Po raz pierwszy w historii polityki w Polsce przedstawiamy studium wykonalności programu politycznego w formie analizy finansowej. Celem tego pionierskiego kroku jest zmiana zasad i stylu debatowania o sprawach publicznych. Dyskurs polityczny musi w końcu dotyczyć nie przeszłości, nawet nie teraźniejszości, a przyszłości narodu. Jego podstawą musi być rzeczywista sytuacja, a treścią rozwiązywanie problemów, a nie zamiatanie ich pod dywan i ciągłe epatowanie opinii publicznej sporami zastępczymi.
Jako prekursorom przysługuje nam przywilej kształtowania reguł gry. Poprzeczkę stawiamy wysoko. Analizujemy ideę, zasady i program Ruchu Wolność i Godność w perspektywie życia dwóch pokoleń do 2070 r. Wyborcy powinni mieć świadomość skutków głosowania, nie na rok naprzód (budżet państwa), nie na kilka lat (okres kadencji) ale na pokolenia przy założeniu konsekwentnej realizacji wybranej idei. Jest to tym bardziej istotne, że procesy gospodarcze silnie zależą od kondycji narodu, która jest kształtowana w długoterminowych procesach demograficznych. Szczególne znaczenie ma ta okoliczność dla systemów emerytalnych, które z punkty widzenia nauki finansów muszą być analizowane w kilkudziesięcioletniej perspektywie.
Podstawą prezentowanych wyników jest model finansowy. Dane źródłowe, równania oraz dane wynikowe są zgromadzone w powszechnie dostępnym narzędziu - arkuszu kalkulacyjnym MS Excel.

Dla dobra publicznego każdemu umożliwiamy pobranie całego modelu. Link do serwera ftp kryje się pod niniejszymi słowami.
Przedstawiane opracowanie było publikowane od Święta Niepodległości w 2010 r. do święta Trzech Króli w 2011 r.na blogu inicjatora Ruchu Wolność i Godność. Czytelnicy bloga na bieżąco śledzili postępy modelowania, a zarejestrowani sympatycy Ruchu mieli stały dostęp do kolejnych wersji modelu. Dowiedliśmy tym, że politykę można uprawiać w sposób jawny, uczciwy i poddający się procesowi społecznej weryfikacji od chwili narodzin idei.
Nie można budować powodzenia narodu na mrzonkach, półprawdach i kłamstwach. Doprowadzimy do tego, że w świadomości publicznej organizacja polityczna nie prezentująca swojej wizji państwa również w aspekcie wykonalności finansowej będzie traktowana jako zgromadzenie w najlepszym przypadku nieudaczników lub głupców, a w najgorszym oszustów wyborczych.
Spis treści
1. Podstawy reformy finansów publicznych
1.1. Przyczyny załamania finansów publicznych
1.2. Ubezpieczenia społeczne
1.3. Ochrona zdrowia
1.4. Szkolnictwo
1.5. Interwencja państwa
1.6. Pomoc społeczna
1.7. Koszty obsługi długu publicznego
1.8. Obrona narodowa
1.9. Administracja publiczna
1.10. Polityka fiskalna
2. Katastrofa demograficzna
2.1. Model demograficzny
2.2. Trendy
2.3. Odrodzenie
3. Model finansów publicznych
3.1. Budowa modelu finansów publicznych
3.2. Scenariusze
3.3. Niewypłacalność ubezpieczeń społecznych
3.4. Likwidacja przymusu ubezpieczeń społecznych
3.5. Ochrona zdrowia
3.6. Szkolnictwo i nauka
3.7. Inwestycje infrastrukturalne
3.8. Bezpieczeństwo
3.9. Oszczędności
3.10. Dochody sektora publicznego
3.11. Stan finansów publicznych
4. Podstawy reformy systemu bankowego
4.1. Budowa modelu systemu bankowego
4.2. Narodowy Bank Polski
4.3. Monetaryzacja systemu bankowego
4.4. Bank Polski
Urodzony w 1970 w Gdyni. Żonaty, ojciec trzech synów. Absolwent Finansów i Bankowości Uniwersytetu Gdańskiego. Specjalista prawa nieruchomości. Od 1998 wiceprzewodniczący Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Właścicieli Nieruchomości.
Nagrody i wyróżnienia:
1987 finalista Olimpiady Fizycznej
1993 Nagroda rektora UG II stopnia
1994 Nagroda rektora UG I stopnia
1995 I lokata ukończenia studiów na UG
1995 wyróżnienie w konkursie „Rzeczpospolitej” oraz Coopers & Lybrands na artykuł o kierunkach rozwoju gospodarki polskiej do 2005.
Miłośnik książek, nauk ścisłych i historii.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka