- Kluczową kompetencją, którą szkoła powinna rozwijać, jest umiejętność uczenia się i adaptacji do zmian. Nie jesteśmy w stanie dokładnie przewidzieć, jakie będą kluczowe umiejętności w przyszłości, dlatego fundamentalne staje się posiadanie tych zdolności. Natomiast obecny system edukacji w Polsce nie kładzie nacisku na kształtowanie umiejętności uczenia się i to stwarza istotny problem – mówi Marcin Kędzierski, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, ekspert Klubu Jagiellońskiego.
- Jeżeli popatrzymy na problemy, które trawią polską szkołę to na przykład zapaść psychiatrii dziecięcej oraz ogromne zapotrzebowanie na korzystanie z usług psychologów, co wynika między innymi z ogromnego obciążenia jakim dzisiaj są poddawani młodzi ludzie w Polsce. Uczniowie są przeciążeni pracą domową, a ponadto angażują się w liczne zajęcia pozalekcyjne, często z powodu braku możliwości rozwijania swoich w szkole. W efekcie taki tryb życia skłania uczniów do pracy nawet przez 12 godzin dziennie, co choć może przynieść im świetne wyniki w nauce, może prowadzić do wypalenia zawodowego w przyszłości – podkreśla.
- Za problem z całym systemem kształcenia nauczycieli w dużej mierze leży po stronie uczelni pedagogicznych. Pomimo wielokrotnych prób zmiany tego modelu, nie udaje się to z powodu oporu ze strony środowiska akademickiego. Obecnie istnieje wiele innowacyjnych technik edukacyjnych, które studenci poznają podczas studiów. Niestety, ich nauka często ogranicza się jedynie do teorii i nauczyciel nie jest w stanie wprowadzić tych metod w szkole. Współczesna szkoła w Polsce wciąż głównie opiera się na tradycyjnym modelu wykładowym, transmisyjnym, gdzie nauczyciel pełni rolę przekazującą wiedzę. Jednak w dobie smartfonów i łatwego dostępu do informacji, taki model jest abstrakcyjny. Uczniowie oczekują od nauczycieli nowych umiejętności i podejścia, dlatego spada poziom zaufania do nauczycieli oraz ich statusu – uważa gość Układu Otwartego.
Co o stanie polskiej edukacji mówią wyniki PISA? Na ile te wyniki oddawały rzeczywistość? Jakie są skutki pandemii dla edukacji? Czy polska szkoła dobrze uczy? Co jest problemem polskiego systemu edukacji? Jakie wprowadzić reformy? Czy powinniśmy wprowadzić model fiński?
---
Zachęcamy do wspierania Układu Otwartego. Patroni zostają członkami zamkniętej grupy na Facebooku i mogą otrzymać newsletter z wyborem najciekawszych tekstów z polskiej i światowej sieci.
Strona Autora: igorjanke.pl
Inne tematy w dziale Społeczeństwo