Sankcje tworzą nowe rynki
Sankcje wobec Rosji miały na celu zatrzymanie handlu i zmuszenie Władimira Putina do zakończenia wojny.
A jak podaje Eurointelligence rosyjska ropa nadal płynie na rynki światowe. Tylko, że to co wcześniej było przezroczyste, nagle stało się nieprzejrzyste.
Zachodnie firmy i banki nadal działają w Rosji, choć statystycznie liczba ta zmalała.
Rosyjski gaz nadal płynie do Europy, choć w znacznie zmniejszonych ilościach, ale może wzrosnąć dzięki niedawnemu porozumieniu między Bułgarią a Turcją.
Rosyjska ropa naftowa jest nadal eksportowana, unikając sankcji, handlując poniżej pułapu cenowego wynoszącego 60 USD za baryłkę. Zachodnie firmy czerpią zyski z wojny na Ukrainie o czym świadczą przelewy bankowe.
„Dobre” interesy robi Grecja, greccy armatorzy zarobili fortunę, sprzedając swoje statki towarowe z drugiej ręki. Od początku wojny na Ukrainie Grecja sprzedała 290 statków.
Elisabeth Braw, pisząca dla Foreign Policy:
„...Wojna i sankcje podniosły cene starych statków....
Cena statku podwoiła się lub potroiła w porównaniu z pierwotną ceną zapłaconą przez greckich właścicieli. Na takich rynkach, gdzie pieniądz nie jest czynnikiem ograniczającym, tankowce są pożądanym obiektem, który powoduje wzrost cen. W wyniku wojny ożył zupełnie nowy rynek tankowców.
Kupujący są znacznie bardziej tajemniczy niż sprzedający. Firmy z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich kupiły większość tankowców, a następnie kupujący w Chinach, Turcji i Indiach.
W 2022 r. pojawiły się nowe firmy morskie powiązane z Rosją, aż 864- według S&P Global Market Intelligence.
Czasami nie ma nawet adresu e-mail powiązanego z tymi firmami. Rola ZEA nie jest zaskakująca, ponieważ Dubaj stał się nową Genewą dla rosyjskich firm handlujących ropą naftową. Chiny i Indie zwiększyły import rosyjskiej ropy i potrzebują tankowców do transportu.
Używane tankowce wypływają na morze z niejasnym ubezpieczeniem, pokonują okrężne trasy i stosują sztuczki techniczne, aby uniknąć wykrycia. Co się stanie, jeśli jeden z tych tankowców przecieka lub zapali się...”
Należy zawsze pamiętać, że animatorzy rynku działają w swoim najlepszym interesie.
W najlepszym interesie greckich spedytorów jest sprzedawanie statków, więc to robią. W najlepszym interesie Indii i Chin jest kupowanie rosyjskiej ropy i greckich statków, więc to robią.
W najlepszym interesie pośredników z Dubaju jest stworzenie rynku statków, więc to robią.
Czarny rynek ma to do siebie, że jeśli masz pieniądze to zawsze możesz kupić towar...
...
Inne tematy w dziale Gospodarka