Na mocy podpisanego w Petersburgu przez cara Aleksandra II dnia 26 stycznia/8 lutego 1857 roku „Urządzenia zasadniczych warunków budowy pierwszej sieci dróg żelaznych w Rosji” rząd moskiewski „ustąpił” rozpoczęty już projekt budowy petersbursko-warszawskiej drogi żelaznej prywatnym inwestorom. Ci ostatni z kolei zobowiązali się zbudować własnym kosztem i na własne ryzyko sieć dróg kolejowych Cesarstwa Rosyjskiego, gdzie na pierwszym miejscu wymieniano właśnie drogę kolejową: Petersburg - Dyneburg - Wilno - Białystok- Warszawa.
Wśród prywatnych inwestorów z którymi rząd carski zawarł tę ugodę znalazł się jeden tylko finansista warszawski: S. A . Fraenkel oraz bankierzy petersburscy: Stieglitz i Kompania. Spośród zaś bankierów londyńskich w przedsięwzięciu tym uczestniczyli: bracia Baring and Comp, jak też Tomasz Baring, działający na podstawie umocowania otrzymanego od bankierów amsterdamskich: Норе and Comp.
Najwięcej zainwestowali w budowę dróg żelaznych w Rosji, w tym w budowę kolei warszawsko-petersburskiej bankierzy francuscy. Spośród nich do spółki dołączyli bezpośrednio: paryscy Bankierzy Hottinger et Comp. Natomiast Izaak Pereire, (dyrektor kompanii drogi żelaznej z Paryża do Lyonu oraz August Turneyssen (dyrektor kompanii zachodnich dróg żelaznych Francji) działali tak we własnym imieniu, jaki na skutek umocowania otrzymanego od: a) berlińskich bankierów Mondelsphn und Komp.; b) Emila Pereire, prezesa zarządu dróg żelaznych Francji południowej i Kanału Garońskiego; c) paryskich bankierów: B. L. Fould i Fould - Lottmheim, braci Mallet, barona Sellier, J. J . Ouribaren, Desarts-Mussard i Komp.;d) Adolfa Eiehthal, prezesa głównej kompanii morskiej żeglugi we Francji, oraz e) paryskich kapitalistów Fryderyka Griininger i Kazimierza Sahador.
Jak zatem widać, kapitał prywatny zaangażowany na podstawie ustawy z dnia 8 lutego 1857 roku w budowę sieci transportowej w Cesarstwie Moskiewskim, w tym w budowę kluczowej linii kolejowej: :Warszawa - Petersburg miał proweniencje głównie francuską. Do tego dochodzi kapitał: angielski, holenderski, pruski, rosyjski (z Petersburga) no i (poprzez jednego Frankla) z Królestwa Polskiego.
@copyright Marek Rutkowski
Inne tematy w dziale Kultura