notka inspirowana Wielkim Wydarzeniem,
na miarę Kładki Trzaskowskiego.
kula, szmaty - czyli pora sie odchamić, łyknąć sztuki nowoczesnej
uwolnić się z okowów klasyki, końserwatyzmu und tradycjonalizmu.
na nowe und nowoczesne siem otworzyć.
siem otwieram. poniżej materiały ze strony MSN
Sandra Mujinga Ghosting [Znikania] 2019
instalacja, tworzywo sztuczne, farba akrylowa, farba olejna, gliceryna, jeans, pręty stalowe, wymiary zmienne
unikat
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
Mujinga porusza się jednocześnie w dwóch planach czasowych: kolonialnej przeszłości i utopijnej przyszłości. Zaludnia swoje instalacje duchami kolonializmu, które są stale obecne w zachodnim społeczeństwie i jego kulturze wizualnej. Z drugiej strony zwraca się ku przyszłości – w opozycji do otaczającej rzeczywistości, opartej według artystki na kontroli i przemocy, buduje nowe światy, inspirowane wizjami science-fiction i afrofuturyzmu [..] Możemy go rozumieć na różne sposoby – zarówno jako widmo, jak i oszustwo. Znikania oznaczają też odcięcie się od relacji z kimś, nagłe zakończenie komunikacji bez wytłumaczenia; może być również metaforą poczucia straty i niewidzialności, jakiego doświadczają osoby z mniejszości etnicznych i kulturowych. [..] To od widzów zależy, czy prace Mujingi wzbudzą ich niepokój, czy podziw. Artystkę interesuje, jak będziemy projektować swoje punkty widzenia na jej dzieła. Jak mówi: „Pociąga mnie fakt, że postać po prostu tam stoi, zajmuje miejsce i istnieje. Co się wtedy stanie? Ludzie projektują różne pomysły na tę figurę. Ja zostałam kiedyś uznana za groźnego czarnego mężczyznę, tylko dlatego, że miałam na sobie bluzę z kapturem i krótkie włosy. Sam fakt, że istniejesz, sprawia, że ludzie projektują na ciebie swoje wizje”.
Zhanna Kadyrova, Asphalt [Asfalt], 2011
rzeźba, asfalt, kruszywo, tworzywo sztuczne, sklejka, pianka poliuretanowa, klej, śr. 150 cm. unikat
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Rzeźba Asfalt używa jednej z podstawowych – obok stożka czy sześcianu – form geometrycznych. Jednak szlachetność bryły jest przełamana chropowatą powierzchnią tworzących ją czarnych materiałów: smoły i asfaltu. Kulista rzeźba jest wynikiem eksperymentu z tymi banalnymi i nieartystycznymi materiałami. [..] Asfalt była prezentowana po raz pierwszy w Kijowie i tam kontrastowała z miejscem prezentacji – betonowym chodnikiem i kolorami ulicznych reklam. Jednocześnie wtapiała się w wielkomiejską ulicę. Gdyby Asfalt Kadyrowej obrazowała glob, pokazywałaby rozbieżność między wyidealizowanym obrazem błękitnej planety a jej rzeczywistą kondycją. Ziemia jest dziś zagrożona katastrofą klimatyczną spowodowaną nadmiernym zużyciem paliw kopalnych, czego również dotyka ta praca stworzona z pochodnych ropy naftowej.
Czyli zaliczyliśmy (w nowomowie: przepracowaliśmy) zwalczanie kolonializmu und rasizmu,
oraz artystyczną wizję walki z katastrofą klimatyczno-ekologiczną.
To teraz najwyższy czas na walkę z urbanizacją,
na artystyczną kontestację opresyjnych rozwiązań
w środowiskach wielkomiejskich:
Jacek Makarewicz, [Obrazki z wystawy], 2016
jutubek na podstawie popularnej copypasty z internetu, unikat.
Bez dofinansowania ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
brak opisu (bełkot "objaśnienia" jak przy powyżej pokazanych dziełach sztuki tu są zbędne)
PS. klasyka, staroć, turosuchar. ponad pół wieku temu:
Tadeusz Chmielewski [ dreblinki - nie lubię poniedziałków ], 1971
-
Inne tematy w dziale Technologie