W oświadczeniu podkomisji MON napisano m.inn.:
(....)
W związku z artykułem umieszczonym na portalu wpolityce.pl z dnia 7 maja br. Podkomisja do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego informuje, że pan Wiesław Chrzanowski i pan Marek Dąbrowski od dłuższego już czasu nie współpracowali z Podkomisją
(...)
(....)
W związku z tymi działaniami był wielokrotnie uprzedzany pisemnie, że kontynuowanie takich zachowań oznacza rezygnację z członkostwa w Podkomisji. Równocześnie Podkomisja informuje, że od 2018 roku za prace lotniczo – nawigacyjne Podkomisji do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego odpowiedzialny jest pilot kapitan Janusz Więckowski, jeden z najwybitniejszych i najbardziej doświadczonych polskich pilotów
(...)
W reakcji na oświadczenie podkomisji MON, odwołani jej członkowie zareagowali oświaczeniem:
(...)
W związku z nieprawdziwymi treściami, dotyczącymi Marka Dąbrowskiego i Wiesława Chrzanowskiego, zawartymi we fragmentach przedmiotowego oświadczenia, jesteśmy zmuszeni stwierdzić, co następuje:
Po odmowie podpisania tzw. raportu technicznego w kwietniu 2018 r., pięcioro członków Zespołu Lotniczo-Nawigacyjnego zostało przez przewodniczącego Antoniego Macierewicza odsuniętych od prac ogółu Podkomisji. Uniemożliwiono im nawet wstęp do obiektu MON, przydzielonego tej instytucji, zaś przewodniczący Podkomisji przestał przydzielać im zadania do wykonania. W związku z tym, członkowie Zespołu kontynuowali wcześniej rozpoczęte prace badawcze w szeroko pojętej branży lotniczo-nawigacyjnej. Jednocześnie, wbrew nieprawdzie zawartej w oświadczeniu Podkomisji, w latach 2018-2021 z własnej inicjatywy wielokrotnie oficjalnie przekazywali przewodniczącemu merytoryczne uwagi do licznych błędów w przekazach medialnych. Również z własnej inicjatywy w 2019 roku przekazali mu komplet swoich prac badawczych, jednakże Antoni Macierewicz odesłał je do adresata bez wcześniejszego zapoznania się z nimi. Przewodniczący Podkomisji nie odpowiedział na żadne z naszych merytorycznych wystąpień.
W związku z narastającymi problemami w funkcjonowaniu Podkomisji pod kierunkiem Antoniego Macierewicza, w dniu 08.05.2018 r. pięcioro członków Zespołu Lotniczo-Nawigacyjnego wystosowało do niego obszerne pismo, w którym wskazano na naturę tych problemów oraz przedstawiono listę 23 wcześniejszych, bezskutecznych wystąpień Zespołu o uzyskanie dostępu do materiałów badawczych. W dzień po otrzymaniu tego pisma, Antoni Macierewicz poinformował Marka Dąbrowskiego, że odwołuje go z funkcji koordynatora Zespołu Lotniczo-Nawigacyjnego i wyznacza na jego miejsce Glenna Jorgensena. W związku z żądaniem podania podstawy prawnej tego działania, przywołał najpierw przepis nieistniejący, następnie nieobowiązujący Przewodniczącego Podkomisji przepis par.8 ust.4 Rozporządzenia Ministra ON z dnia 14.06.2012 r. W sprawie organizacji oraz działania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (Dz.U. z 2017, poz.717 ze zm.), aby wreszcie, niezgodnie z oczywistym stanem faktycznym stwierdzić, że od momentu powołania Podkomisji zespoły badawcze w ogóle nie istniały. Te zmieniane w czasie, coraz bardziej dziwaczne stanowiska Antoniego Macierewicza mają odzwierciedlenie w oficjalnej korespondencji.
Antoni Macierewicz dopiero po upublicznieniu tzw. filmu-raportu końcowego Podkomisji, we wrześniu 2020 r. zażądał od członków Zespołu Lotniczo-Nawigacyjnego przekazania sobie naszych prac. Został pisemnie poinformowany, że w związku z ignorowaniem przez niego wszystkich naszych merytorycznych wniosków z lat 2018-2021 o sprostowanie błędów Podkomisji, nasze opracowania zostały zakwalifikowane jako elementy zdania odrębnego do raportu końcowego. Dramatycznie słaba jakość merytoryczna wielu kwestii, podniesionych w tzw. filmie-raporcie (szczególnie w branży lotniczo-nawigacyjnej) była wystarczającym powodem do podjęcia tej decyzji.
Tylko opracowanie zdania odrębnego dawało gwarancję, iż nasz punkt widzenia zostanie uwzględniony w oficjalnym dokumencie Państwa Polskiego, gdyż zgodnie z przepisami zdanie odrębne jest dołączane do raportu końcowego w formie załącznika, bez żadnych ingerencji ani skrótów.
W tej sytuacji Antoni Macierewicz podjął jedyne skuteczne prawnie działanie, mające skutkować uniemożliwieniem członkom komisji wypadkowej złożenia zdania odrębnego do raportu końcowego: wnioskował do Ministra Obrony Narodowej o usunięcie ze składu Podkomisji niewygodnych dla siebie osób. Dlatego kwalifikujemy je wprost jako noszące charakter cenzury prewencyjnej.
Na wszystkie przywołane powyżej zdarzenia istnieje odpowiednia dokumentacja. W podniesionej w oświadczeniu Podkomisji kwestii odmowy wystawienia Wiesławowi Chrzanowskiemu poświadczenia dostępu do informacji niejawnych należy zauważyć, że postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte, zaś sam zainteresowany nie otrzymał on w tej sprawie żadnej decyzji.
Po zapoznaniu się z fragmentami oświadczenia Podkomisji można wnioskować, iż decyzja o odwołaniu Marka Dąbrowskiego i Wiesława Chrzanowskiego z jej składu mogła wynikać z nieporozumienia i niewysłuchania obu stron sporu.
Marek Dąbrowski
Wiesław Chrzanowski
Kazimierz Grono
(...)
TEMAT NOTKI: KATASTROFA SMOLEŃSKA
Nie znoszę kłamstwa, obłudy, relatywizmu moralnego i bezczelności w ich prezentacji. Preferuję rozmowę merytoryczną, opartą na faktach i uprawdopodobnionych poszlakach, analizy oparte na kojarzeniu różnych informacji i faktów w logiczny ciąg zdarzeń. Wyznaję pogląd, iż w polityce nie należy liczyć na przyjaźń, tylko na wspólne interesy, które najlepiej gwarantują dobrą współpracę, że partnerowi można zaufać, jeśli ma się możliwość kontroli jego działań.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka