Chcemy być wolni. Jest dla nas czymś oczywistym, że mamy do wolności prawo i że samo prawo istnieje dzięki naszej wolności. Wielu z nas zdaje sobie również sprawę, iż to w kulturze europejskiej narodziło się przekonanie o tym, iż wolność to podstawowe prawo człowieka i traktujemy to jako powód do dumy. Filozofowie nauczyli nas łączyć wolność z naturą człowieka oraz wyrobili w nas przeświadczenie, że ludzie rodzą się wolni, a ograniczenia pojawiają się dopiero wraz z rozwojem organizacji społecznej i struktury politycznej.
Wolność nie funkcjonuje jednak tylko na poziomie hasła politycznego czy filozoficznego pojęcia. Dla każdego z nas stanowi wartość indywidualną, ale także coś, co podzielamy z innymi. Jest ona obecna jako nasze wewnętrzne doświadczenie i jako wspólna sprawa oraz dobro w obszarze publicznym, co nadaje jej wymiar moralny. To także w obszarze publicznym, dzięki sztuce, wolność zyskała formę estetyczną, kiedy podejmowano próby jej symbolicznego przedstawienia. W imię wolności ludzie walczyli i umierali, często także, aby inni mogli z niej korzystać, czyli za wolność naszą i waszą. Choć może zbyt pochopnie w takiej sytuacji przyjmuje się, iż inni chcą być wolni w taki sam sposób jak my. Nazbyt często zapominamy bowiem, iż wolność nie wszędzie i nie zawsze znaczy to samo, że ma ona swoje odmiany lokalne i historyczne.
Kiedy zatem spytamy kogoś, czy jest wolny, będzie nam pewnie umiał na to pytanie odpowiedzieć, odwołując się do swojego doświadczenia bycia wolnym.
Pytania o wolność podejmowane są zbiorze esejów Co z tą wolnością?
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie (Barbara Markiewicz)
I. Z historii wolności
Jakub Filonik, Pojęcie wolności w tragedii greckiej
Béla Mester, U źródeł europejskiej wolności – wczesnonowożytna antropologia polityczna
Małgorzata Sokołowicz, „Ej! Ty na szybkim koniu gdzie pędzisz, kozacze?” – wcielenia romantycznej wolności
Jakub Zapała, Reinterpretacje wolności: Wolność faszystowska na tle europejskim
II. Filozoficzny i polityczny wymiar wolności
Barbara A. Markiewicz, Być wolnym czy mieć wolność?
Krzysztof Michałowski, Wolność i równość – niebezpieczne związki
Jacek Dobrowolski, John Locke. Ciemna strona wolności, czyli o czym nie wiedzą, że wiedzą, liberałowie
Filip Niemczyk, Wolność bycia poddanym
Maciej Sadowski, Przeobrażenie wolności w wyniku umowy społecznej u Hobbesa i Locke’a
Gábor Kovács, Wolność, działanie i przestrzeń pojawiania się w filozofii polityki Hannah Arendt
Agnieszka Nogal, Wolność indywidualna a zbiorowe samostanowienie na przykładzie nieposłuszeństwa obywatelskiego
Rafał Wonicki, Wolność jako autonomia w kontekście demokracji deliberatywnej
Magdalena Gawin, Wolność jako prawo człowieka
Maciej Urbanek, Szkic o pojęciu wolności egzystencjalnej
Tomas Kavaliauskas, Wolność rzeczywista i wolność wirtualna w Europie Środkowo-Wschodniej
III. Wolność w świecie obrazów
Natalia Juchniewicz, Wolność słowa w epoce obrazu, czyli o aktualności agory
Paulina Wakar, Zniewoleni, a jednak wolni
Marcel Tomášek, Living arts jako źródło wolności
Rafał Ilnicki, Programowanie człowieka jako medialna realizacja paradoksów wolności
Dorota Kutyła, Wolność jest kobietą
Biogramy
Biographies
Spis ilustracji
Inne tematy w dziale Polityka