Plusy dodatnie:
1. Zbudowanie cyfrowe modelu TU 154M na podstawie skanowania wszystkich elementów konstrukcyjnych TU 154M o numerze bocznym 102 - bliźniaka TU 154M o numerze bocznym 101, który rozbił się 10 kwietnia 2010 roku pod Smoleńskiem.
2. Przeprowadzenie obliczeń Metodą Elementów Skończonych oraz programu LsDyna3 symulacji zderzenia skrzydła samolotu z brzozą, oraz upadku samolotu w pozycji odwróconej. Skrzydło TU 154 przecina drzewo, a samolot rozpada się na kilkanaście części.
3. Symulacja wbicia w grunt drzwi 2L (drugie lewej burty). Żeby doszło do takowego wbicia, drzwi musiałyby mieć prędkość pionową w momencie kontaktu z gruntem, co najmniej 120m/sek. - dziesięciokrotnie większą od prędkości pionowej samolotu w ostatniej fazie jego lotu.
Plusy ujemne:
1. Wyznaczenie przez amerykański instytut trajektorii samolotu na podstawie danych MAK. Przykładowo samolot przy brzozie Bodina był rzekomo na wysokości 6 metrów, a w okolicach, gdzie został wygenerowany alert TAWS#38 maszyna lewym skrzydłem zahacza o ziemię (strona 27/1135 raportu). Było to niemożliwe, ponieważ TU 154 w tym miejscu (alert TAWS#38) był na wysokości 36 metrów, a rozpiętość lewego skrzydła wynosiła 13,8 m (37,5/2 - 5).
2. Nie przeprowadzenie obliczeń zderzenia lewego skrzydła samolotu dla drzewa mokrego — parametrami zbliżonymi do materiału MAT 143 oraz dla drzewa suchego — modelu liniowego.
3. Brak w ponad 1000 stronicowym opracowaniu parametrów wytrzymałościowych drzewa wziętych do obliczeń, między innymi: Współczynnika Poissona, Modułu Younga, Modułu Kirchhoffa, wytrzymałości na ściskanie, ścinanie i rozciąganie wzdłuż i w poprzek włókien oraz gęstości drzewa.
4. Brak obliczeń zderzenia samolotu z ziemią w pozycji normalnej dla kilku kątów pochylenia pitch.
Przypisy:
1.Badania NIAR
2. Obliczenia NIAR zgodne z konkluzjami MAK, KBWL LP i TVN24?
Inżynier, żeglarz, pasjonat fotografii, sprzętu Hi-End, muzyki rockowej i... Szopena, nowych technologii pozyskiwania energii i racjonalizacji jej zużycia
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Technologie