LIST OTWARTY POLSKIEGO TOWARZYSTWA STATYSTYCZNEGO
(fragmenty)
Rada Główna Polskiego Towarzystwa Statystycznego poruszona i bardzo zaniepokojona doniesieniami o poważnym zagrożeniu dla tajemnicy statystycznej, a tym samym dla integralności polskiej statystyki publicznej - poprzez działania prokuratur w Suwałkach, Białymstoku, Rykach i Białej Podlaskiej oraz stanowisko prokuratury krajowej w tej sprawie(...)
Tajemnica statystyczna jest prawnym, metodologicznym, moralnym, etycznym i naukowym obowiązkiem służb statystyki publicznej, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Polega ona na tym, że dane jednostkowe identyfikowalne osób i podmiotów gospodarki nigdy nie będą ujawnione i wykorzystane dla celów innych niż statystyczne, co zostało wyraźnie określone w Ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, a także w regulacjach międzynarodowych. W praktyce oznacza to również, że nie mogą być ujawnione nikomu, w tym także prokuraturze i policji, jakiekolwiek cechy lub dane, które by doprowadziły do identyfikacji osoby lub podmiotu przekazującego informacje organowi statystycznemu.
Zasada zachowania tajemnicy statystycznej obowiązuje w polskiej statystyce oficjalnej od początku istnienia Głównego Urzędu Statystycznego, tj. od 13 lipca 1918 roku, i nigdy nie została naruszona przy użyciu instrumentów prawnych. Jest ona standardem obowiązującym w regulacjach prawnych takich organizacji jak ONZ czy OECD, zajmuje szczególne miejsce w Europejskim Kodeksie Praktyk Statystycznych, jest podstawową normą dekalogu statystyk oficjalnych przyjętych przez cały świat.
Wszystkie wymienione wyżej rozwiązania rząd Polski zaakceptował, a w polskim prawie nie ma żadnego rozstrzygnięcia, które by wprost uchylało bądź ograniczało zakres tajemnicy statystycznej. Z chwilą wejścia do Unii Europejskiej Rzeczpospolita Polska przyjęła również wszystkie prawne regulacje dotyczące statystyki oficjalnej, a w tym zasadę tajemnicy statystycznej. W tej sytuacji postępowanie prokuratur rejonowych i okręgowych usiłujących w drodze przymusu prawnego i dotkliwych sankcji ekonomicznych uzyskać dostęp do danych jednostkowych chronionych tajemnicą statystyczną, a także brak ograniczenia tych działań przez prokuraturę krajową, są co najmniej zdumiewające, a ostatnio stały się bardzo złym precedensem. Po raz pierwszy bowiem szef centralnego urzędu administracji państwowej został ukarany za przestrzeganie prawa! Wybieg, który zastosowano w celu ewidentnego obejścia zasady tajemnicy statystycznej, polega na tym, że mimo wyraźnego braku podstaw prawnych i przesłanek logicznych „podmieniono” tajemnicę statystyczną na tajemnicę służbową. Pragniemy podkreślić, że taka próba prawnego naruszenia i „zniesienia” tajemnicy statystycznej w interesie wymiaru sprawiedliwości jest postępowaniem wyraźnie błędnym, a zarazem niezwykle szkodliwym dla polskiego społeczeństwa i gospodarki kraju. Może też sugerować, że interes lokalnej prokuratury i lokalnego śledztwa jest ważniejszy niż interes państwa, narodu, gospodarki i nauki.(...)
źródło: http://www.stat.gov.pl/gus/45_4337_PLK_HTML.htm
W ramach komentarza, link:
http://www.wrzuta.pl/audio/lf0XbVNJh4/
Inne tematy w dziale Polityka