Trudno spokojnie wysłuchiwać debat telewizyjnych podczas których prezentowane są subiektywne opinie uczestników nie poparte argumentami prawnymi. Idzie o dyskusje na temat uposażenia osób zatrudnionych w NBP.
Prawda, trudno dociec konkretów odnoszących się do zasad uposażeń; ustawa kominowa - wielokrotnie nowelizowana, wielokrotnie dająca coraz większe możliwości zarabiania osobom na kierowniczych stanowiskach państwowych i spółkach skarbu państwa - jest stosunkowo mało komunikatywna. Nie odnosi się jednak do osób zajmujących najważniejsze stanowiska w państwie. Prowadzenie drobiazgowej kwerendy, to katorżnicza praca, ale zawodowi publicyści, czy dziennikarze, nie mówiąc o politykach, powinni z zawodowego obowiązku być zorientowani w sprawach, o których debatują.
Wielokrotnie (społecznie) analizowałem już to OFE, już to emisję CO2 (kilkadziesiąt artykułów - także na tym portalu), ale oczekiwałem rzetelnego wpisu na temat zasad przyznawania uposażeń pracowników państwowych zajmujących kierownicze stanowiska. Nie doczekałem się.
Sprawa jest stosunkowo prosta - reguluje to: USTAWA z dnia 31 lipca 1981 r.o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. i podjęte na jej podstawie "ROZPORZĄDZENIE PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 25 stycznia 2002 r. Późniejsze rozporządzenie prezydenta z 30 sierpnia 2018 r. zmniejszyło wskaźniki (w stosunku do podstawy) ustalania uposażeń marszałków i wicemarszałków sejmu i senatu.
W stosunku do prezesa NBP jego zastępcy i pierwszego wiceprezesa nie ma zmian i wskaźniki (mnożniki kwoty bazowej) wynoszą odpowiednio:
1 Prezes Narodowego Banku Polskiego 6,2 i 2,0 (dodatek funkcyjny),
2 Pierwszy zastępca Prezesa Narodowego Banku Polskiego 5,7 i 1,6 (dodatek funkcyjny).
3 Wiceprezes Narodowego Banku Polskiego 5,6 i 1,5 (dodatek funkcyjny).
Kwotą bazową do wyliczeń wynagrodzenia jest przeciętne miesięczne wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (bez wypłat nagród z tytułu zysku) ogłoszone przez Prezesa GUS-u na IV kwartał poprzedniego roku kalendarzowego. Podstawa ta wynosi więc obecnie: 4.739,51 PL.
Zatem prezes Glapiński może zarobić najwyżej: 6,2 x 4.739,51 zł = 29.384,96 zł. i z tytułu dodatku funkcyjnego 2 x 4.739,51 zł = 9.479,02 zł. Razem: 38.863,98 zł.
Dyrektorzy (wydziałów, czy departamentów w NBP) podlegają powszechnym regulacjom określonym w ustawie kominowej.
Powoływanie się na przykłady zarobków w bankach centralnych innych państw może tylko mieć miejsce w sejmie w czasie debaty nad ustawami regulującymi te kwestie. Z chwilą przyjęcia ustawy - wszelkie dyskusje na ten temat co najwyżej noszą znamiona dyskusji akademickiej, ale nie mają znaczenia merytorycznego.
Wypłaty uposażeń ponad normy wynikające z przepisów podlegają zwrotowi wraz z ustawowymi odsetkami, a w stosunku do osób za to odpowiedzialnych trzeba się zastanowić nad ich moralnymi kwalifikacjami do zajmowania państwowych stanowisk.
Wbrew wymienionym papierom jestem humanistą. Piszę od kilkudziesięciu lat - przeważnie do szuflady. Kieruję się maksymą: Amicus Plato, sed magis amica veritas. Gotów jestem zawsze wysłuchać i odpowiedzieć na rzeczowe argumenty.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka