catrw catrw
175
BLOG

Czy jest niezależne dziennikarstwo?

catrw catrw Media Obserwuj temat Obserwuj notkę 9

Czy jest niezależne dziennikarstwo?

https://www.nationalaffairs.com/publications/detail/donor-driven-journalism

Wejście organizacji charytatywnych w świat dziennikarstwa wywarło wpływ na prezentowane treści…

Raport z Harvard's Shorenstein Center pokazuje, jak model finansowy dla biznesu informacyjnego w USA zmienił się dramatycznie od początku ery cyfrowej.

W 2000 roku przychody z reklam gazet komercyjnych przekroczyły 67 miliardów dolarów; do 2014 roku przychody z reklam gazet drukowanych i cyfrowych spadły do mniej niż 20 miliardów dolarów.

Trwa proces, przekształcający gazety w narzędzia do promowania spraw interesujących duże fundacje, ale nie zwykłych czytelników. W tym procesie biznes informacyjny, staje się kolejnym źródłem konfliktu ideologicznego w amerykańskim życiu.

Firmy inwestycyjne coraz częściej kupują organizacje informacyjne jako sposób na wsparcie ich modeli biznesowych – i zarabianie pieniędzy dla swoich inwestorów. Tempo takich przejęć wzrosło od czasu krachu finansowego w 2008 roku. Saving Community Journalism donosi, że do 2014 r. sześć z 10 największych firm prasowych – w tym New Media/Gatehouse (która jest właścicielem 379 gazet), Digital First Media (208 gazet) i Civitas Media (98 gazet) – było własnością firm inwestycyjnych. Od tego czasu tendencja ta nie słabnie w ciągu najbliższej dekady.

Ale ten nowy model nie działa we wszystkich sytuacjach, głównie dlatego, że inwestorzy mają inne przywiązanie do gazet niż dawni baronowie medialni.

To, co zagraża teraz lokalnym gazetom, to nie tylko cyfrowa rewolucja czy abstrakcyjne siły rynkowe. Są na celowniku inwestorów, którzy wymyślili, jak wzbogacić się, „wydobywając” lokalne wiadomości. Model jest prosty: wypatroszyć pracowników, sprzedać nieruchomości, podnieść ceny subskrypcji i wycisnąć jak najwięcej gotówki z przedsiębiorstwa, aż w końcu wystarczająca liczba czytelników anuluje swoje prenumeraty.

Wszystko to sprawia, że łatwo zrozumieć atrakcyjność filantropii jako środka ratowania amerykańskiego dziennikarstwa. Ewolucja darowizn charytatywnych w Stanach Zjednoczonych sprawia, że ten apel jest jeszcze bardziej oczywisty. W 1917 roku ustawodawcy wprowadzili zwolnienie z działalności charytatywnej do federalnego kodeksu podatku dochodowego, umożliwiając zamożnym osobom zmniejszenie obciążeń podatkowych poprzez darowizny na rzecz szkół, uczelni, kościołów i szpitali. Obecnie zwolnienie obejmuje również grupy rzecznicze, kancelarie prawne interesu publicznego, ośrodki badawcze, ośrodki analityczne, wydawcy książek i inne rodzaje operacji, które nie były brane pod uwagę w pierwotnym statucie.

Darowizny charytatywne są obecnie głównym przedsięwzięciem w Stanach Zjednoczonych, eksplodującym w ciągu ostatnich kilku dekad z około 50 miliardów dolarów rocznie w 1980 roku do prawie 500 miliardów dolarów w 2021 roku. Jednocześnie imponujący wzrost giełdy stworzył dziesiątki nowych miliarderów i wzbogacił wyposażenie głównych fundacji. W 2021 r. fundacje charytatywne przekazały około 91 mld USD; duże fundacje, takie jak Gates, Ford, Hewlett i garstka innych, były odpowiedzialne za większość tych wkładów.

Fundusze i możliwości dla fundacji do rozszerzenia działalności na dziennikarstwo są oczywiste. Według Media Impact Funders – organizacji, która monitoruje wsparcie fundacji dla dziennikarstwa – dotacje dla branży informacyjnej wzrosły prawie czterokrotnie w latach 2009-2017. Z około 2 miliardów dolarów przekazanych w tym okresie, około 70% funduszy poszło na wsparcie ogólnych wiadomości i informacji, a kolejne 20% poszło na dziennikarstwo śledcze i rzecznictwo. Tymczasem program NewsMatch Institute for Non-Profit News – który zapewnia indywidualnym darczyńcom w całym kraju możliwość przekazywania darowizn na wsparcie organizacji informacyjnych na zasadzie odliczenia od podatku – zebrał dodatkowe 200 milionów dolarów na finansowanie lokalnych redakcji.

Liczby te dają nam pewien wgląd w to, jakie kwoty zostały przekazane i przez kogo, ale niewiele mówią nam o charakterze darowizn. Dlaczego fundacje i indywidualni darczyńcy przekazali te dary? Co mieli nadzieję osiągnąć?

American Press Institute (API) szukał odpowiedzi na te pytania w ankiecie przeprowadzonej w 2015 roku. Instytut odkrył, że 52% fundatorów próbowało wpływać na politykę publiczną poprzez darowizny na rzecz dziennikarstwa, a 54% miało nadzieję na wzmocnienie wolnej prasy. Aż 44% respondentów przyznało, że ich decyzje dotyczące finansowania mediów służyły "realizacji innych, większych celów strategicznych".

Interesujący jest również temat, który ci darczyńcy chcieli przekazać dziennikarzom. Według raportu Harvardu największy procent przeznaczono na rolę pieniądza w polityce; Inne istotne kategorie obejmowały miejsca pracy / ubóstwo / reformę finansową, wojsko / bezpieczeństwo narodowe oraz środowisko / energię. Biorąc pod uwagę duży napływ darowizn związanych z kwestiami rasowymi w ciągu ostatnich kilku lat, kategoria sprawiedliwości społecznej prawdopodobnie znacznie wzrosła. W zeszłym roku fundacja Mackenzie Scott przekazała 2,5 miliona dolarów YR Media z siedzibą w Oakland – grupie, która współpracuje z publicznym radiem, aby zająć się "ważnymi kwestiami, w tym tłumieniem wyborców, #BlackLivesMatter, ustawodawstwem skoncentrowanym na LGBTQ + oraz niedawną falą nastrojów i przemocy przeciwko AAPI". W ramach wysiłków na rzecz "stworzenia bardziej inkluzywnego i zrównoważonego przemysłu medialnego" Fundacja Forda pomogła założyć projekty takie jak Racial Equity in Journalism Fund w Borealis Philanthropy, aby przyznać miliony dotacji organizacjom informacyjnym obejmującym różne społeczności. Jeden z komentatorów inicjatywy medialnej fundacji wyraził nadzieję, że może ona pomóc "przerysować i rozszerzyć niezrównoważone i bardzo białe ramy, które były kontekstem amerykańskiego dziennikarstwa".

Oczywiste jest, że główne fundacje próbują przekształcić dziennikarstwo w taki sam sposób, w jaki przekształciły szkolnictwo wyższe. Pytanie, czy im się uda.



...

catrw
O mnie catrw

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (9)

Inne tematy w dziale Kultura