SKN Geopolityki Idei Strategii SKN Geopolityki Idei Strategii
134
BLOG

Bałtyk pod napięciem. Czy to już sabotaż?

SKN Geopolityki Idei Strategii SKN Geopolityki Idei Strategii Polityka Obserwuj notkę 2
W dniach 17-18 listopada 2024 roku na Morzu Bałtyckim doszło do uszkodzenia dwóch kluczowych kabli telekomunikacyjnych: BCS East-West łączącego Litwę ze Szwecją oraz C-Lion1 łączącego Finlandię z Niemcami. Według fińskiej firmy Cinia Oy (właściciela i operatora C-Lion1) przerwanie pierwszego kabla miało miejsce około godziny 10:00 w niedzielę, natomiast drugi kabel został uszkodzony rano w poniedziałek o godzinie 4:04. Oba zdarzenia miały miejsce w pobliżu trasy chińskiego masowca Yi Peng 3.

17 listopada masowiec, należący do chińskiej firmy Ningbo YiPeng Shipping Co Ltd, poruszał się wzdłuż kabla BCS East-West, a następnego dnia znajdował się w pobliżu C-Lion1. Po drugim incydencie statek zatrzymał się na około 30 minut, zanim kontynuował swoją trasę. Masowiec wcześniej wypłynął z rosyjskiego portu Ust-Ługa z zatoki Fińskiej i zmierzał w kierunku Egiptu, celem rozładunku rosyjskiego węgla. Obecnie jednostka jest zakotwiczona w cieśninie Kattegat, 30 mil od wybrzeży Danii i Szwecji, monitorowana przez duńska marynarkę wojenną.

Śledztwa są prowadzone przez Szwecję, Finlandię, Niemcy i Litwę. Wskazują one na możliwy sabotaż infrastruktury krytycznej, co potwierdza fińska Prokuratura Generalna, która wszczęła dochodzenie w kierunku terroryzmu na podstawie art. 250, par. 2 fińskiego kodeksu karnego. Niemiecki minister Boris Pistorius na spotkaniu ministrów obrony państw UE w Brukseli oświadczył, że "nikt nie wierzy, że te kable zostały uszkodzone przypadkowo". Dane portalu Kpler (platformy pozwalającej monitorować ruch statków i handel surowcami) wykazały również, że trasa Yi Peng 3 przebiegała wzdłuż innych strategicznych obiektów na dnie Bałtyku, w tym gazociągów i podmorskich kabli energetycznych.

Amerykański wywiad zasugerował, że przyczyną uszkodzenia kabli telekomunikacyjnych mogło być przeciągnięcie kotwicy po dnie morza. Dzieję się tak, gdy stabilne zakotwiczenie w dnie morskim jest niemożliwe z powodu silnych prądów, wiatru lub błędów w obsłudze kotwicy. Dostępne dane nie wskazują jednak na występowanie ekstremalnych warunków pogodowych w tamtych dniach i na tamtym obszarze. Dlatego też, szwedzka i fińska policja uważa, że mogło dojść do celowego działania. Kotwica Yi Peng 3 została uszkodzona. Zdaniem eksperta Jensa Wenzela Kristoffersena z Nordic Defence Analysis, wskazuje to na działanie wymagającej dużej siły. Chińskie władze zaprzeczają jednak jakimkolwiek związkom z incydentem.

Warto również dodać, że masowiec Yi Peng 3 ma już 23 lata. Jest to górna granica typowej eksploatacji w branży żeglugowej, pod warunkiem braku regularnej konserwacji.

Po wybuchach gazociągów Nord Stream w 2022 roku, które uznano za celowy sabotaż, kraje NATO i regionu bałtyckiego wzmocniły ochronę infrastruktury, zwiększając patrole morskie i powietrzne oraz stosując zaawansowane systemy monitoringu dna morskiego. W odpowiedzi na obecne wydarzenia politycy zapowiadają dalsze działania mające na celu wzmocnienia ochrony infrastruktury krytycznej oraz jak zapowiada minister obrony Litwy, Laurynas Kasciunas, unijne sankcje na sprawców sabotażu.

Jesteśmy studenckim kołem naukowym, które działa na SGH. Zajmujemy się tematami związanymi z geopolityką w otaczającym nas świecie.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Polityka