Czy naprawdę jest jakiś scenariusz, w którym Putin całkowicie opuszcza Ukrainę i po prostu przyznaje się do porażki?
Czy Putin byłby w stanie utrzymać się u władzy, gdyby to zrobił?
Gra końcowa
Czy naprawdę jest jakiś scenariusz, w którym Putin całkowicie opuszcza Ukrainę i po prostu przyznaje się do porażki?
Czy Putin byłby w stanie utrzymać się u władzy, gdyby to zrobił?
Odsunięcie Putina od władzy wydaje się pozytywnym wydarzeniem, ale głupotą jest zakładać, że zrobiłby to dobrowolnie. A nawet gdyby to zrobił, czy chaos pozostawiony po sobie w kraju z największym na świecie zapasem broni jądrowej byłby jeszcze gorszy z amerykańskiej perspektywy? Są to podstawowe pytania, ale jest także wiele innych…
Propozycja pokojowa ChRL zawiodła mnie te 12 punktów to, tylko deal ChRL z Rosją.
„…1. Poszanowanie suwerenności wszystkich krajów. Powszechnie uznane prawo międzynarodowe, w tym cele i zasady Karty Narodów Zjednoczonych, muszą być ściśle przestrzegane. Suwerenność, niepodległość i integralność terytorialna wszystkich krajów muszą być skutecznie przestrzegane. Wszystkie kraje, duże i małe, silne i słabe, bogate i biedne, są równymi członkami społeczności międzynarodowej. Wszystkie strony powinny wspólnie stać na straży podstawowych norm rządzących stosunkami międzynarodowymi i bronić międzynarodowej uczciwości i sprawiedliwości. Należy promować równe i jednolite stosowanie prawa międzynarodowego, odrzucając jednocześnie podwójne standardy.
2. Porzucenie mentalności zimnowojennej. Bezpieczeństwo kraju nie powinno być realizowane kosztem innych. Bezpieczeństwo regionu nie powinno być osiągane poprzez wzmacnianie lub rozszerzanie bloków wojskowych. Uzasadnione interesy i obawy wszystkich krajów dotyczące bezpieczeństwa muszą być traktowane poważnie i odpowiednio traktowane. Nie ma prostego rozwiązania złożonego problemu. Wszystkie strony powinny, zgodnie z wizją wspólnego, kompleksowego, opartego na współpracy i trwałego bezpieczeństwa oraz mając na uwadze długoterminowy pokój i stabilność na świecie, pomóc w tworzeniu zrównoważonej, skutecznej i trwałej europejskiej architektury bezpieczeństwa. Wszystkie strony powinny sprzeciwiać się dążeniu do własnego bezpieczeństwa kosztem bezpieczeństwa innych, zapobiegać konfrontacji bloków i współpracować na rzecz pokoju i stabilności na kontynencie euroazjatyckim.
3. Zaprzestanie działań wojennych. Konflikt i wojna nie przynoszą korzyści nikomu. Wszystkie strony muszą zachować racjonalność i zachować powściągliwość, unikać podsycania płomieni i zaostrzania napięć oraz zapobiegać dalszemu pogłębianiu się kryzysu, a nawet wymykaniu się spod kontroli. Wszystkie strony powinny wspierać Rosję i Ukrainę w dążeniu do tego samego kierunku i jak najszybszego wznowienia bezpośredniego dialogu, tak aby stopniowo deeskalować sytuację i ostatecznie osiągnąć kompleksowe zawieszenie broni.
4. Wznowienie rozmów pokojowych. Dialog i negocjacje są jedynym realnym rozwiązaniem kryzysu ukraińskiego. Należy zachęcać do podejmowania wszelkich wysiłków na rzecz pokojowego rozwiązania kryzysu i je wspierać. Społeczność międzynarodowa powinna pozostać zaangażowana we właściwe podejście do promowania rozmów na rzecz pokoju, pomagać stronom konfliktu w jak najszybszym otwarciu drzwi do rozwiązania politycznego oraz tworzyć warunki i platformy do wznowienia negocjacji. Chiny będą nadal odgrywać konstruktywną rolę w tym względzie.
5. Rozwiązanie kryzysu humanitarnego. Należy zachęcać do wszelkich środków sprzyjających złagodzeniu kryzysu humanitarnego i je wspierać. Operacje humanitarne powinny być prowadzone zgodnie z zasadami neutralności i bezstronności, a kwestie humanitarne nie powinny być upolityczniane. Należy skutecznie chronić bezpieczeństwo ludności cywilnej i tworzyć korytarze humanitarne w celu ewakuacji ludności cywilnej ze stref konfliktu. Konieczne są wysiłki na rzecz zwiększenia pomocy humanitarnej na odpowiednich obszarach, poprawy warunków humanitarnych oraz zapewnienia szybkiego, bezpiecznego i niezakłóconego dostępu do pomocy humanitarnej, aby zapobiec kryzysowi humanitarnemu na większą skalę. Należy wspierać ONZ w odgrywaniu roli koordynacyjnej w kierowaniu pomocy humanitarnej do stref konfliktu.
6. Ochrona ludności cywilnej i jeńców wojennych. Strony konfliktu powinny ściśle przestrzegać międzynarodowego prawa humanitarnego, unikać ataków na ludność cywilną lub obiekty cywilne, chronić kobiety, dzieci i inne ofiary konfliktu oraz szanować podstawowe prawa jeńców wojennych. Chiny popierają wymianę jeńców między Rosją a Ukrainą i wzywają wszystkie strony do stworzenia w tym celu korzystniejszych warunków.
7. Utrzymanie bezpieczeństwa elektrowni jądrowych. Chiny sprzeciwiają się zbrojnym atakom na elektrownie jądrowe lub inne pokojowe obiekty jądrowe i wzywają wszystkie strony do przestrzegania prawa międzynarodowego, w tym Konwencji bezpieczeństwa jądrowego (CNS), i zdecydowanego unikania wypadków jądrowych spowodowanych przez człowieka. Chiny wspierają Międzynarodową Agencję Energii Atomowej (MAEA) w odgrywaniu konstruktywnej roli w promowaniu bezpieczeństwa pokojowych obiektów jądrowych.
8. Ograniczanie ryzyka strategicznego. Nie wolno używać broni jądrowej i nie wolno prowadzić wojen nuklearnych. Należy przeciwstawić się groźbie lub użyciu broni jądrowej. Należy zapobiegać rozprzestrzenianiu broni jądrowej i unikać kryzysu jądrowego. Chiny sprzeciwiają się badaniom, rozwojowi i stosowaniu broni chemicznej i biologicznej przez jakikolwiek kraj w żadnych okolicznościach.
9. Ułatwienie eksportu zboża. Wszystkie strony muszą w pełni i skutecznie i w wyważony sposób wdrożyć Inicjatywę Czarnomorską Ziarna podpisaną przez Rosję, Turcję, Ukrainę i ONZ oraz wspierać ONZ w odgrywaniu ważnej roli w tym zakresie. Zaproponowana przez Chiny inicjatywa współpracy w zakresie światowego bezpieczeństwa żywnościowego stanowi realne rozwiązanie światowego kryzysu żywnościowego.
10. Zniesienie jednostronnych sankcji. Jednostronne sankcje i maksymalna presja nie mogą rozwiązać problemu; Stwarzają tylko nowe problemy. Chiny sprzeciwiają się jednostronnym sankcjom nieautoryzowanym przez Radę Bezpieczeństwa ONZ. Odpowiednie kraje powinny przestać nadużywać jednostronnych sankcji i "jurysdykcji długoterminowej" przeciwko innym krajom, aby przyczynić się do deeskalacji kryzysu ukraińskiego i stworzyć krajom rozwijającym się warunki do rozwoju ich gospodarek i poprawy życia swoich obywateli.
11. Utrzymanie stabilności łańcuchów przemysłowych i dostaw. Wszystkie partie powinny gorliwie utrzymywać istniejący światowy system gospodarczy i sprzeciwiać się wykorzystywaniu światowej gospodarki jako narzędzia lub broni do celów politycznych. Potrzebne są wspólne wysiłki, aby złagodzić skutki uboczne kryzysu i zapobiec zakłóceniu przez niego współpracy międzynarodowej w dziedzinie energii, finansów, handlu żywnością i transportu oraz osłabieniu globalnego ożywienia gospodarczego.
12. Promowanie odbudowy po konflikcie. Społeczność międzynarodowa musi podjąć działania wspierające odbudowę stref konfliktu po konflikcie. Chiny są gotowe udzielić pomocy i odegrać konstruktywną rolę w tym przedsięwzięciu…”.
Plan pokazał, że Chiny są takim samym uczestnikiem tego konfliktu jak NATO.
Zwiększone wydatki NATO na obronę to dobra rzecz. Stany Zjednoczone zbyt długo subsydiowały resztę NATO i nie mogą sobie na to pozwolić w nieskończoność.
Rosja w czasie wizyty Joe Bidena w Kijowie nie wystrzeliła rakiet, ale ogłosiła wycofanie się z traktatu o redukcji nuklearnej z USA.
Z propozycji pokojowej ChRL wynika, że doszło do zbliżenia Rosji i Chin. W kuluarach mówi się, że Chiny za swoje aktywa na Ukrainie dostały rekompensatę (między innymi ziemie orną). Z powodu zachodnich sankcji rosyjski handel z Chinami gwałtownie rośnie. Rosja i Chiny zgodziły się na zwiększenie współpracy wojskowej. Ma być artyleria i amunicja? Trudno o gorszy wynik z amerykańskiej perspektywy.
Dzień po wizycie Bidena w Kijowie była także delegacja GOP w Kijowie. Rozmowa z Zełeńskim zrobiła dobre wrażenie na Republikanach.
Pomoc dla Ukrainy będzie zachowana….
Rosyjska ofensywa grzęźnie. Dla Rosji istnieje czynnik czasowy w chęci zdobycia broni z Chin. Rosja zdecydowanie ma problem z niedoborem sprzętu, ale ma również problem z siłą roboczą (rekruci).
Okazało się, że rosyjska ilość nie przechodzi w jakość. Ukraina dobrze radzi sobie w obronie. Jeśli potrwa to znacznie dłużej, Rosja nie będzie miała wystarczającej liczby żołnierzy, aby skutecznie wykorzystać wszystko, co otrzyma od Chin. Tym bardziej, że na chińskim sprzęcie musi być szkolenie aby z tego korzystać. Próba rozmów Zełeńskiego z Xi Jinpingiem by zaangażować Pekin, może pozwolić mu na wyczerpanie tego czasu?
Jeśli Pekin wyśle sprzęt zrobi to drogą morską lub użyta zostanie kolej BAM….
Czy będzie Ukraińska ofensywa?
Są duże możliwości, rezerwy Ukrainy cały czas rosną...
...
Inne tematy w dziale Polityka