Artur Rumpel Artur Rumpel
134
BLOG

Pięć Imperiów

Artur Rumpel Artur Rumpel Polityka Obserwuj notkę 6
Gdy pięć lat temu zacząłem na Facebooku głosić tezę, że mamy obecnie na świecie pięć imperiów (USA, Chiny, Rosja, UE, Indie) wzbudzałem powszechny śmiech.

Powodem śmiechu było umieszczenie na tej liście Indii. Po agresji Rosji na Ukrainę nikt już imperialnego statusu Indii nie neguje. Kraj ten bowiem doskonale tę Wojnę wykorzystał. Natomiast Rosja w imperialnym rankingu spadła. Obecnie moim zdaniem kolejność wygląda tak: USA, Chiny, UE, Indie, Rosja. Oczywiście jest to dyskusyjne i ktoś może zasugerować inną kolejność, ale raczej co do obecności takich, a nie innych krajów na liście imperiów nie ma żadnych wątpliwości. 

W kolejnych latach i dziesięcioleciach lista ta będzie się zmieniać, sądzę jednak, że do końca XXI imperiów zawsze będzie pięć, z tym że skład piątki się zmieni. Jako pierwsza z listy wypadnie Rosja. Nie wiem kiedy się to stanie, ale jest to nieuchronne. 

Zastąpi ją prawdopodobnie Japonia. Stanie się to w momencie, gdy nastąpi jedno z następujących wydarzeń:

1. Japonia odzyska przynajmniej część Kuryli okupowanych przez Rosję (prawdopodobieństwo zaistnienia tego wydarzenia jest nikłe),

2. Chiny napadną na Tajwan, a interwencjea Japonii tenże Tajwan ocali (prawdopodobieństwo zaistnienia tego wydarzenia jest znaczne),

3. Liczba ludności Japonii przekroczy liczbę ludności Rosji (zaistnienie tego wydarzenia jest praktycznie pewne, trzeba tylko poczekać). 

Zapraszam do dyskusji

Urodziłem się w Rybniku 22 kwietnia 1975. Ukończyłem I Liceum Ogólnokształcące w Wodzisławiu Śląskim (1994), Wydział Farmaceutyczny w Sosnowcu Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach (1999) oraz Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (2004). Jestem więc z wykształcenia farmaceutą i... no właśnie i kim? Początkowo pisałem, ze etnologiem, teraz jednak, patrząc na zakres moich dociekań muszę stwierdzić, że akcenty mi się przesunęły w kierunku antropologii kulturowej. Nie zajmuje się bowiem kultura ludową, ani samymi tylko kulturami niemasowymi, ale zróżnicowaniem kultur z uwzględnieniem kultury masowej. Tak więc wychodzi , ze jestem antropologiem kulturowym. Mam wspaniałą rodzinę - żonę i dzieci. Przez lata nieregularnie publikowałem w czasopismach naukowych i profesjonalnych (ALBOalbo, Konteksty, Panacea, Uniwersytet Kulturalny, Puls Farmacji, Bez Recepty, Lek w Polsce), społeczno - politycznych (Najwyższy Czas, Opcja na Prawo, Pro Fide Rege et Lege, Rojalista - Pro Patria), religijnych (Przewodnik Katolicki) i lokalnych (U Nas, Nowiny Wodzisławskie) oraz na licznych stronach internetowych. W ostatnich latach skupiam się na blogowaniu. Mam też na koncie dwie wydane książki- "Religia w Polsce" (2010) oraz "Ludzie i religie w Polsce" (2012). Od kilku lat skupiam się na prowadzeniu blogów i szukam wydawców dla kolejnych książek. O kulturze piszę pod adresem https://svetomir.home.blog/, tu zaś piszę o polityce. 

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (6)

Inne tematy w dziale Polityka