Koncert na bianzhong
Koncert na bianzhong
wen fang si bao wen fang si bao
1049
BLOG

Komu biły dzwony

wen fang si bao wen fang si bao Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

 

 

Legendarne dzwony bezsercowe (Zhong) wiązane są z mitycznym cesarzem Shennong (Płomienny Cesarz), który za pomocą ich dźwięku miał zostać poinformowany o buncie w stolicy.

Najwcześniejszym dzwonem w Chinach był Taozhong zwany również Taoling lub inaczej dzwon ceramiczny, pojawił się w okresie neolitu prymitywnego społeczeństwa chińskiego jako instrument akompaniujący ludziom pracy.

Pierwsze dzwony z brązu dynastii Shang (1700 – 1046 r. p.n.e.), zwane Nao inaczej Tongnao, były to instrumenty z których korzystało się w odwrotnym ułożeniu tj. otworem do góry. Osadzone na trzonku, mniejsze trzymano w ręce a większe ustawiano na stojaku. Ponieważ były bezsercowe, dźwięk wydobywano poprzez uderzanie większym lub mniejszym drewnianym młoteczkiem. Stosowane były w zestawie Biannao od trzech do pięciu sztuk w połączeniu Tongling (małe dzwonki, wcześniej wypalane z gliny) i Tongzhong (brązowe dzwony).

W czasach Zachodniej Zhou (1046 – 771 r. p.n.e.) stopniowo zaczęto wprowadzać zawieszane dzwony (Zhong) z otworem do dołu. Zawieszone dzwony dzielą się na dwie główne kategorie: z prostym uchwytem i występem na górze, które zawiesza się ukośnie na drewnianej ramie, nazywane yongzhong oraz mające pierścień umożliwiający pionowe zawieszenie, nazywane niuzhong. Najwcześniejsze znalezione yongzhong pochodzą z X w. p.n.e., natomiast niuzhong z VIII w. p.n.e. Oba rodzaje dzwonów w przekroju nie są koliste lecz eliptyczne.

Dzwony te wyróżniają się wystającymi na obwodzie 36 wypustkami (w trzech rzędach) – rzadko 24. Dzięki specyficznemu przekrojowi można z nich wydobyć dwa rodzaje dźwięków, pierwszy gdy uderzyło się z przodu (w dużych ze specjalnym miejscem do tego przeznaczonym), natomiast drugi z boku czaszy dzwonu. Wydawały czysty i donośny dźwięk, dzięki czemu doskonale się nadawały podczas uroczystości na dużych przestrzeniach cesarskiej świątyni przodków. Dzwony pełniły ponadto funkcję instrumentu, a ich pięciostopniowa skala muzyczna odpowiadała pięciu elementom boskich osobowości. Podobnie jak w Nao, Zhong były bezsercowe, dlatego dźwięk wydobywano poprzez uderzanie drewnianym młoteczkiem (rzadko metalowym), a z tych bardzo dużych kłodą.

Z V w. p.n.e. pochodzą zestawy odpowiednio dobranych i zestrojonych dzwonów, zwane bianzhong. Zawieszano je na drewnianej ramie czaszą do góry i rozmieszczano w zależności od wielkości i skoku w tonacji. Zhong z dynastii Zhou najprostsze były grupowane po 3 a przeznaczone na wyjątkowe uroczystości i dla bogaczy po 9, 11, 12 i 13 sztuk.

Również w tym okresie wprowadzono, jako instrument uzupełniający, bianling – zestaw różnej wielkości płyt brązowych zawieszonych na ramie – kamienie muzyczne.

Wraz z rozwojem społecznym dzwony oraz naczynia ofiarne stały się symbolem pozycji i statusu feudalnej klasy rządzącej. Według zapisów historycznych cesarz mógł mieć dzwony w czterech stronach swojego pałacu, książę – w trzech, a minister – w dwóch.

Od dynastii Qin (221 – 206 r. p.n.e.) eliptyczne w przekroju dzwony zaczęto zastępować kołowymi, zwieńczonymi uchwytem pierścieniowym umożliwiający pionowe zawieszenie. Trzymadła te najczęściej wykonywano w formie dwugłowego smoka obróconego w przeciwnych kierunkach, ale patrzącego w górę i do tyłu. Równie popularnym zawieszeniem dzwonu od dynastii Ming (1368 – 1644 r. n.e.) był czwarty syn smoka – Pulao. Przebywał on nad morzem i bardzo się bał wielorybów, dlatego gdy był przez nich zaatakowany krzyczał ze strachu. Ludzie wierząc w to, uważali zamontowanie haka dzwonu w kształcie Pulao jako pomoc zwiększającą siłę i zasięg dzwonu.

Powierzchnia dzwonu brązowego była dzielona na pięć do sześciu sekcji ozdobionych różnymi motywami, guzami, tekstem, datą budowy oraz nazwiskami sponsorów. 

W późniejszych czasach funkcja dzwonów się częściowo zmieniła. Dzwony zawisły w świątyniach taoistycznych oraz buddyjskich, i nadal korzystano z nich podczas obrzędów państwowych. Ponadto każde większe miasto miało wieżę dzwonów, która sygnalizowała zmianę czasu, ważne uroczystości, a także służyła do celów ochronnych wzywając mieszkańców do obrony miasta przed najeźdźcą oraz jako alarm pożarowy.

Najbardziej imponujące bianzhong z 433 r. p.n.e. znaleziono w grobowcu markiza Yi z państewka Zeng (Zeng Hou Yi) - o którym szerzej w następnym wpisie - w obecnej prowincji Hubei. Zestaw składa się z 64 dzwonów zamontowanych na trzech poziomach konstrukcji ramowej w kształcie litery L. Górne dzwony to niuzhong, zaś środkowe i dolne to yongzhong. Łącznie ważą 5 ton a największy 447 kilogramów. Zakres wysokości waha się od 20 cm do 5 metrów. Dla porównania dzwony ponad 2 metrowe w Europie pojawiły się dopiero około 1000 r. n.e. Skład stopu dzwonów z grobowca: 12,5 % cyny, 2 % ołowiu, reszta to miedź.

W zestawie (po środku dolnego, dłuższego ramienia L) znajduje się prezent od księcia Chu (suzerena). Jest to jeden duży Zhong, odmienny od pozostałych, zwany bo o bardzo rozbudowanej i ozdobnej górnej pętli, płaskiej części dolnej i przekroju okrągłym – jest uważany za tezhong (specjalny dzwon).

EPOKA BRĄZU 6

CDN

Koncert na bianzhong urywek

 

Koncert - całość z zaskakującym finałem - POLECAM

Notki powiązane:

Epoka brązu – Trzy Dynastie

Wytop brązu

Kultury Erlitou i Erligang

Różnorodność naczyń obrzędowych

Maska taotie

Instrumenty muzyczne w grobowcu markiza Yi

Grobowiec markiza Yi -brązy

Grobowiec markiza Yi - wyrobu z laki i nefrytu

 

Zobacz galerię zdjęć:

Dzwon neolityczny
Dzwon neolityczny Dzwon ceramiczny 1 Dzwon ceramiczny 2 Nao Nao zestaw Bian nao Niuzhong Yongzhong Yongzhong ze szczegółem do zawieszenia Przekrój dzwonu Dzwon w Nanjing Szczegół 1 Szczegół 2 Szczegół 3 Szczegół 4 Szczegół 5 Szczegół 6 Szczegół 7 Szczegół 8 Bo z tygrysami Bo z X do XI w. p.n.e. Bo z zawieszeniem ze smokami Dzwon do tańca, dźwięk wydawał po zawieszeniu łańcuchów do oczek i potrząsaniu Mały dzwon na ołtarz przodków Zestaw dzwonów do ramy Skromniejszy bianzhong Sposób zawieszania dzwonów Ling - kamienie muzyczne Sposób zawieszania kamieni muzycznych 1 Sposób zawieszania kamieni muzycznych 2 Miniaturowy zestaw dzwonów z grobowca Bianzhong markiza Yi - widok z góry Bianzhong markiza Yi - widok z z lewej strony Bianzhong markiza Yi - widok z prawej strony

Chiny u Europejczyka, który stara się poznać odrębność obyczajowości, bogactwo kultury i historii wywołują całkowity zawrót głowy. POLECAM aplikację na Android "Odkryj Chiny" – poza Polską "Ancient China". Oprócz możliwości poznania pięknych okolic w Chinach, ściągnięcia na pulpit zdjęć w rozdzielczości HD, w formie gry sprawdzimy naszą wiedzę o tych miejscach. Nagroda za rok 2014 „Poetry&Paratheatre” w kategorii: Popularyzacja Sztuki - Motywy przyrodnicze w poezji chińskiej

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura