Nikt nie zakreślił wprost jaki jest cel funkcjonowania CPK. Nie mamy ściśle sprecyzowanego celu co mamy osiągnąć dzięki tej inwestycji. Czym innym jest cel, który mamy na poziomie informacyjno-propagandowym, a czym innym jest strategia rozwoju transportu dla Polski. CPK jest w tej strategii ujęty, ale nie ma wskazanej konkretnej roli jaką ma pełnić, przez co ten projekt cały czas musi się legitymizować, stwierdza Bartosz Jakubowski, ekspert Klubu Jagiellońskiego w rozmowie z Igorem Janke w Układzie Otwartym.
Na pewno pozycja Polski jako miejsca, z którego lecimy na wschód jest w tym momencie dużo gorsza, niż była przed wojną. Część kierunków jest zamkniętych, w niektórych trzeba nadrobić drogi. Spadł też popyt globalny na podróże biznesowe.
- Zbiór dróg, których potrzebujemy zaczyna się kończyć, za to pojawia się zbiór dróg, które nie są nam już koniecznie potrzebne. Natomiast sieć kolejowa została w tym samym czasie kompletnie zaniedbana. Trwa powolne wychodzenie z tego dna inwestycyjnego.
-Skupienie polityki lotniskowej w Polsce w jednych rękach jest dobrą stroną tego, że państwowe porty lotnicze staną się własnością CPK. Jednak sytuacja ta wiąże się również z zamknięciem małych lotnisk oraz lotnika Chopina.
Ekspert stwierdza, że zamiast wkładać pieniądze w regionalne lotniska i dotowanie prywatnych przewoźników z innych krajów warto włożyć te pieniądze w polską kolej i uzyskać bardzo korzystne czasy jazdy między największymi miastami w Polsce. Jeżeli przy okazji obsłużymy lotnisko, z którego polecimy w wiele miejsc na świecie, to jest tylko wartość dodana do tego systemu.
Czy mamy już wystarczająco dużo dróg szybkiego ruchu? Na jakim etapie w budowie CPK jesteśmy? Czy pieniądze są wydawane właściwie?
Posłuchaj na Spotify
Namawiamy do wspierania Układu Otwartego. Patroni zostają członkami zamkniętej grupy na facebooku i mogą otrzymać newsletter z wyborem najciekawszych tekstów z polskiej i światowej sieci.
Strona Autora: https://igorjanke.pl
Inne tematy w dziale Gospodarka