Niemiecka grupa Schwarz, właściciel marki Kaufland i Lidl planuje gigantyczna ekspansję na rynku amerykańskim i w celu zdobycia kapitałów podobno rozważa pozbycie się mało dochodowych lub przynoszących straty sieci w poszczególnych krajach. Według nieoficjalnych informacji na sprzedaż może zostać wystawiona w pierwszej kolejności sieć sklepów Kaufland i Lidl, znajdujących się w Polsce.
Wybranie do sprzedaży polskiej odnogi grupy Schwarz nie powinno dziwić. Według dostępnych danych statystycznych sieci Kaufland i Lidl przez 15 lat swojej działalności w Polsce zapłaciły symboliczne kwoty podatku CIT. Czyli sieci te przez 15 lat działalności wykazywała praktycznie 0 % zysku netto. Można by w zasadzie powiedzieć, ze w świetle wysokości podatku CIT była to ze strony Niemców działalność nie biznesowa, ale filantropijna.
Takie mizerne, żeby nie powiedzieć nędzne wyniki finansowe sklepów Kaufland i Lidl w Polsce wydają się predestynować właśnie polską odnogę grupy Schwarz w pierwszej kolejności do sprzedaży.
Ile Niemcy chcieliby dostać za swoje sklepy?. Według nieoficjalnych informacji grupa Schwarz chciałaby dostać za ok. 200 marketów Kaufland i 500 sklepów Lidl tyle ile wynosi ich roczny przychód czyli ok. 20 mld zł.
Czy jest to cena wygórowana?
Biorąc pod uwagę, że w okresie 15 lat działalności sieć praktycznie nie generowała zysku netto i jeśli do tego doda się fakt,, że w wyniku wolnych niedziel przychód sieci może w przyszłych latach spaść o10-15% - a tym samym sieć może stać się bardzo szybko deficytowa odpowiedź wydaje się twierdząca.
Czy polski rząd zdecyduje się odkupić sieć od Niemców nie wiadomo. Cena nie jest niska, ale dzięki temu zakupowi rząd mógłby stać się praktycznie z dnia na dzień istotnym graczem na rynku sprzedaży detalicznej.
Inne tematy w dziale Gospodarka