Budowlany kunszt Rzymian, dla każdego kto choć liznął sztuki budowlanej, musi budzić podziw. Drogi wytyczone przez Rzymian w Brytanii - nie remontowane - służyły Anglikom do późnego średniowiecza. Profesjonalnie za budowę dróg zabrano się w Anglii dopiero w XVIII wieku. I okazało się, że lepiej od specjalistów z legionowych korpusów inzynieryjnych, zrobić się tego nie da. Wiekszość dróg wytyczonych wówczas prawie idealnie pokrywa się z tym co pozostawił po sobie rzymski okupant. Bardziej optymalnego przebiegu drogi nie dało się wykonać.
Tzw. droga pocztowa ( A 55 ) biegnąca do Walii, wytyczona przez wybitnego inżyniera i architekta, Thomasa Telforda, w swoich początkach, wykorzystała nawet pozostałe po Rzymianach kamienne mosty. Kiedy staniemy na koronie Colosseum dojdziemy do wniosku, że jest to w istocie bardzo nowocześnie zaprojektowany stadion. Z użyciem jedynie nieco innych materiałów. Podobnie rzecz ma się z amfiteatrem rzymskim w Cagliari. Zaprojektowany w sposób optymalny, z wykorzystaniem naturalnego stoku służył miastu przez ponad trzy wieki. Był w stanie pomieścić ok. 10 tysięcy widzów. Zatem gdyby komuś przyszło do głowy zorganizowanie wiecu poparcia dla cesarza Dioklecjana w jego dziele prześladowania chrześcijaństwa, w sposób podobny jak organizowano wiece poparcia dla tow. Gierka, to na " stadionie " w Cagliari pomieszczono by cały miejski aktyw partyjny, plus pozostali mieszkańcy, rzymskiego wówczas miasta. No czyż nie z rozmachem pracowali rzymscy architekci ?
Szkoda jedynie, że w okresie średniowiecza amfiteatr stał się rezerwuarem kamienia dla budującego się powyżej zamku i katedry, więc południowa, wolnostojąca fasada została rozebrana. Choć to co pozostało ewidentnie zaświadcza o wspomnianym w pierwszym akapicie rzymskim majstrostwie budowlanym.
Inne tematy w dziale Rozmaitości