Marek Rutkowski Marek Rutkowski
311
BLOG

Mosty przyforteczne w epoce paskiewiczowskiej - Iwangorod

Marek Rutkowski Marek Rutkowski Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Most na Wieprzu –przy twierdzy Iwangorod

 

Znamiennym przykładem prac mostowych wykonywanych przy fortecachw podbitym przez rosję Królestwie Polskim epoki paskiewiczowskiej  jest casus mostu wystawionego na rzece Wieprz w Kośminie w okolicach twierdzy rosyjskiej Iwangorodu (Dęblina).

Otóż wykonując polecenie feldmarszałka Paskiewicza, Rada Administracyjna postanowiła w roku 1838 wystawienie mostu zlokalizowanego w pobliżu strategicznej twierdzy carskiej - Iwangorodu na przecinającym rzekę Wieprz trakcie lubelskim. Zgodnie z projektem zatwierdzonym przez Namiestnika, wspomniany most miał z założenia posiadać szeroką na 45 sążni jedną arkadę.

Na mocy innego postanowienia Rady Administracyjnej pierwotnie budowę mostu na Wieprzu zlecono właścicielowi lokalnie położonej wsi Kośmin. Rada Administracyjna motywowała zajęcie takiego właśnie stanowiska faktem dotychczasowego utrzymywania przez miejscowego właściciela ziemskiego przeprawy promowej na rzece Wieprz.

Na podstawie zawartego z lokalnym posesjonatem kontraktu, do jego wyłącznej dyspozycji pozostawiono przyszły pobór opłaty mostowej (podatku mostowego), która miała być oczywiście realizowana zgodnie z „ustanowioną taryfą”. Zgodnie z podpisaną umową, prowadzone przy budowie mostu na Wieprzu prace miały zostać ukończone do dnia 1 października roku 1840.

 Jak wynika jednak z danych  przechowywanych w RGIA w Petersburgu, oraz z rosyjskiej fachowej literatury transportowej okresu, w praktyce jednak prace te się opóźniły, trwając w latach 1841- 1843. Ostatecznie budowniczym strategicznego (i niezwykle ważnego dla władz najezdniczych) mostu na Wieprzu został Pancer, ówczesny generalny inspektor zarządu komunikacji lądowych i wodnych Królestwa Polskiego. 

 Zlokalizowany w pobliżu twierdzy Iwangorod  jednoarkowy, wiszący most drewniany o ostatecznych  rozmiarach 36 ½ sążnia finalnie  wybudowano za kwotę ponad 27 tysięcy rubli srebrem. Jego podpory i wsparcie natomiast kosztowało ponad 21  tysięcy  rubli srebrem. Ostatecznie zatem kwota budowy mostu w Kośminie zamknęła się niebagatelną kwotą ponad 49 tysięcy rubli srebrem.   

@copyright Marek Rutkowski 

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura