Tornado Tornado
1330
BLOG

Raport MAK - weryfikacja

Tornado Tornado Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 18

W raporcie MAK na stronie 158 (wersja angielska)* zarzucono polskim pilotom PFL-101 rzekome braki w wyszkoleniu polegające na posługiwaniu się pokrętłem „SPUSK-PODIEM” w fazie schodzenia z wysokości kręgu. W raporcie napisano, ze tupolew rozpoczął intensywne zniżanie (prawie 8m/sek.) 9 km od progu pasa lotniska Siewiernyj, po czym, po kilku sekundach prędkość zmalała praktycznie do zera. Nie jest to prawda. Zniżanie nastąpiło nie 9 lecz ponad 10 km przed progiem pasa DS26, przed wejściem samolotu na ścieżkę zniżania i nie miało nic wspólnego z zejściem maszyny z wysokości kręgu (500m).

Na poniższej ilustracji jest pokazany profil terenu na odcinku 8 km w kierunku wschodnim od dna jaru oznaczonego dużą literą „D” oddalonego od progu pasa lotniska 4,3 km...  
 
 
...oraz zwierciadlane odbicie wykres wysokości radiowej z raportu MAK ( strona 70, rys. 25 wersja ang.).
 
 
 
Analizując obydwa rysunki można zauważyć, że w odległości 10,3 km (6+4,3), na odcinku B2-B1 (około 600 m), przez 6,5 sek.,tupolew zaczął  zniżać się w kierunku ziemi z prędkością średnią około 7m/sek. To zniżanie nie miało nic wspólnego z zejściem z wysokości kręgu, które nastąpiło 3 km dalej – w odległości 7,5 km od progu pasa DS26, a było konsekwencją niezamierzonego zwiększenia pułapu tupolewa o kilkadziesiąt metrów, kilkadziesiąt sekund wcześniej, prawdopodobnie na wskutek znalezienia się samolotu w obszarze prądów wstępujących. 
 
Obliczenie prędkości pionowej tupolewa poprzez różniczkowanie wykresu wysokości terenu oraz profilu terenu okazało się zadaniem niewykonalnym, że względu na brak kompatybilności odległości charakterystycznych punktów w terenie z odległością wyliczoną z wykresu wysokości radiowej w raporcie MAK oraz zapisaną w pamięci komputera TAWS prędkością przemieszczania się tupolewa względem gruntu (groundspeed). Ale o tym w następnej notce.
 
*) The crew initiated descent on the glide path from the distance of 9 km from the runway threshold switching to autopilot control in pitch channel by the DESCENT-CLIMB wheel. First the crew did not manage to achieve stable descent. The vertical speed increased to almost 8 m/sec by the distance of 8 km from the runway threshold and then by 7 km distance decreased almost to zero
 
 
 
Tornado
O mnie Tornado

Inżynier, żeglarz, pasjonat fotografii, sprzętu Hi-End, muzyki rockowej i... Szopena, nowych technologii pozyskiwania energii i racjonalizacji jej zużycia

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (18)

Inne tematy w dziale Polityka