catrw catrw
157
BLOG

Chińskie elektryki na finansowych sterydach

catrw catrw Gospodarka Obserwuj notkę 0

Chińskie elektryki na finansowych sterydach

image


Bloomberg donosi, że finansowanie łańcucha dostaw BYD maskuje rosnące zadłużenie, 44 miliardów USD...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-01-19/byd-s-supply-chain-financing-masks-ballooning-debt-gmt-says?utm_medium=social&cmpid%3D=socialflow-twitter-markets&utm_content=markets&utm_campaign=socialflow-organic&utm_source=twitter&sref=Fbhig0fX

Uzależnienie BYD Co. od finansowania z kapitału obrotowego zamaskowało rosnący poziom zadłużenia chińskiego giganta pojazdów elektrycznych, zgodnie z obliczeniami GMT Research z siedzibą w Hongkongu.

Podczas gdy szybko rozwijające się firmy często wykorzystują dług do napędzania ekspansji, BYD wydaje się być "uzależniony" od finansowania łańcucha dostaw, powiedział GMT, firma konsultingowa zajmująca się księgowością, która wcześniej podniosła alarm w sprawie China Evergrande Group.

Po skorygowaniu w celu odzwierciedlenia należności, które zostały usunięte z bilansu, ponieważ zostały sprzedane lub pożyczone, i traktowaniu nadwyżek zobowiązań – dowolnej kwoty powyżej 90 dni – jako zobowiązania, rzeczywiste zadłużenie netto BYD wynosiło około 323 miliardów juanów (44,1 miliarda dolarów) na dzień 30 czerwca. Wartość rynkowa firmy w Hongkongu wynosi około 105 miliardów dolarów.

Sam BYD oszacował swój dług netto na 27,7 miliarda juanów w połowie 2024 roku. Przedstawiciele BYD odmówili komentarza.

"Niezależnie od tego, jak jest skonstruowany, jest to wyraźnie forma finansowania lub ukrytego długu" – powiedział analityk GMT Nigel Stevenson. "Używa sztuczek, aby przedstawić te zobowiązania jako część kapitału obrotowego".

Ukryte zadłużenie utrudnia inwestorom zorientowanie się w rzeczywistej sytuacji finansowej BYD, ponieważ konkurencja na chińskim rynku pojazdów elektrycznych nasila się. Ostra wojna cenowa, prowadzona częściowo przez producenta samochodów, zmiażdżyła słabszych rywali i zapewniła boom biznesowy dla większych graczy. Spowodowało to również, że dostawcy są coraz bardziej zależni od mniejszej puli producentów, którzy mają możliwość dyktowania coraz surowszych warunków.

W przypadku BYD i innych chińskich producentów pojazdów elektrycznych, takich jak Nio Inc. i Xpeng Inc., wydłużone okresy płatności mogą sięgać setek dni. Jak wynika z danych zebranych przez Bloomberga, w 2023 roku BYD potrzebował średnio 275 dni, aby zapłacić dostawcom.

Podczas gdy długie terminy płatności stają się standardem w Chinach, są one znacznie dłuższe niż 45-60-dniowy cykl płatności dla producentów samochodów w innych częściach świata. Grace Tao, globalna wiceprezes Tesla Inc., powiedziała, że amerykański producent pojazdów elektrycznych zazwyczaj płaci dostawcom w ciągu 90 dni.

Należy pamiętać, że chiński BYD wyprzedza przychody Tesli w trzecim kwartale 2024 roku.

Chiński gigant pojazdów elektrycznych BYD odnotował gwałtowny wzrost kwartalnych przychodów, po raz pierwszy pokonując Teslę.

Między lipcem a wrześniem odnotował ponad 200 mld juanów (28,2 mld USD, 21,8 mld GBP) przychodów. Jest to skok o 24% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku i więcej niż firma Elona Muska, której kwartalne przychody wyniosły 25,2 mld USD.

Jednak Tesla nadal sprzedała więcej pojazdów elektrycznych (EV) niż BYD w trzecim kwartale.

Dzieje się tak, ponieważ sprzedaż pojazdów elektrycznych w Chinach rośnie dzięki dotacjom rządowym, które mają zachęcić konsumentów do wymiany samochodów napędzanych benzyną na pojazdy elektryczne lub hybrydowe.

BYD odnotował również miesięczny rekord sprzedaży w ostatnim miesiącu kwartału, co jest znakiem, że najlepiej sprzedający się chiński producent samochodów nadal nabiera rozpędu.

Jednak za granicą narasta sprzeciw wobec wsparcia chińskiego rządu dla krajowych producentów samochodów, takich jak BYD.

Na początku tego tygodnia w całym bloku weszły w życie cła Unii Europejskiej w wysokości do 45,3% na import pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach.

Chińscy producenci pojazdów elektrycznych musieli już zmierzyć się ze 100% podatkiem ze Stanów Zjednoczonych i Kanady.

BYD wypełnił deflacyjną bańkę....Wychodzi na to, że ChRL dopłaca do każdego samochodu?

BYD to nie tylko napęd elektryczny. Posiadają one tak zwaną technologię PHEV, która eliminuje wiele problemów związanych z pojazdami elektrycznymi. Oznacza to, że do wytwarzania energii używa się zarówno benzyny, jak i energii elektrycznej. Dzięki temu można korzystać z mniej zaawansowanego elektrycznego układu napędowego, ale nie musisz czekać godzinami na naładowanie samochodu. Możesz po prostu zatankować go benzyną.

Oto film przedstawiający faceta, który pokonuje ponad 1,000 mil na baku paliwa i jest w pełni naładowany. Samochód dostaje 53 MPG i może kosztować nawet 14 000 USD w Chinach.

Jak KPCh mogła zepsuć takie rozwiązania?




...



catrw
O mnie catrw

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka