Dylemat wiarygodności Donalda Tuska
Z przecieków wynika, że Donald Franciszek Tusk zamierza kandydować na Prezydenta RP, tak twierdzi marszałek senior Sejmu RP Marek Sawicki.
Z różnych powodów ludzie są negatywnie oceniani przez innych w wielu przypadkach błędnie, a w innych nie.
Biorąc pod uwagę, że tworzenie pozytywnych wrażeń na innych jest kluczowym aspektem poruszania się w świecie społecznym, tego typu oceny stanowią wyzwanie.
Co robią media i eksperci od wyborów, żeby poprawić negatywne, istniejące wrażenia innych?
Istnieje wiele strategii, które ludzie mogą stosować, aby poprawić postrzeganie ich przez innych, takich jak dobre wyniki w kolejnych zadaniach lub angażowanie się w przymilanie się wyborcą. Przypuszczam, że zastosowana zostanie niskokosztowa strategia zwana przechwałką.
Pasuje ona do osobowości Tuska i jego medialnych akolitów. Przechwałki definiujemy szeroko jako przekazywanie wszelkiego rodzaju informacji autopromocyjnych, a w szczególności skupiamy się na przechwałkach, które są konkretne i weryfikowalne. Należy pamiętać, że nie ograniczamy terminu "chwalenie się" do stwierdzeń, które są przesadne lub niezasłużone.
Jestem ciekaw jakie będą podjęte próby dotarcia z przechwałką do zabańkowanych wyborców, tam gdzie Tusk jest negatywnie postrzegany? Kto będzie tworzył przekazywane informacje autopromocyjne, biorąc pod uwagę, że jest mało prawdopodobne, że w ich stwierdzenia uwierzą w pierwszej kolejności wyborcy: PiS-u, Konfederacji czy niezdecydowani.
Tego typu sytuacje nazywamy "dylematem wiarygodności": gdy wyborcy mają już negatywne wrażenie na temat osoby docelowej w określonym wymiarze (np. zdolności ekonomiczne, umiejętności polityczne, hojność, prawdomówność, dotrzymywanie obietnic).
Jest bardziej prawdopodobne, że Tusk będzie chciał lub musiał promować się w tym wymiarze (aby poprawić ogólne wrażenie innych na swój temat), ale jest również mało prawdopodobne, że zabańkowani wyborcy w to uwierzą.
Ponieważ wcześniejsze wrażenie wyborców będzie miało wpływ na to, jak postrzegają późniejsze wypowiedzi Tuska.
Takich mówców nazywamy "politykami z niską wiarygodnością", gdzie brak wiarygodności może dotyczyć dowolnej cechy (w tym zarówno cech związanych z kompetencjami, jak i ciepłem).
Czy wyborcy pomylą alokację uwagi na rzeczy z ważnością tych rzeczy?
Większość wyborców KO-PO uważa, że politycy nie starają się dotrzymywać obietnic wyborczych. Ich paliwem wyborczym są emocje i pseudoegalitarność.
Ale w wyborach prezydencki sam elektorat KO-PO to za mało.
Trudno przekonać, przekonanych…
Wielu laikom marzy się poparcie 100%, ale łatwiej powiedzieć, trudniej zrobić.
Wyborczy rynek to nic innego jak styl życia zbudowany wokół produktu.
Jeśli produktem będzie Donald Tusk to...
Jestem bardzo ciekaw kto będzie „lepił” nowego – starego Donalda Tuska i jaka to będzie narracyjna glina...
Zdecydowana większość partii politycznych i polityków (mały dopływ świeżej siły) już byli poddawani weryfikacji tego rynku i o dziwo odnosili sukcesy lub niepowodzenia.
Co decyduje o tym?
Co powoduje, że produkt przestaje być atrakcyjny dla wyborców?
Partie polityczne jak firmy muszą tworzyć rynki, nowy styl życia - wśród wyborców konsumentów.
Muszą sprawić, że pomysł płacenia głosem wyborczym za produkty wydaje się naturalny.
Dobre programy społeczne i gospodarcze zawsze są doceniane przez większość wyborców-konsumentów.
Tradycyjnie modele wydobywania zasobów zakładają, że jednostki działają tak, jakby tworzyły strategie oparte na pełnych informacjach.
Skuteczną strategią gromadzenia informacji jest obserwowanie żerujących zachowań innych osób, zwanych informacją publiczną.
Media mogą wykorzystać tę strategię, pozornie dostarczając dokładne informacje, jednocześnie kształtując informacje w celu zmanipulowania ludzi do zachowań w sposób korzystny dla mediów lub ich klientów. Ale bez przesady, która zawsze tylko szkodzi.
Modele zakładające doskonałą informację pomijają możliwość dezinformacji wśród wyborców mogą nie doceniać zakresu i stopnia wpływu kandydata na obszary wydobycia zasobów wyborczych. Zła strategia kandydata blokuje wydobywanie optymalnych zasobów wyborczych, co pokazują sondaże w których kandydat ma mniejsze poparcie niż partia którą reprezentuje...
Badania wykazały, że na wybory produktów wyborczych znaczny wpływ mają relacje medialne i rekomendacje w różnych mediach.
W przeciwieństwie do reklamy wyborcy postrzegają te źródła jako bardziej neutralne i bardziej wiarygodne, ponieważ zazwyczaj zakładają, że treści redakcyjne i zakres produktów w gazetach i czasopismach są niezależne i wolne od wpływu reklamodawców. Choć tak nie jest…
Batalia wyborcza w Polsce to walka: Polski solidarnej reprezentowanej przez PiS z Polską liberalną…
...
Inne tematy w dziale Polityka