catrw catrw
747
BLOG

Jeszcze raz o wstępnym raporcie z dochodzenia IDF

catrw catrw Polityka Obserwuj notkę 12

Jeszcze raz o wstępnym raporcie z dochodzenia IDF

https://www.salon24.pl/u/r8w8b8j8/1370597,oswiadczenie-idf-w-sprawie-wck







image


Najlepszym sposobem na zrozumienie wydarzeń jest obraz. To jest mapa przygotowana przez śledczych IDF. Będzie także prezentacja....

Wolontariusze WCK opuścili nabrzeże IDF o godzinie 22.00 1 kwietnia. Personel znajdował się w trzech samochodach osobowych, podróżując z niezidentyfikowaną liczbą ciężarówek załadowanych żywnością. To jest Implementacja (biała kropka) Punkt 1 na mapie.

Czas i trasa odlotu zostały uzgodnione między WCK i IDF, ale nie jest jasne, czy ta koordynacja dotyczyła osób podejmujących decyzję o zabiciu lub niezabiciu.

Dowódca "błędnie" założył, że uzbrojeni członkowie Hamasu byli w pojazdach konwoju i że siły izraelskie również nie zidentyfikowały pojazdów jako należących do WCK. W oddzielnym briefingu dla dziennikarzy w czwartek Siły Obronne Izraela powiedziały, że największym błędem było to, że operatorzy bezzałogowego statku powietrznego śledzącego konwój nie zostali poinformowani o planie koordynacji konwoju z pomocą.

W Punkcie wdrożeniowym 2 sprawy zaczynają przybierać kształt gruszki. Ten punkt wyznacza to, co jest zasadniczo linią styczności między IDF a Hamasem. W tym momencie co najmniej jeden uzbrojony mężczyzna wspiął się na ciężarówki z pomocą.

Zatrzymajmy się tu na chwilę. Wygląda na to, że istnieje porozumienie między IDF a Hamasem, że bojownicy Hamasu mogą jeździć z bronią na ciężarówkach z pomocą humanitarną, aby zabezpieczyć zaopatrzenie.

Uzbrojony bojownik Hamasu oddał strzały w powietrze, gdy wsiadał do jednej z ciężarówek z pomocą.

Jednostka dronów poinformowała, że widzi terrorystę Hamasu, który wspiął się na jedną z ciężarówek i strzelał w powietrze w miejscu, które nazwano punktem drugim.

Według IDF taktyka ta jest częsta i jest stosowana przez Hamas do wysyłania sygnałów do innych bojowników Hamasu w okolicy dotyczących jego pozycji.

Według raportu, samochody z ciężarówkami z pomocą humanitarną miały charakterystyczne oznaczenia na dachu, ale operatorzy dronów nie mogli ich zobaczyć. Sprawę dodatkowo komplikował fakt, że były to pickupy Toyoty, które według IDF były powiązane z Hamasem i rzadko używane przez organizacje pomocowe. Nie mając widocznych oznaczeń WCK i nie wiedząc o koordynacji ruchu konwoju WCK, operator drona od razu wyszedł z założenia, że Hamas przejął konwój z pomocą. To robocze założenie przyświecało wszystkim późniejszym działaniom.

W miarę jak konwój jechał, inne pojazdy dołączały do konwoju i opuszczały go, co utrudniało dokładną ocenę. Jednak przez cały ten czas robocze założenie było takie, że konwój z pomocą żywnościową został porwany. Operator drona powstrzymał się w tym czasie od ataku na konwój.

W pierwszych czterech punktach akcji jednostka dronów IDF powstrzymała się od ataku na ciężarówki z pomocą, ponieważ kwestionowała swoich dowódców i otrzymała rozkaz od gen. bryg. Itzika Cohena, aby tego nie robić, pomimo podejrzeń o udział terrorystów z Hamasu.

W punkcie wdrożeniowym nr 3 od konwoju oddzieliły się trzy pojazdy z personelem WCK. Część ciężarówek z pomocą humanitarną trafiła do magazynu, co jeszcze bardziej zagmatwało sytuację. Pojazdy WCK i ciężarówki z pomocą humanitarną kontynuowały podróż do Punktu Realizacji 4. Stamtąd pojazdy WCK skierowały się na drogę nadbrzeżną.

Ponieważ błędy narastały kaskadowo, IDF próbowało skontaktować się z pojazdami WCK i „oficerami dyżurnymi” WCK.

W miarę rozwoju wydarzeń Siły Obronne Izraela próbowały wezwać pracowników pomocy humanitarnej zaangażowanych w teren, ale nie były w stanie się z nimi skontaktować.

Następnie Siły Obronne Izraela zadzwoniły do kwatery głównej WCK. Centrala WCK żeby próbowała wezwać swoich pracowników pomocy humanitarnej w terenie, ale ci nie odbierali.

WCK nie ma swojego sprawnego systemu łączności co może narazić wolontariuszy?

 Każdy żołnierz jednostek specjalnych wie, że jeśli jesteś we wrogim obszarze i masz radio, słuchasz je...

Kiedy pojazdy opuściły hangar, jednostka dronów IDF była przekonana, że to nie są te same pojazdy i myślała, że to pojazdy Hamasu.

Co najmniej jeden z pracowników WCK był weteranem wojskowym. Brak łączności to było poważne naruszenie podstawowego protokołu bezpieczeństwa, albo bardziej prawdopodobne jest, biorąc pod uwagę ich doświadczenie, że coś stało się z ich sprzętem komunikacyjnym.

Po oznaczeniu tych trzech pojazdów jako Hamas, łańcuch likwidacji zaczął działać. Pojazd pierwszej pomocy został trafiony trzy minuty po opuszczeniu magazynu (Punkt Realizacji 5).

Pracownicy pomocy humanitarnej wyskoczyli z uszkodzonego pojazdu i zapakowali się do pozostałych dwóch. Dwie minuty później uderzony został kolejny pojazd. Scena się powtórzyła. Pasażerowie, którzy przeżyli, przenieśli się do pozostałego pojazdu. Dwie minuty po uderzeniu w drugi pojazd, trzeci pojazd również został trafiony. Zginęło wszystkich siedmiu pracowników organizacji humanitarnej.

Siły Obronne Izraela zidentyfikowały trzy krytyczne błędy.

Konwój został oznaczony jako znajdujący się pod kontrolą Hamasu na podstawie tego, że zauważono jednego bojownika Hamasu, i tu dodaję swoje trzy grosze, ponieważ wiadomo, że "policja" Hamasu pilnowała ciężarówek z pomocą. Ostatecznie strzelanina trwała aż do zniszczenia wszystkich trzech pojazdów.

Co więcej, Siły Obronne Izraela stwierdziły, że tylko atak na pierwszą ciężarówkę może być nieco bardziej uzasadniony, ponieważ tylko tam drony pozytywnie zidentyfikowały terrorystów Hamasu, podczas gdy podejrzenia co do terrorystów Hamasu w drugiej i trzeciej ciężarówce opierały się bardziej na domysłach dotyczących charakteru samych ciężarówek.

Siły Obronne Izraela podjęły działania przeciwko kilku oficerom. Ze służby zwolniono dwóch oficerów: dowódcę wsparcia ogniowego brygady (majora) i szefa sztabu brygady (pułkownika rezerwy). Dowódca brygady i dowódca 162 Dywizji otrzymali reprymendę. Szef Sztabu Sił Obronnych Izraela udzielił również formalnej reprymendy dowódcy Południowego Dowództwa, generałowi, za jego ogólną odpowiedzialność za ten incydent. (gen. mjr Yoel Finkleman,  gen. bryg. Itzika Cohena)....

WCK domaga się powołania "niezależnej" komisji, ma poparcie Waszyngtonu.


catrw
O mnie catrw

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (12)

Inne tematy w dziale Polityka