Falkirk to 30-to tysięczne miasto leżące między Edynburgiem, a Glasgow. Do historii przeszło z powodu dwóch bitew. Jednej znanej z filmu “ Braveheart “ z Melem Gibsonem, druga bitwa miała miejsce podczas tzw. powstania Jakobitów w roku 1746. Później było nieco spokojniej, choć wojny trwały nadal, bo odlewnia armat w Falkirk pracowała pełną parą. Kiedy zamówinia na armaty przestały napływać zapobiegliwi Szkoci w fabryce armat zaczęli odlewać słynne czerwone pillar box, charakterystyczne angielskie skrzynki pocztowe, dziś robią głównie autobusy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że odwiedzając Anglię będziemy ją zwiedzać z pokładu double deckera wyprodukowanego w Falkirk.
Jest jednak w Falkirk rzecz szczególna, jedyna i niepowtarzalna, światowy unikat, katedra myśli inżynierskiej czyli Falkirk Wheel. Ja tej katedry sam nie wymyśliłem tak stoi w przewodniku.
W Falkirk łączą się dwa kanały : Union Canal umożliwiający dopłynięcie z Edynburga do Glasgow i Forth & Clyde Canal przecinający Szkocję ze wschodu na zachód. Wielka Brytania miała najbardziej rozbudowaną sieć kanałów w Europie, w czasach największego kanałowego boomu łączna długość wszystkich kanałów wynosiła ok. 6000 km, obecnie pod zarządem British Waterways pozostało skromne 3000 km, mimo tego wpływając Tamizą do Londynu możemy w zasadzie dotrzeć łodzią do każdego większego miasta w Wielkiej Brytanii. Anglicy żartobliwie dzielą rewolucję przemysłową na dwa okresy: "canalmanię" i "railwaymanię".
![image](//m.salon24.pl/60cc5bc20280d8509bb2dd6baf03e888,750,0,0,0.jpg)
Połączenie Union Canal i Forth & Clyde Canal było z powodu różnicy poziomów obsługiwane aż przez 11 śluz, w latach 30-tych XX wieku z powodów ekonomicznych zlikwidowano połączenie obu kanałów, śluzy zasypano i taki byłby koniec historii gdyby nie angielskie przywiązanie do przeszłości, gdyby nie sentymenty i gdyby nie wsparcie lokalnych samorządów oraz narodowej loterii, która zebrała część pieniędzy na budowę gigantycznego diabelskiego młyna w Falkirk, który zastapił śluzy i całodzienną nudę śluzowania łodzi.
![image](//m.salon24.pl/ffc95c0398f2ff498d6cec0dfd5b025a,750,0,0,0.jpg)
Na koniec sprawę przyklepała królowa, która w maju 2002 roku z okazji swojego złotego jubileuszu, puściła koło w ruch .
Kręci się do dziś przysparzając miastu niewiele mniej dochodu niż niegdysiejsza produkcja armat i skrzynek pocztowych.
![image](//m.salon24.pl/71b709b80e657e80dbb7df840f6f1be3,750,0,0,0.jpg)
![image](//m.salon24.pl/1b3d1a5081f39c5b846152e2a02547b1,750,0,0,0.jpg)
![image](//m.salon24.pl/a165163cc99838a47852fe0ae959f00b,750,0,0,0.jpg)
![image](//m.salon24.pl/db6c5861bd928fe795c9c4109ecd7aee,750,0,0,0.jpg)