Obecnie nie kwestionuje się już, że światowe zasoby taniej ropy się skurczyły. Trwa walka o kontrolowanie obszarów bogatych w ropę naftową w różnej formie. Zużycie paliw wzrasta w tempie ok. 3% rocznie. Z tego względu duże nadzieje wzbudzają paliwa odnawialne na bazie biopaliw.
Zmienne i wysokie ceny ropy naftowej sprzyjają coraz szerszemu wprowadzaniu paliw alternatywnych w transporcie drogowym, w tym szerokiej ekspansji bioetanolu. Pojawiły się nowe technologie jego wytwarzania oraz testowane są nowe gatunki paliw z udziałem bioetanolu przeznaczone dla silników z zapłonem iskrowym jak i silników z zapłonem samoczynnym.
Bioetanol to odnawialne źródło energii i ma kilka nowych zastosowań, które czynią go obiecującą alternatywą dla tradycyjnych paliw. Jednym z najbardziej znaczących zastosowań bioetanolu jest wykorzystanie go jako paliwa w transporcie. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na czystsze paliwa, bioetanol stał się realną alternatywą dla benzyny i oleju napędowego. Jest wytwarzany w technologii pierwszej generacji i może być stosowany samodzielnie jako biopaliwo płynne lub jako biokomponent tradycyjnego paliwa. Wykorzystanie bioetanolu jako paliwa transportowego może prowadzić do znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych i przyczynić się do czystszego środowiska. Bioetanol jest wytwarzany z roślin i jest uważany za paliwo ekologiczne.
Bioetanol ma również potencjał zastąpienia paliw kopalnych w różnych gałęziach przemysłu, w tym w przemyśle chemicznym, energetycznym, tekstylnym oraz budowlanym. Dzięki ciągłym badaniom i rozwojowi bioetanol może stać się kluczowym graczem w przejściu na bardziej zrównoważoną oraz odnawialną energię przyszłości.
Należy jednak przypomnieć, że bioetanol nie stanowi nowości. Już Henry Ford lansował swój Ford Model T na etanol i mieszanki z benzyną. Farmerzy sami regulowali sobie gaźniki jeżdżąc na różnych mieszankach benzyna – etanol. Także w lotnictwie używali go Amerykanie, Niemcy, Japończycy i my Polacy od samego niemal początku lotnictwa. Zainteresowanie użyciem paliw alternatywnych w lotnictwie odżyło na przełomie lat 90, głównie w USA, a następnie w Brazylii. Zastosowanie do silników Diesla mieszanek oleju napędowego z bioetanolem także nie jest nowością - prace nad takimi mieszankami prowadzone są co najmniej od kilkunastu lat i zaowocowały wprowadzeniem ich do kontrolowanej eksploatacji w kilku krajach. Mieszanek takich używa głownie komunikacja miejska, służby miejskie i poczta, jakkolwiek znane są przypadki stosowania w innych flotach przewoźników i przez prywatnych użytkowników w specjalnych strefach chronionych, parkach narodowych, w agregatach prądotwórczych etc.
Paliwo z bioetanolu ma wiele zalet, którą najważniejszą stanowi fakt, że pochodzi z łatwo dostępnej materii roślinnej, takiej jak kukurydza, trzcina cukrowa czy zboża. Ponadto wykorzystanie bioetanolu jako paliwa może również przyczynić się do zwiększenia samowystarczalności krajów poprzez promowanie działalności rolniczej i przemysłowej. W rezultacie paliwo bioetanolowe może odegrać znaczącą rolę w zmniejszaniu naszej zależności od paliw kopalnych i promowaniu zrównoważonego rozwoju.
Pomimo wielu zalet bioetanol ma również kilka wad. Jednym z głównych problemów związanych ze stosowaniem bioetanolu jest potencjalny wpływ na ceny żywności. Wykorzystanie upraw takich jak zboża, kukurydza i trzcina cukrowa do produkcji bioetanolu może prowadzić do wyższych cen produktów żywnościowych wytwarzanych z tych upraw.
Pomimo wad, trwają prace nad rozwojem technologii bioetanolu, które są obiecujące na przyszłość. Biopaliwa drugiej generacji, które są wytwarzane z upraw niespożywczych, takich jak odpady rolnicze oraz leśne, mogą potencjalnie rozwiązać niektóre problemy związane z produkcją bioetanolu. Dodatkowo prowadzone są inwestycje w procesy rafineryjne i infrastrukturę rafineryjną w celu zwiększenia dostępności oraz przystępności paliwa bioetanolowego. W miarę kontynuowania prac badawczo-rozwojowych bioetanol może stać się bardziej opłacalną i zrównoważoną alternatywą dla tradycyjnych paliw kopalnych.
za: dr inż. Zbigniew T. Pagowski „Nowe zastosowanie etanolu w transporcie drogowym i lotniczym.”
Jestem energiczny, ekstrawertyczny, ufny swoim możliwościom, zawsze dążący do osiągnięcia konkretnego celu.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Technologie