Okazją do wysłuchania aż dwóch minikoncertów na chińskiej cytrze guzheng, w wykonaniu nauczycielki Instytutu Konfucjusza w Uniwersytecie Wrocławskim, stały się obchody dziesięciolecia tej instytucji w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

Można było samemu spróbować gry na tym instrumencie. Ochotnikowi udało się to nadspodziewanie dobrze, melodia mile zabrzmiała.
Guzheng (古箏, gǔzhēng) jest chińskim tradycyjnym instrumentem szarpanym przypominającym cytrę. Instrument ma drewniane pudło rezonansowe, liczba strun się waha do 21 do 25. Tradycyjne struny wykonywano z jedwabiu, natomiast współczesne są metalowe. Gra się oboma rękami, najczęściej lewą regulując napięcie struny, a dźwięk wydobywa się szarpiąc palcami prawej bezpośrednio lub plektronami w formie nasadki na palce, tzw. pazurkami (z kości słoniowej, szylkretu, żywicy lub twardego plastiku).
Pierwsze guzheng pojawiły się w Okresie Walczących Królestw (475-221 r. p.n.e.) pod wpływem strunowego instrumentu se (瑟) posiadającego od 25 do 50 strun z ruchomymi mostkami. Był to obok guqin najpopularniejszy instrument okresu Dynastii Zhou (1100-770 r. p.n.e.) oraz Okresu Wiosen i Jesieni (770-476 r. p.n.e.). Jeden z ocalałych instrumentów z tamtych czasów wydobyto z grobowca markiza Yi z państewka Zeng.
Guzheng stało się modnym instrumentem w czasach dynastii Qin (221-206 r. p.n.e.), a najczęściej używanym w czasach dynastii Tang (618-907 r. n.e.).
W Europie cytra była popularna od XVI do XIX wieku. Wiele ciekawych informacji o tym instrumencie oraz melodii na nim wykonanych można tu znaleźć.
.............................
Polecam Chronologiczny spis treści oraz Tematyczny spis treści niniejszego blogu.
Komentarze
Pokaż komentarze (10)