Pod koniec lat 1980-tych w wyniku analizy potrzeb polskiego lotnictwa wojskowego w nowej sytuacji politycznej kraju, w PZL-Warszawa-Okęcie pod kierunkiem mgr. inż. Andrzeja Frydrychewicza opracowano futurystyczny projekt samolotu pola walki. Przeznaczony był do zwalczania siły żywej, sprzętu opancerzonego i pancernego, naziemnych środków technicznych oraz sprzętu lotniczego (śmigłowce bojowe i transportowe, samoloty pola walki) przeciwnika. W razie konieczności, mógłby wykonywać zadania rozpoznawcze. Projekt tego samolotu lokował się w czołówce podobnych opracowań z całego świata, był też niewątpliwie jednym z najbardziej zaawansowanych. Projekt opracowano przy współpracy specjalistów z Politechniki Warszawskiej, Instytutu Lotnictwa i Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. Można się w nim było dopatrzyć wpływów projektów samolotu brytyjskiego SABA i amerykańskiego Ares. Serię projektów samolotów różnej wielkości, układzie i napędzie, nazwano PZL-230 „Skorpion”. Początkowo był to dwusilnikowy samolot turbośmigłowy w układzie kaczki.
Ostatni opublikowany projekt, PZL-230D, miał być samolotem pola walki o dużej manewrowości, skonstruowanym w układzie trzech powierzchni nośnych (z płytowym usterzeniem tylnym i przednim destabilizatorem, mającym zwiększać sterowność samolotu w różnych zakresach lotu), o charakterystykach STOL. Opracowano również wersje dwumiejscowe PZL-230DT (szkolno- treningowa) i PZL-230DB (bojowa).
Projekt ten, oparty w dużym stopniu o współpracę z przemysłem zachodnim, szczególnie USA, miał wprowadzić nowoczesność do zdegradowanych technicznie zakładów dawnego przemysłu lotniczego. Do udziału w programie zgłosiły chęć znane zachodnie firmy jak: Lycoming i Lear Astronics/Marconi z USA oraz Martin-Backer i Dowty z W. Brytanii. Po fiasku starań o finansowanie tego projektu, został on przerwany w 1994 r.
Planowane dane techniczne PZL-230F:
Uzbrojenie - stałe 5-lufowe działko GAU-12/U kal. 25 mm. Podwieszane na 7 lub 9 węzłach pod centropłatem, w wielu wariantach różne typy pocisków rakietowych, bomby, zasobniki specjalne, uzbrojenie artyleryjskie lub dodatkowe zbiorniki paliwa. Masa środków bojowych – 4000 kg.
Wyposażenie - układ sterowania aktywnego fly-by-wire, wieloobwodowy, awionika - zintegrowany system nawigacyjno-celowniczy ze stacją radiolokacyjną, FLIR, HUD, ADF, DME, ILS, VOR, TACAN, SPS, MLS.
Napęd - 2 silniki odrzutowe turbowentylatorowe: rozpatrywano silniki Pratt&Whitney PW305 o ciągu 2325 daN, Textron Lycoming LF507 o ciągu 2780 daN i Garrett ATF3 o ciągu 2420 daN umieszczone nad centropłatem między statecznikami pionowymi, dla zmniejszenia widocznej emisji promieniowania podczerwonego.
Rozpiętość - 9,0 m, długość - 9,3 m, wysokość - 4,2 m, powierzchnia nośna - 25,4 m2. Masa startowa max. 10000 kg. Prędkość max. 1000 km/h, wznoszenie max. 95 m/s, pułap max. 10000 m, bojowy promień działania – 300 km.
za: samolotypolskie.pl
Komentarze
Pokaż komentarze (1)