Marek Rutkowski Marek Rutkowski
409
BLOG

Narodowość kapitału na budowę kolei warszawsko - petersburskiej - 1857

Marek Rutkowski Marek Rutkowski Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

Na mocy podpisanego w Petersburgu przez cara Aleksandra II dnia 26 stycznia/8 lutego  1857 roku „Urządzenia zasadniczych warunków budowy pierwszej sieci dróg żelaznych w Rosji” rząd moskiewski „ustąpił” rozpoczęty już projekt budowy petersbursko-warszawskiej drogi żelaznej prywatnym inwestorom. Ci ostatni z kolei zobowiązali się zbudować własnym kosztem i na własne ryzyko sieć dróg kolejowych  Cesarstwa Rosyjskiego, gdzie na pierwszym miejscu wymieniano właśnie drogę  kolejową: Petersburg - Dyneburg -  Wilno - Białystok- Warszawa.

Wśród prywatnych inwestorów z którymi rząd carski zawarł tę ugodę znalazł się jeden tylko finansista warszawski: S. A . Fraenkel oraz bankierzy petersburscy: Stieglitz i Kompania. Spośród  zaś bankierów londyńskich w przedsięwzięciu tym uczestniczyli:  bracia Baring and Comp, jak też Tomasz Baring, działający na podstawie  umocowania otrzymanego od bankierów amsterdamskich:  Норе and Comp.

Najwięcej zainwestowali w budowę dróg żelaznych w Rosji, w tym w budowę  kolei warszawsko-petersburskiej bankierzy francuscy.  Spośród nich do spółki dołączyli bezpośrednio: paryscy Bankierzy Hottinger et Comp. Natomiast Izaak Pereire, (dyrektor kompanii drogi żelaznej z Paryża do Lyonu oraz August Turneyssen (dyrektor kompanii zachodnich dróg  żelaznych Francji) działali tak we własnym imieniu, jaki na skutek umocowania otrzymanego od: a) berlińskich bankierów Mondelsphn und Komp.; b) Emila Pereire, prezesa zarządu dróg żelaznych Francji południowej i Kanału Garońskiego; c)  paryskich bankierów: B. L. Fould i Fould - Lottmheim, braci Mallet, barona Sellier, J. J . Ouribaren, Desarts-Mussard i Komp.;d)  Adolfa Eiehthal, prezesa głównej kompanii morskiej żeglugi we Francji, oraz e) paryskich kapitalistów Fryderyka Griininger i Kazimierza Sahador.

Jak zatem widać, kapitał prywatny  zaangażowany na podstawie ustawy z dnia 8 lutego 1857 roku w budowę sieci transportowej w Cesarstwie Moskiewskim, w tym w budowę kluczowej linii kolejowej: :Warszawa - Petersburg miał proweniencje głównie francuską. Do tego dochodzi kapitał: angielski,  holenderski, pruski, rosyjski (z Petersburga) no i (poprzez jednego Frankla) z Królestwa Polskiego.

@copyright Marek Rutkowski 

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (4)

Inne tematy w dziale Kultura