Magia od najdawniejszych czasów odgrywała ogromną rolę w życiu Chińczyków. Obrazowość, niezwykłość i niezrozumiałość magicznych obrzędów zawsze cieszyły się popularnością, którą wiązano z nadzieją na dobrą pogodę, deszcz, dobrobyt, zdrowie…
Odprawianie obrzędów magicznych należało do funkcji specjalnych czarowników-szamanów. W starożytnych Chinach nie stworzono ani wielkich bogów, ani nie istniała kasta kapłanów; natomiast wpływ czarowników-szamanów, później mnichów taoistycznych i buddyjskich utrzymywał się bardzo długo.
Szaman występował jako pośrednik między światem ludzi a światem duchów. Za pomocą różnorodnych magicznych obrzędów, rytualnych tańców i muzyki, pieśni i zaklęć zwracał na siebie uwagę ducha i uzyskiwał od niego to czego oczekiwał. Poza obcowaniem z duchami od których zależał byt człowieka, do zadań szamanów należały również kontakty z duchami zmarłych.
Rytualne ceremonie i obrzędy zawsze starannie organizowano, używając specjalnie przygotowanych produktów ofiarnych (ze szczególnie wybranych pól i trzód), charakterystycznie sporządzonych narzędzi i sprzętów wykonanych z brązu i nefrytu.
Równie ważna była oprawa wizualno-artystyczna. Aby działanie było skuteczne szaman przystrajał się w skórę totemicznego zwierzęcia, rytmicznymi dźwiękami i bardzo męczącym tańcem doprowadzał się do stanu całkowitego wyczerpania, po czym wpadał w trans, dzięki czemu następowało bezpośrednie zespolenie z duchem.
W epoce brązu cywilizacja chińska wytworzyła w porównaniu z analogicznymi kulturami innych części świata niezwykłą ilość i różnorodność przedmiotów wykonywanych metodą stapiania miedzi i cyny pomimo, że w Chinach nie doszło do rozwoju sztuki posągowej koncentrującej się na postaci ludzkiej. Dopiero po przeniknięciu buddyzmu do Chin i Tybetu posągi buddów, bodhisattwów i arhantów zagościły w świątyniach.
Naczynia używane w codziennym życiu były wykonywane z ceramiki, drewna i laki – z brązu nie używano ich ze względu na wysoką cenę, ciężar i znaczenie obrzędowe.
Naczynia rytualne wykonywano szczególnie starannie i na użytek sakralny wytworzył się styl hieratyczny (uroczysty i pełen patosu). Brązy dynastii Xia, Shou i Zhou należą do niezwykle bogato zdobionych, gdzie niemal całą powietrznię pokrywa ornamentyka. Dekoracje te bywają reliefowe, płaskie, wypełniane części pól emalią, inkrustowane kamieniami półszlachetnymi (nefryt, lapis lazuli, turkus), a nawet dekorowane srebrem lub złotem. Motywy są realistyczne zwierzęce lub najczęściej przetworzone, silnie zgeometryzowane.
Wśród znalezionych na stanowiskach archeologicznych przedmiotów z brązu znajdują się przede wszystkim naczynia rytualne takie jak dzwony, kotły, wazy oraz bardzo wiele kielichów do wina o różnej wielkości, kształtach i ornamentyce. Z brązu wyrabiano także broń rytualną, w kształtach wzorowanych na formach broni użytkowej (siekiery, noże), przeważnie obficie zdobioną, często inkrustowaną kamieniami półszlachetnymi, a także złotem i srebrem.
Naczynia rytualne używano w świątyniach i w miejscach kultu przodków. Innych używano do dokonywania ablucji (uroczystego obmycia), innych do picia w czasie uczty lub przygotowywania mięsa obrzędowego, a jeszcze inne składano w grobowcu celem towarzyszenia zmarłemu po śmierci.
W zależności od przeznaczenia przedmiotu dobierano odpowiednie proporcje stopu miedzi i cyny. Do wyrobu dzwonów zhong (chińskie dzwony bez serca) i kotłów ding (przeważnie trójnogi) używano najuboższego brązu, stapiając pięć części miedzi i jedną cyny. Do wyrobu toporów i grubościennych brązów rytualnych – cztery miedzi i jedną cyny. Do ciężkiego oręża jak włócznie ge i halabardy ji – trzy części miedzi i jedna cyny. Noże dao i groty strzał - ze stopu o trzech częściach miedzi i dwóch cyny. W proporcji jeden do jednego stapiano brąz do produkcji delikatnych zwierciadeł o charakterystycznym odblasku.
Krótka charakterystyka najczęściej spotykanych chińskich brązów:
- Ding (鼎)– naczynie trój- lub czteronogie, z pokrywą lub bez, o różnych wymiarach, pękatym brzuścu i szerokim wlewie, z dwoma uchwytami służącymi do przenoszenia na drągu a służące do gotowania i przechowywania mięsa ofiarnego
- Fu (簠)–prostopadłościenne naczynie do przechowywania zbóż, skrzynia składała się z dwóch prawie identycznych części: podstawy i przykrywy
- Dui (敦)– kuliste naczynie do przechowywania zbóż, podobnie jak Fu składało się z dwóch identycznych części – tylko półkulistych, na trzech nogach, z parą uchwytów po boku
- Zu (俎)– stół do krojenia mięsa ofiarnego
- Jia (斝)– służyło do wylewania wina na ziemię podczas składania ofiar przodkom. Przypomina kubek z uchem, wsparty na trzech lub czterech nogach ostrzowych, z dwoma symetrycznie rozmieszczonymi wypustkami u góry, służącymi do zawieszania nad paleniskiem. Najczęściej ozdobiony motywem taotie.
- You (卣)– naczynie do wina, przypominające pękate wiadro o owalnym przekroju, z uchwytem i pokrywką
- Yi (匜)– naczynie w kształcie połówki tykwy do przechowywania wody, którą nalewano do misy Pan podczas ceremonialnego obmycia rąk przy składaniu ofiar i modłach, okazując w ten sposób szacunek
- Pan (盤)– owalna misa, z uchwytami po bokach, niekiedy na krótkich nóżkach. Z naczyniaYi wlewano do niej wodę, którą wykorzystywano w trakcie odprawiania rytuałów do ceremonialnego obmycia rąk.
- Gong (觥)– naczynie do podawania wina, kształtem zbliżonym do sosjerki, z dzióbkiem, rączką oraz pokrywą.
- Fangui – naczynie do przechowywania wina, w kształcie prostokątnego puzderka z wysokim, podobnym do dachu przykryciem
- Ge – noże i siekiery, zwłaszcza rytualne, często inkrustowane
- Gu (觚)– wysmukły kielich do wina o pustej nóżce
- He (盉)– naczynie do podawania wina i podgrzewania płynów, o trzech pustych nogach z dzióbkiem i uchwytem oraz przykrywką, podobne do czajnika
- Hu (壺)– naczynie do wina w kształcie gruszki
- Jue (爵)– naczynie do podgrzewania wina, wsparte na trzech nogach typu sztyletowego, o szerokim wlewie z dwoma dzióbkami, z krawędzi wlewu wystają dwa rożki, które uważa się za symbole falliczne, a służyły do zawieszania naczynia nad ogniem
- Lei (罍)– waza na wino, o zwężającym się wlewie
- Li (鬲)– waza o szerokim wlewie i nogach przypominających wymiona
- Zhi – mała czara, niekiedy z przykrywką
- Zhong (鐘)– bezsercowy dzwon (szerzej o nim w następnym wpisie)
- Nao – rodzaj dzwonu, mniejszy do trzymania w ręku, większy ustawiany na stojaku. Korzystało się w pozycji otworem do góry, uderzając drewnianym młoteczkiem, stosowany w zestawie od trzech do pięciu sztuk
- Zun (尊 lub彝)– naczynie na wino, bardziej pękate od Gu, niekiedy o podstawie kwadratowej
Wiele z tych naczyń kształtem przypomina naczynia ceramiczne z neolitu, które z kolei wykazywały podobieństwo do naczyń drewnianych z jeszcze wcześniejszego okresu. W ten sposób można zauważyć szczególną cechę cywilizacji chińskiej, polegającą na kontynuacji form niezależnie od zmieniającego się materiału. Cecha ta będzie towarzyszyć przez następne stulecia i tysiąclecia. Te same kształty znajdą zastosowanie w porcelanie, jak i emalii komórkowej.
Źródła: Dzieje kultury chińskiej – Mieczysław Jerzy Kunstler, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, ISBN 978-83-01-15565-0; Chiny Leksykon – Edward Kajdański, Książka i Wiedza, Warszawa 2011, ISBN 978-83-05-13598-6;
EPOKA BRĄZU 4
CDN
Notki powiązane:
Epoka brązu – Trzy Dynastie
Wytop brązu
Kultury Erlitou i Erligang
Maska taotie
Dzwony z brązu
Instrumenty muzyczne w grobowcu markiza Yi
Grobowiec markiza Yi - brązy
Grobowiec markiza Yi - wyroby z laki i nefrytu
Ceremonialny ding
Chiny u Europejczyka, który stara się poznać odrębność obyczajowości, bogactwo kultury i historii wywołują całkowity zawrót głowy.
POLECAM aplikację na Android "Odkryj Chiny" – poza Polską "Ancient China". Oprócz możliwości poznania pięknych okolic w Chinach, ściągnięcia na pulpit zdjęć w rozdzielczości HD, w formie gry sprawdzimy naszą wiedzę o tych miejscach.
Nagroda za rok 2014 „Poetry&Paratheatre” w kategorii: Popularyzacja Sztuki - Motywy przyrodnicze w poezji chińskiej
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura