W drugiej połowie XVIII wieku, dokładnie w tym samym miejscu i w tej samej okolicy w zapisach i na mapach pojawia się nazwa Kaczydół. Wydana w
Warszawie, w
1827 tabela miast, wsi i osad podaje, że Kaczydół jest wsią prywatną położoną w powiecie warszawskim, w
parafii Zerzeń, zamieszkałą przez 26 mieszkańców w 5 domach gospodarskich.
Od lat trzydziestych XIX wieku zmienia się pisownia nazwy wsi na Kaczy Dół. Przełomowym znaczeniem było zbudowanie trasy
Kolei Nadwiślańskiej w
1877 roku i
stacji kolejowej w Wawrze. Specyficzne właściwości zdrowotne i lecznicze okolicy zaczęły ściągać w sezonie letnim mieszkańców z przeludnionej Warszawy na wypoczynek. Na rozparcelowanych działkach zaczęły powstawać obszerne domy, w których letnicy mogli wynajmować pokoje, rolnicy zaczęli przestawiać się z gospodarki samowystarczalnej na towarową (zbyt towarów gwarantowali nowi mieszkańcy i letnicy). Na teren ten zwrócili również uwagę przemysłowcy. Początkowo budynki wznoszono dość dowolnie, na rozległej przestrzeni, ale wzdłuż ciągów komunikacyjnych. Ograniczeniem były granice kompleksów leśnych.
W
1924 roku Kaczy Dół został wyłączony w wiejskiej gminy
Zagóźdź i przyłączony do nowo utworzonej gminy
Falenica-Letnisko. Dla osiedla zmiana była korzystna, ponieważ wkrótce
Falenica zdobyła się na własną elektrownię, która obsługiwała wszystkie miejscowości wchodzące w skład gminy. W
1928 r. wznawia działalność Ochotnicza Straż Pożarna, która w
1929 otrzymuje nową remizę. W
1931 r. architekt
Adam Paprocki opracował nowy ogólny plan przestrzennego zagospodarowania terenów Kaczego Dołu, równocześnie respektujący wcześniejsze podziały własnościowe i charakter zabudowy. Projektowana prostokątna sieć nowych ulic została podporządkowana głównym, istniejącym tu wcześniej gościńcom.
Do wybuchu wojny plan zrealizowano tylko częściowo.
http://warszawa.wikia.com/wiki/Kaczy_D%C3%B3%C5%82
Inne tematy w dziale Polityka