catrw catrw
131
BLOG

Kolonizacja Marsa - najbardziej ambitny projekt w historii ludzkości

catrw catrw Technologie Obserwuj notkę 28
10 stycznia 2025 roku kolejny mały krok?

Kolonizacja Marsa - najbardziej ambitny projekt w historii ludzkości

image

10 stycznia 2025 roku kolejny mały krok?

Już od kilku dni wszystko jest sprawdzane....

https://twitter.com/i/status/1798738858756182359

Nowy wyścig kosmiczny to w zasadzie SpaceX kontra świat.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Starship

Elon Musk podał informację, że wstępnie został zaplanowany na piątek, 10 stycznia, Starship Flight Test 7. Będzie pierwszym, który będzie zawierał wersję Block 2 drugiego stopnia statku kosmicznego, która, jak twierdzi firma, obejmuje 25-procentowy wzrost objętości paliwa wśród kilku innych ulepszeń. Testują również nowe klapy przednie, nowe płytki ceramiczne, aktywny system chłodzenia płytek ceramicznych oraz testowe rozmieszczenie 10 makiet satelitów Starlink V3. I nie tylko.

image



Jest to ryzykowne posunięcie dla Starship, ponieważ chociaż od początku został zaprojektowany, aby otworzyć wewnętrzny Układ Słoneczny na eksplorację i osadnictwo przez ludzi, statek nie wykonał jeszcze nawet jednego pełnego okrążenia Ziemi.

Poprzednie loty testowe doprowadziły statek do prędkości orbitalnej, ale przed ukończeniem orbity wykonał precyzyjne lądowania na Oceanie Indyjskim.

Chociaż wydaje się, że tym razem nie ma żadnych większych (ani nawet niewielkich) ulepszeń Super Heavy, nie oznacza to, że SpaceX nie przesuwa żadnych granic. Super Heavy Booster 14 będzie pierwszym, który ponownie wykorzysta silnik Raptor z poprzedniego lotu - pojedynczego Raptora z Booster 12, który latał w Flight Test 5 w październiku. Super Heavy ma aż 33 silniki, a poprzednie testy w locie dowiodły, że może stracić kilka silników i nadal osiągać prędkość, więc awaria jednego ponownie użytego silnika nie okaże się śmiertelna. Przede wszystkim SpaceX będzie chciało uzyskać dane o tym, jak nowe silniki Raptor zachowują się przy ponownym użyciu.

Całe rakiety Falcon 9, napędzane dziewięcioma silnikami Merlin, były ponownie używane do dwóch tuzinów razy, więc to nie jest tak, że SpaceX zaczyna od zera z Raptorem.

Flight Test 7 jest również ostatnim, w którym SpaceX nie będzie próbował złapać powracającego statku w czułe objęcia Mechazilli. Jeśli firma planuje dokonać połowu w Starbase w Teksasie, będzie musiała uzyskać pozwolenie od Meksyku, zanim poleci statkiem kosmicznym z prędkością naddźwiękową przez meksykańską przestrzeń powietrzną. Mówi się również o budowie drugorzędnej Mechazilli w jakimś słabo zaludnionym fragmencie Australii Zachodniej. Australijczycy już wcześniej byli chętni do współpracy.

Nie ma nic wielkiego w stawianiu "zapasowej" Mechazilli, ponieważ zanim będą mogli rozpocząć kolonizację Marsa, SpaceX musi zbudować dużo  Mechazilli. Z grubsza Musk szacuje, że zajmie to tysiące lotów Starship, z czego około 1000 odbędzie się w dwumiesięcznym oknie lotów Ziemia-Mars, które otwiera się co 26 miesięcy.

Tysiąc startów w 60 dni. To mniej więcej jeden start co 90 minut przez osiem tygodni.

Za dwa lata zobaczymy, czy plan będzie zrealizowany.



...

catrw
O mnie catrw

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (28)

Inne tematy w dziale Technologie