SDP SDP
494
BLOG

Rozmowa Dnia - Rafał Oracz

SDP SDP Technologie Obserwuj notkę 0

 

Z Rafałem Oraczem o tabletach, płatnych treściach w internecie i świecie form multimedialnych rozmawia Adam Owczarek.

Rafał Oracz - business development manager w Spoti.pl, CEO Online Media Group Poland.Z rynkiem mediów związany od 1996 roku, współtwórca spółek mediowych z grupy CR Media: CR Media Consulting, Ad Net, Ad Meritum. Członek Komisji Promocji Prasy przy ZKDP.


 

Coraz więcej gazet dostępnych jest w wersji na tablety, np. na iPada. To swego rodzaju prasowa rewolucja. Taka gazeta to dziś tylko ekstrawagancja i nowatorstwo wydawcy, czy już raczej biznesowa konieczność?

Nie nazwałbym tego mianem rewolucji. iPad, i tablety w ogóle, są po prostu kolejną platformą, dzięki której można dystrybuować treści. Można się było tego spodziewać obserwując rozwój smartfonów i czytników e-booków. Tablety zasługują jednak na szczególną uwagę ze względu na trzy czynniki. Po pierwsze pozwalają one na użycie znacznie większej liczby środków dizajnerskich i graficznych. To powoduje, że cieszą się tak dużą popularnością. Po drugie, iPad od początku swojego istnienia wprowadza prawie bezwyjątkową zasadę odpłatności za treści. W sytuacji konfrontacji z darmowym dostępem do treści na tradycyjnych stronach www, który to - ku rozpaczy wydawców - stał się obecnie prawem naturalnym, nowa platforma jest szansą na budowę nowego rynku. Po trzecie wreszcie, za iPadem stoi wielka machina promocyjna Apple, która - jak nikt inny - potrafi być twórcą nowego medialnego szumu…

No i szum jest, a my – rozmawiając o gazetach na tablety – w nim uczestniczymy. Właśnie, jaka powinna być gazeta na tablet?

Magazyny na tablety, czyli tzw. maglety, konkurują nie tylko między sobą, ale także z grami, filmami czy nawet serwisami www. Istnieje już trochę danych pokazujących, że czytelnicy - co nie jest dziwne - oczekują zarówno po magazynach na iPada, jak i po reklamach w nich zamieszczonych, znacznie większej interaktywności niż od wydań prasowych lub internetowych. Z jednej strony nawyki korzystania z tabletów bardzo przypominają sposób konsumpcji tradycyjnej prasy, czyli raczej w domu, np. w czasie relaksu; z drugiej - do najczęstszych błędów wydawców należy prawie całkowite pomijanie tych cech tabletu, które mogłyby znacznie zwiększyć szanse wydań magazynów w starciu z innymi aplikacjami.

więcej TUTAJ

SDP
O mnie SDP

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Technologie