Donald Trump zrywa z polityką energetyczną Joe Bidena
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/trump-transition-team-plans-sweeping-rollback-biden-ev-emissions-policies-2024-12-16/
Reuters donosi, że Trump wycofa się z polityki Bidena w zakresie pojazdów elektrycznych i emisji.
Zespół przejściowy nowego prezydenta USA Donalda Trumpa zaleca radykalne zmiany mające na celu odcięcie wsparcia dla pojazdów elektrycznych i stacji ładowania oraz wzmocnienie środków blokujących samochody, komponenty i materiały akumulatorowe z Chin, zgodnie z dokumentem, do którego dotarła agencja Reuters.
Zalecenia, które nie zostały wcześniej zgłoszone, pojawiają się w momencie, gdy przejście na pojazdy elektryczne w USA utknęło w martwym punkcie, a mocno subsydiowany chiński przemysł pojazdów elektrycznych nadal rośnie, częściowo ze względu na doskonały łańcuch dostaw akumulatorów.
Zespół przejściowy zaleca również nałożenie ceł na wszystkie materiały akumulatorowe na całym świecie, co ma na celu zwiększenie produkcji w USA, a następnie negocjowanie indywidualnych zwolnień z sojusznikami.
Podsumowując, zalecenia stanowią wyraźne odejście od polityki administracji Bidena, która starała się zrównoważyć zachęcanie do krajowego łańcucha dostaw akumulatorów, oddzielonego od Chin, z szybkim przejściem na pojazdy elektryczne. Plan zespołu przejściowego przekierowałby pieniądze płynące obecnie na budowę stacji ładowania i uczynienie pojazdów elektrycznych przystępnymi cenowo na priorytety obrony narodowej, w tym zabezpieczenie dostaw akumulatorów i minerałów krytycznych do ich budowy bez udziału Chin.
Propozycje pochodziły od zespołu przejściowego Trumpa, którego zadaniem było opracowanie strategii szybkiego wdrożenia nowej polityki motoryzacyjnej. Zespół wzywa również do wyeliminowania ulgi podatkowej administracji Bidena w wysokości 7500 USD na zakup konsumenckich pojazdów elektrycznych, plan, o którym Reuters po raz pierwszy poinformował w zeszłym miesiącu. Polityka ta może zadać cios sprzedaży i produkcji pojazdów elektrycznych w USA w czasie, gdy wielu starszych producentów samochodów, w tym General Motors (GM), otwiera nową kartę, a Hyundai niedawno wprowadził szerszą gamę ofert elektrycznych na rynek amerykański.
Zespół przejściowy wzywa do odzyskania wszelkich funduszy pozostałych z planu Bidena o wartości 7,5 miliarda dolarów na budowę stacji ładowania i przesunięcia pieniędzy na przetwarzanie minerałów akumulatorowych oraz "łańcuch dostaw obrony narodowej i infrastrukturę krytyczną".
Podczas gdy baterie, minerały i inne komponenty pojazdów elektrycznych są "krytyczne dla produkcji obronnej", pojazdy elektryczne "i stacje ładowania nie są" – czytamy w dokumencie.
Zalecenia zespołu przejściowego pozwoliłyby producentom samochodów produkować więcej pojazdów napędzanych gazem poprzez wycofanie norm emisji i zużycia paliwa, za którymi opowiadała się administracja Bidena. Zespół przejściowy proponuje przesunięcie tych przepisów z powrotem do poziomów z 2019 r., co pozwoliłoby na średnio o około 25% więcej emisji na kilometr pojazdu niż obecne limity na 2025 r., a średnie zużycie paliwa byłoby o około 15% niższe.
Propozycja zaleca również zablokowanie Kalifornii przed ustanawianiem własnych, bardziej rygorystycznych norm emisji spalin przez pojazdy, które przyjęło kilkanaście innych stanów. Trump zabronił Kalifornii ustanawiania surowszych wymagań podczas swojej pierwszej kadencji, co Biden odwrócił.
Tymczasem Chiny nadal elektryfikują wszystko; EV, PHEV, kolej itp., ponieważ chcą być mniej zależne od zagranicznej ropy. Pomoże to utrzymać ceny ropy na niższym poziomie, niż miałoby to miejsce w innym przypadku, w miarę jak rośnie popyt na ropę. Co jest plusem dla USA.
Zastanawiam się, która strategia okaże się zwycięzcą za 5-10 lat?
Chiny, żeby mieć energię zwiększają wydobycie węgla.
Teraz wydaje się, że globalny rynek pojazdów elektrycznych jest kontrolowany przez Chiny, a globalny rynek pojazdów spalinowych jest kontrolowany przez USA, Europę, Japonię i Koreę Południową.
Zgadnijcie, kto zostanie zwycięzcą?
UE będzie przez rynek zmuszona do wyjścia z utopi Zielonego Ładu. Ideologia zawsze przegrywa z rynkiem. A ruch Trumpa staje się nowym „Planem Marshala”, który pomożę UE zerwać z ideologią goszystowską oraz odbuduje potencjał gospodarczy.
Na marginesie niecierpliwie czekam na oświadczenie Departamentu Stanu w sprawie praworządności w Polsce. Liczę na początek lutego 2025 roku, nie sądzę żeby KE dalej broniła w tej kwestii Rządu Premiera RP Donalda Tuska?
...
Inne tematy w dziale Polityka