Głośno od wielu lat o projektach stworzenia róznych form euroazjatyckiej przestrzeni gospodarczej. Tymczasem stworzenie prężnego ośrodka gospodarczego łączącego (poprzez sprawną sieć kolejową) Europę z Azją Środkową od Warszawy po Tbilisi, wraz z obszarem Morza Kaspijskiego było pomysłem polskim.
Otóż zachęcanie przez najezdnicze władze moskiewskie w latach trzydziestych XIX wieki mieszkańców Królestwa Polskiego do emigracji zarobkowej na tereny Gruzji oraz przymusowy pobór do armii carskiej i skierowywanie Polaków do walk na teren Kaukazu przynosiło niespodziewane skutki.
Mianowicie w roku 1858 zdymisjonowany już kapitan Lubański opracował „projekt dróg żelaznych między Warszawą i Tyflisem, i Morzami Czarnymi i Kaspijskim”.
Wydał on nawet pozycję książka na ten temat (po rosyjsku) o dokładnym tytule: „Zbliżenie Azji i Środkowej z Europą czyli projekt dróg żelaznych między Warszawą i Tyflisem, i Morzami Czarnym i Kaspijskim.” Pozycja ta została dostrzeżona przez cara moskiewskiego Aleksnadra II, który – po przekazaniu sobie egzemplarza- „najmiłościwiej rozkazać oświadczyć autorowi. za tę ofiarę najwyższe jego cesarskiej mości podziękowanie”.
To myśl logistyczno-transportowa kapitana Lubańskiego leży zatem u podstaw późniejszych róźnorodnych projektów euroazjatyckich.
@copyright Marek Rutkowski
Inne tematy w dziale Kultura