WIADOMOŚCI BIEŻĄCE WIADOMOŚCI BIEŻĄCE
12
BLOG

Po co nam takie fundusze promocji pytają rolnicy

WIADOMOŚCI BIEŻĄCE WIADOMOŚCI BIEŻĄCE Polityka Obserwuj notkę 0

Jak długo rolnicy i firmy skupowe będą obciążani na rzecz funduszy promocji produktów rolno-spożywczych? Niestety ten proceder będzie trwał nadal. Gorzej posłowie zamierzają przegłosować nowelizować ustawę, w wyniku której nastąpi rozszerzenie obciążeń na kolejny produkt (słonecznik) i kolejne grupy podmiotów - alarmuje ZZR KORONA

4 lutego odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (druk nr 953). Na sejmowej komisji rolnictwa i rozwoju wsi, w imieniu MRiRW przedstawiał i uzasadniał projekt wiceminister Stefan Krajewski (PSL). W trakcie dyskusji posłowie, różni działacze organizacji zasadniczo popierali ten projekt. Przedstawiciele branży pszczelarskiej jedynie wyrażali żal, że w niewystarczającym stopniu ich uwzględniono.

Jedynie pełnomocnik Związku Zawodowego Rolnictwa "Korona" wyraził sprzeciw do ustawy, zwracając uwagę, że:
1. Rynek Słonecznika jest wciąż niewielki, kilkadziesiąt razy mniejsza produkcja niż rzepaku, i ten rynek chce się obciążyć dodatkową daniną.
2. Do tej pory na Fundusz Promocji Roślin Oleistych są obowiązani przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa roślin oleistych - bez względu na przeznaczenie. Teraz postanowiono zobowiązać do wpłat na Fundusz podmioty dokonujące skupu roślin oleistych od producenta. Od producenta czyli nie od importera!!!
3. Jaka jest efektywność Funduszów Promocji: 143.640 zł na wydanie 30 tys. egz. broszury o 10 najważniejszych aspektach soi (można by wyprodukować co najmniej 2 razy taniej), 493374 z na składkę członkowską FIDIOL, 19900 z na składkę roczną OPTA, 119770 zł na stoisko degustacyjne. Zdaniem Związku to marnowanie pieniędzy publicznych. I podobnie jest w przypadku innych funduszy. Np. setki tysięcy złotych dla UPEMI na promocję produktów QAFP, choć hodowcy doskonale znają ten system gwarantowanej jakości żywności.
4. Promować należy marki, a nie same produkty. Zboże, słonecznik, cukier nie potrzebują promocji, Polski Miód - już być może tak, zważywszy na pojawienie się mieszkanek miodowych.

Niestety głos ten był odosobniony, zbyt wiele organizacji (w tym organizacji branżowych i związków rolniczych) otrzymuje z funduszów promocji pieniądze. Nic dziwnego, że z tego grona padł pomysł nowego funduszu - roślin białkowych.
Wszyscy wiedzą o nieprawidłowościach w Funduszach Promocji. Wystarczy przejrzeć wydatki, by zrozumieć że nie ma z tego żadnego pożytku. Np. promowano z funduszu promocji mięsa wieprzowego udział w międzynarodowych targach SIAL we Francji, choć po zapaści hodowli trzody chlewnej, staliśmy się importerem wieprzowiny. Co zatem faktycznie promujemy, może poza kulinaria i wycieczki zagraniczne wybranych osób? Obecna nowelizacja to jeden absurd. Np. czy w ramach Funduszu Promocji będziemy promować olej rzepakowy i słonecznikowy, które przecież na rynku są konkurencyjne wobec siebie?
- zauważa dr Daniel Alain Korona, pełnomocnik Związku.

Związek zapowiada, że będzie ujawniać i rozliczać wydatki z funduszów.

Oni balują a hodowla trzody chlewnej upada. Czy potrzebny nam jest taki fundusz? UPEMI (Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego), czy to prawda, że złożyliście 2 wnioski na 2025r po 800 000 zł, na promocję certyfikatu jakości mięsa QAFP.❓Certyfikatu, o którym wiedzą wszyscy hodowcy i nie ma potrzeby go promować. Tak się przejada środki hodowców. Majstersztyk ????????????
- pyta GR Ojdana na facebook'u.

W ubiegłym roku UPEMI otrzymało ponad 5 000 000 zł na promocję miesą wieprzowego:
- Podróż ze Smakiem❗️ - 252 056,23 zł
- Nie wstyd Ci❓Stawiam na Jakość z Polski❗️ - 297 491,25zł
- Branża Mięsna-szanse i wyzwania ❗️- 56 280,00 zł
- EU Dobra żywność - dobre życie❗️- 1 571 817,23 zł
- Schabowy jest spoko❗️- 126 000,00 zł
- Mięso z Polski na targach SIAL Paryż 2024 ❗️- 1 158 038,71 zł
- System QAFP❗️ - 121 800,00 zł
- Minimalizacja stosowania antybiotyków w systemie QAFP❗️ - 149 814,00 zł
- Zwiększenie rentowności i opłacalności produkcji trzody chlewnej❗️ - 594 625,50zł
- Tu jest wieś, tu się trzodę hoduje❗️- 450 975,00 zł

Polska jest importerem mięsa wieprzowego, wiec pytanie brzmi czyje my mięso promujemy ❓
Jak skuteczna jest ta promocja skoro w ciągu ostatniego miesiąca pogłowie świń spadło o 3,5%❗️




niezależny portal prasowy

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Polityka