Artur Rumpel Artur Rumpel
110
BLOG

Jak inaczej nazwać Mitteleuropę? Śródeuropie

Artur Rumpel Artur Rumpel Kultura Obserwuj notkę 7
Przy okazji pogrzebu Jerzego Stuhra emocje wzbudził jego nekrolog opublikowany przez rodzinę.

Przed pogrzebem Jerzego Stuhra w prasie i internecie ukazał się jego nekrolog. Opisano w nim zmarłego następującą tytulaturą: "Aktor, reżyser, nauczyciel, rektor, społecznik, inteligent, syn mitteleuropy". Kontrowersje wzbudziło to ostatnie określenie. 

Autorzy nekrologu zapewne inspirowali się słowami zmarłego aktora wypowiedzianymi kilka lat temu: Uspokoiłem się dopiero wtedy, gdy dotarłem do zjawiska, które nazywa się Mitteleuropa. Powiem coś, co nie jest może popularne, ale ja bardziej czuję się Mitteleuropejczykiem niż Polakiem. Polakiem czuję się głównie przez język, i nie chodzi tylko o mowę, ale o zanurzenie w literaturze, studiowanie języka, o myślenie w nim.

Problem leży w tym, że słowo Mitteleuropa ma kilka znaczeń. Najczęściej jest kojarzone z niemiecką koncepcją z czasów I wojny światowej polegającą na stworzeniu w środkowej Europie pasa państewek zależnych od Niemiec. Gdyby faktycznie Stuhr tak rozumiał Mitteleuropę, dyskomfort patriotów byłby zrozumiały. Jednak chyba rozumiał ją inaczej. Wiele lat przed I wojną Mitteleuropą zwano kraje habsburskie czyli Austro-Węgry z przyległościami i z kontekstu w noszę, że o takiej właśnie myślał Stuhr. Wreszcie Mitteleuropa to prostu Europa Środkowa. 

Nie byłoby kontrowersji, gdyby użyto słowa polskiego, a nie niemieckiego. Czy takie słowo istnieje? Chyba nie, a mówienie dwoma słowami Europa środkowa jest nieco niezręczne.

Trzeba więc takie słowo wymyślić, co niniejszym czynię. Proponuję słowo Śródeuropie.

Zapewne dołączy ono do przedpoznania (pregognicji) i przysłńca (parasola), czyli słów, które wymyśliłem, a których nikt nie używa, nawet ja. 


Urodziłem się w Rybniku 22 kwietnia 1975. Ukończyłem I Liceum Ogólnokształcące w Wodzisławiu Śląskim (1994), Wydział Farmaceutyczny w Sosnowcu Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach (1999) oraz Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (2004). Jestem więc z wykształcenia farmaceutą i... no właśnie i kim? Początkowo pisałem, ze etnologiem, teraz jednak, patrząc na zakres moich dociekań muszę stwierdzić, że akcenty mi się przesunęły w kierunku antropologii kulturowej. Nie zajmuje się bowiem kultura ludową, ani samymi tylko kulturami niemasowymi, ale zróżnicowaniem kultur z uwzględnieniem kultury masowej. Tak więc wychodzi , ze jestem antropologiem kulturowym. Mam wspaniałą rodzinę - żonę i dzieci. Przez lata nieregularnie publikowałem w czasopismach naukowych i profesjonalnych (ALBOalbo, Konteksty, Panacea, Uniwersytet Kulturalny, Puls Farmacji, Bez Recepty, Lek w Polsce), społeczno - politycznych (Najwyższy Czas, Opcja na Prawo, Pro Fide Rege et Lege, Rojalista - Pro Patria), religijnych (Przewodnik Katolicki) i lokalnych (U Nas, Nowiny Wodzisławskie) oraz na licznych stronach internetowych. W ostatnich latach skupiam się na blogowaniu. Mam też na koncie dwie wydane książki- "Religia w Polsce" (2010) oraz "Ludzie i religie w Polsce" (2012). Od kilku lat skupiam się na prowadzeniu blogów i szukam wydawców dla kolejnych książek. O kulturze piszę pod adresem https://svetomir.home.blog/, tu zaś piszę o polityce. 

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (7)

Inne tematy w dziale Kultura