Centralny Port Komunikacyjny faktycznie może być projektem, który stanie się dla Polski infrastrukturalnym skokiem cywilizacyjnym.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK miałyby wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
Koncepcja CPK zakłada, że Centralny Port Komunikacyjny stanie się integratorem aglomeracji warszawsko-łódzkiej, dynamizując procesy metropolizacji w centralnej Polsce, zaś bezpośrednie otoczenie CPK stanie się najlepiej skomunikowanym miejscem w kraju, dzięki łącznemu potencjałowi lotniska, głównego przesiadkowego dworca kolejowego oraz systemowi dróg krajowych. Regiony lotniskowe na całym świecie wykorzystują wyjątkowe skomunikowanie (connectivity) do rozwoju opartego o zdolność do efektywnego i konkurencyjnego przemieszczania ludzi i towarów, kluczową dla współczesnych gospodarek. Wpływ inwestycji lotniskowych wykracza daleko poza samą infrastrukturę. Porty lotnicze stanowią istotny czynnik rozwoju gospodarczego swoich regionów. Wpływają pozytywnie na większą mobilność ludzi, zapewniają rozwój turystyki, stwarzają nowe możliwości dla inwestorów i biznesu dzięki zwiększeniu dostępności rynków zagranicznych, przyczyniają się do tworzenia nowych miejsc pracy. W rezultacie to właśnie porty lotnicze będą odpowiadały za kształtowanie gospodarki i rozwoju urbanistycznego w XXI wieku. Powstanie lotniska generuje olbrzymi potencjał rozwoju dla jego otoczenia. Atrakcyjne tereny inwestycyjne generują nowe inwestycje, te z kolei przekładają się bezpośrednio na tworzenie nowych miejsc pracy. Przesiadkowy charakter planowanego lotniska wygeneruje również dodatkowy ruch turystyczny i zwiększone zapotrzebowanie na usługi w regionie.
Rozwiązania techniczne przygotowywane przez CPK mają być dostosowane do przyszłych potrzeb transportowych. Prezentowane podejście do prognoz daje także solidną podstawę do aplikowania o środki UE. Zwiększenie liczby osób podróżujących koleją wskazuje, że inwestycje Centralnego Portu Komunikacyjnego wpisują się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. Realizowane przez CPK prace prowadzone są przy zachowaniu spójności z prognozami ruchu wykonywanymi przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Uwzględniono infrastrukturę transportu lotniczego, wraz z projektowanym portem między Warszawą i Łodzią, nowe linie kolejowe w ramach Programu Kolejowego CPK oraz połączenia drogowe niezbędne do obsługi lotniska. Prognoza ruchu wskazuje na znaczenie inwestycji realizowanych przez spółkę CPK dla likwidacji wykluczenia komunikacyjnego. Budowa nowych linii kolejowych na obszarach dotychczas pozbawionych dogodnych połączeń pozwoli na wzrost atrakcyjności transportu kolejowego i zwiększenie liczby osób podróżujących po całej sieci kolejowej w Polsce.
Wciąż jednak jest jeszcze wiele niewiadomych dotyczących kształtu przyszłego lotniska i planowanych połączeń kolejowych. Jak podkreśla Bartosz Jakubowski, ekspert Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego ds. transportu, w licznych debatach o CPK pomija się jeden z istotnych argumentów przemawiających za tym pomysłem. Niewykluczone, że kiedyś okaże się, że CPK będzie tak naprawdę jedynym istotnym lotniskiem w Polsce. W dyskusjach o porcie bardzo często pomija się kwestię ETS. A przecież nowe unijne opłaty za emisję mogą całkowicie przeorać ten rynek i sprawić, że tanie linie lotnicze praktycznie przestaną istnieć, zostaną najsilniejsi, którzy inwestują i mają wsparcie swoich rządów. Co to oznacza? Że małe lotniska regionalne nie będą miały jak utrzymać się na powierzchni, bo nie będą w stanie osiągnąć odpowiedniej skali. W tym wymiarze CPK to ucieczka do przodu. Jego skala pozwoli utrzymać odpowiednią liczbę operacji i tym samym rentowność.
Jednak ze strony obecnego rządu pada stwierdzenie, że terminy, w jakich ma powstać CPK to lata 2033-2035. A skoro tak, należy wrócić do dyskusji o rozbudowie warszawskiego lotniska. Jeszcze więcej kontrowersji wiąże się z planowaną budową kolei dużych prędkości, która ma być istotnym komponentem powstającego w Baranowie hubu. Eksperci rządowi nie są zresztą przekonani, czy w projekcie CPK w ogóle warto rozwijać tę ideę dzięki której CPK stałby się wielkim hubem przesiadkowym łączącym różne części kraju. Od polityków KO w Kaliszu czy Jarocinie słyszeliśmy zapewnienia, że jeśli ich ugrupowanie przejmie władzę, to kolej ta, jak i sam CPK nie powstanie. I teraz wiele wskazuje na to, że faktycznie nie powstanie, a jeżeli już to w bardzo okrojonej postaci.
za: businessinsider.com
fot.: propertynews.pl
Jestem energiczny, ekstrawertyczny, ufny swoim możliwościom, zawsze dążący do osiągnięcia konkretnego celu.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka