublikańska filozofia publiczna i model demokracji
Michał Siermiński, Współczesne wizje podmiotu zbiorowej emancypacji: Ernesto Laclau, Jacques Rancière i inni
Recenzje
Olga Cielemęcka, Kto zabiega o uznanie? Moralna logika konfliktu społecznego według Axela Honnetha
Adam Klewenhagen, A imię jego ... Kryzys?
Michał Dorociak, Biorąc życie poważnie
Maciej Szumowski, Usystematyzowana niesystemowość filozofii sumienia
Noty o autorach
lga Cielemęcka — doktor filozofii, zajmuje się filozofią współczesną oraz teorią feministyczną. W Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi seminarium poświęcone „feministycznemu nowemu materializmowi”. W latach 2013-2014 pracowała w Wirth Institute for Austrian and Central European Studies na Uniwersytecie Alberty w Kanadzie. Członkini sieci badawczej „New Materialism: Networking European Scholarship on ‘How Matter Comes to Matter’”.
Michał Dorociak — student prawa i filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Odbywał studia częściowe na Uniwersytecie Panthéon-Assas w Paryżu. Członek zespołu „Teologii Politycznej” oraz Koła Naukowego Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej.
Magdalena Gawin — absolwentka Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego; pracę doktorską pt. Nowoczesny paradygmat filozofii polityki a prawa człowieka obroniła w 2013 roku. Zajmuje się zagadnieniami współczesnej filozofii polityki, praw człowieka i relacji międzynarodowych. Od 2011 roku członek Polskiego Towarzystwa Filozoficznego. Pełni funkcję sekretarza naukowego Komitetu Głównego Olimpiady Filozoficznej. Działa na rzecz popularyzacji filozofii w szkołach. Aktualnie pracuje nad projektem dotyczącym kosmopolityzmu.
Adam Klewenhagen — student studiów drugiego stopnia w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie wcześniej ukończył studia licencjackie. Jego zainteresowania obejmują pzede wszystkim zagadnienia z zakresu filozofii języka i filozofii społecznej. Recenzja A imię jego... Kryzys? zamieszczona w „Etyce” stanowi jego pierwszą publikację.
Marcin Król — filozof i historyk idei. W marcu 1968 roku jako doktorant na Uniwersytecie Warszawskim brał udział w studenckich protestach; został aresztowany. W latach 70. pracował w Polskiej Akademii Nauk i redagował podziemne czasopismo „Res Publica”, pisał też do paryskiej „Kultury”. W czasie „Solidarności” doradca Regionu Mazowsze. W 1989 roku uczestniczył w obradach Okrągłego Stołu, potem zaangażował się w kampanię prezydencką Tadeusza Mazowieckiego, w końcu jednak zrezygnował z polityki. W latach 1996-2002 był dziekanem na Uniwersytecie Warszawskim, zasiadał w zarządzie Fundacji Batorego. Jest autorem licznych książek, w tym: Patriotyzm przyszłości(Warszawa 2004), Bezradność liberałów. Myśl liberalna wobec konfliktu i wojny (Warszawa 2005), Europa w obliczu końca(Warszawa 2012); jego najnowsza książka Byliśmy głupi ukazała się nakładem wydawnictwa Czerwone i Czarne (Warszawa 2015).
Ewa Majewska — filozofka feministyczna. Pracowała jako adiunkt w Instytucie Kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz Instytucie Filozofii na Uniwersytecie Szczecińskim. Uczestniczyła w projektach badawczych na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, Uniwersytecie w Orebro, IWM w Wiedniu oraz ICI Berlin, gdzie obecnie pracuje nad projektem „Chasing Europe, or on the Semi-Peripheral Publics”. Jest autorką dwóch monografii: Feminizm jako filozofia społeczna. Szkice z teorii rodziny (Warszawa 2009) oraz Sztuka jako pozór? (Kraków 2013); publikowała w: „Signs”, „e-flux”, „Nowej Krytyce” oraz innych czasopismach i antologiach.
Stanisław Obirek — profesor, wykłada w Uniwersytecie Warszawskim w Ośrodku Studiów Amerykańskich. Studiował filologię polską w Uniwersytecie Jagiellońskim, filozofię i teologię w Neapolu i w Rzymie na Uniwersytecie Gregoriańskim. W 1997 r. habilitował się na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor książek Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi (Kraków 2002), Religia — schronienie czy więzienie? (Łomża 2006), Obrzeża katolicyzmu (Poznań 2008),Catholicism as a Cultural Phenomenon in the Time of Globalization: A Polish Perspective (Łódź 2009), Uskrzydlony umysł. Antropologia słowa Waltera Onga (Warszawa 2010), Umysł wyzwolony. W poszukiwaniu dojrzałego katolicyzmu(Warszawa 2011), razem z Zygmuntem Baumanem: O Bogu i człowieku. Rozmowy (Kraków 2013). Interesuje się miejscem religii we współczesnej kulturze, dialogiem międzyreligijnym, konsekwencjami Holokaustu i możliwościami przezwyciężenia konfliktów religijnych, cywilizacyjnych i kulturowych.
Dorota Pietrzyk-Reeves — doktor habilitowana, adiunkt w Katedrze Filozofii Polityki w Instytucie Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ostatnio opublikowała monografię Ład rzeczypospolitej. Polska myśl polityczna XVI wieku a klasyczna tradycja republikańska (Kraków 2012).
Jowita Radzińska — doktorantka w Zakładzie Etyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Z wykształcenia filozofka i socjolożka. W ramach pracy doktorskiej bada ideę solidarności.
Tomasz Sawczuk — absolwent prawa i filozofii, doktorant w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego oraz członek redakcji tygodnika internetowego „Kultura Liberalna”.
Dorota Sepczyńska — doktor filozofii, adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Zajmuje się filozofią współczesną i społeczną, w szczególności nurtami filozofii polityki. Jest m.in. autorką monografiiKatolicyzm a liberalizm. Szkic z filozofii społecznej (Kraków 2008) i Libertarianizm. Mało znane dzieje po‐ jęcia zakończone próbą definicji (Olsztyn 2013), kilkunastu artykułów naukowych (m.in. O osobliwości filozofii polityki, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 2011, vol. 56; Etyka troski jako filozofia polityki, „Etyka” 2012, nr 45) i współredaktorką książek: Z myśli hiszpańskiej i iberoamerykańskiej. Filozofia – literatura – mistyka (Olsztyn 2006), Między Złotym a Srebrnym Wiekiem kultury hiszpańskiej (Olsztyn 2008), Współczesne dylematy filozofii i kultury (Olsztyn 2010), Z filozofii współczesnej. O prawdzie (Olsztyn 2010).
Michał Siermiński — doktorant w Zakładzie Historii Filozofii Nowożytnej Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, magister matematyki Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz członek redakcji kwartalnika kulturalno-politycznego „Bez Dogmatu”.
Andrzej Szahaj — profesor zwyczajny w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, członek Komitetu Nauk Filozoficznych PAN oraz Komitetu Nauk o Kulturze PAN. Ostatnio opublikował książki: O interpretacji (Kraków 2014) oraz Kapitalizm drobnego druku (Warszawa 2014).
Maciej Szumowski — student filozofii, historii i filologii klasycznej w Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie zajmuje się marksistowską historiografią Rewolucji Francuskiej oraz pracami Michela Foucaulta dotyczącymi etyki wczesnochrześcijańskiej. Absolwent Karol Wojtyła Fellowship.
Magdalena Środa — profesor UW, dr hab., pracuje w Zakładzie Etyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego; etyczka, filozofka, publicystka, feministka; zajmuje się historią idei etycznych, etyką stosowaną, filozofią polityczną i problematyką kobiecą. Autorka książek: Idea godności w kulturze i etyce (Warszawa 1993), Idee etyczne starożytności i średniowiecza. Podręcznik do etyki dla I klasy szkoły średniej (Warszawa 1994), Idee etyczne czasów nowożytnych i współczesności. Podręcznik do etyki dla II klasy szkoły średniej (Warszawa 1999), Indywidualizm i jego krytycy. Współczesne spory między liberałami, komunitarianami i feministkami na temat podmiotu, wspólnoty i płci (Warszawa 2003), Kobiety i władza (Warszawa 2009), Etyka dla myślących (Warszawa 2010), Mała książecz‐ ka o tolerancji(Warszawa 2010). Od 1993 r. jest redaktorką „Etyki” oraz członkinią Rady Naukowej „Przeglądu Filozoficznego”; była także członkinią Europejskiego Centrum Monitoringu Rasizmu i Ksenofobii w Wiedniu; jest członkinią Europejskiego Instytutu Równości Gender w Wilnie, Komitetu Etyki Polskiej Akademii Nauk, Rady Instytutu Spraw Publicznych oraz Rady Societas/Communitas; jest również założycielką i kierowniczką Podyplomowych Studiów Etyki i Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim.
Inne tematy w dziale Polityka