Potężne wsparcie dla chińskiej gospodarki?
W piątek 10 XII br. zakończyła się doroczna centralna konferencja poświęcona pracom gospodarczym, podczas której przywódcy ChRL podkreślali znaczenie zwiększania popytu za pomocą „z góry obciążonego” wsparcia politycznego Pekinu.
Zasugerowano, złagodzenie regulacji dotyczących dużych prywatnych graczy.
„Mamy do czynienia z potrójną presją, w tym spadkiem popytu, szokami podażowymi i słabszymi oczekiwaniami” – podała oficjalna agencja informacyjna Xinhua, powołując się na oficjalne oświadczenie z konferencji. „Nasze wsparcie polityczne powinno być odpowiednio skoncentrowane”. Nacisk na „stabilność” – słowo pojawiło się 25 razy w 4700-wyrazowym oświadczeniu – pojawia się, gdy przywódcy próbują przedstawić światu pozytywny wizerunek przed lutowymi Zimowymi Igrzyskami Olimpijskimi w Pekinie i mając na celu 20. Zjazd Partii Narodowej – kluczowa gala polityczna, która zapoczątkuje dwudziestoletnie zmiany w kierownictwie Partii Komunistycznej w drugiej połowie przyszłego roku.
„Musimy skoncentrować się na stabilizacji makroekonomii, utrzymaniu działalności gospodarczej w rozsądnym zakresie i utrzymaniu stabilności społecznej” – napisano w oświadczeniu.
Chiny twierdzą, że współpraca w zakresie światowego handlu jest kluczem do ożywienia po pandemii.
7 grudnia 2021 Konferencja odbyła się po tym, jak politbiuro Chin, liczące 25 członków, pod przewodnictwem prezydenta Xi Jinpinga, powiedziało w poniedziałek, że „ustawi słowo stabilność za najwyższy priorytet” w podejmowaniu decyzji gospodarczych w 2022 r.
„Konferencja podkreśliła presję zniżkową – pojęcie „potrójnej presji” było w przeszłości bardzo rzadkie” , powiedział Zhou Hao, starszy ekonomista rynków wschodzących w Commerzbanku. Dodał, że rzadko zdarza się, aby w takich oficjalnych oświadczeniach wspomniano o potrzebie wzmocnienia przepisów antycyklicznych.
Wymowne było także użycie zwrotu „domy służą do mieszkania, a nie do spekulacji”, w odniesieniu do silnej regulacji Pekinu.
Konferencja powtórzyła potrzebę ograniczenia nowych lokalnych zobowiązań ukrytych, ale obiecała również przyspieszenie wydatków fiskalnych, umożliwienie budowy nowej infrastruktury oraz wdrożenie nowej polityki podatkowej i obniżania opłat.
Pekin ograniczył w tym roku wskaźnik deficytu fiskalnego i ściśle będzie kontrolował finansowanie samorządów, ponieważ rzeczywiste zadłużenie wielu samorządów wzrosło dość wysoko.
„Musimy poprawić skuteczność naszej proaktywnej polityki fiskalnej i uczynić ją bardziej ukierunkowaną i zrównoważoną” – napisano w oświadczeniu. Chińscy przywódcy stoją w obliczu różnych przeciwności. W kraju radzą sobie ze spowolnieniem gospodarczym kwartał po kwartale, radzą sobie z ryzykiem finansowym spotęgowanym przez kryzys zadłużenia Evergrande oraz z ciągłym zagrożeniem stwarzanym przez koronawirusa i jego warianty.
Ding Shuang, główny ekonomista Standard Chartered Bank w Wielkiej Brytanii, powiedział, że uważa, że Chiny prawdopodobnie wyznaczą w przyszłym roku przedział wzrostu gospodarczego na poziomie od 5 do 6 procent, zgodnie z powszechnie przytaczanym potencjalnym wzrostem w tym kraju. „5 procent byłoby ostatecznym wynikiem w przyszłym roku”, powiedział, dodając, że zakres uwzględnia „niechęć rządu do dążenia do silnego bodźca, biorąc pod uwagę ciągłe obawy przed podążaniem starą drogą”. Oczekuje się, że chiński wzrost gospodarczy w czwartym kwartale 2021 r. spadnie poniżej 4 procent w porównaniu z 18,3 procentowym wzrostem w pierwszym kwartale. Szybki spadek podsycił obawy o twarde lądowanie gospodarcze, wywołując apele o bardziej wspierające środki. Chińskie władze już rozpoczęły działania łagodzące, aby powstrzymać krajową gospodarkę przed spadkiem poniżej rozsądnego zakresu wzrostu. Ludowy Bank Chin powiedział w tym tygodniu, że obniży stopę rezerw obowiązkowych dla głównych banków komercyjnych o 0,5 punktu procentowego, uwolnienie 1,2 biliona juanów (188,6 mld USD) długoterminowej płynności do systemu międzybankowego 15 grudnia. Przemawiając na dorocznej konferencji gospodarczej, władze zobowiązały się do utrzymania rozsądnej płynności rynku, a zwłaszcza zwiększenia wsparcia finansowego dla małych przedsiębiorstw, innowacji technologicznych i zielonego rozwoju.
„Nacisk na spadki wydaje się być szczególnie duży w pierwszej połowie przyszłego roku, biorąc pod uwagę utrzymujący się wpływ pandemii i skomplikowane środowisko zewnętrzne”, ostrzegł Wen Bin, główny analityk makro w China Minsheng Bank. Podczas gdy ryzyko związane z samorządami lokalnymi i wysoce lewarowanymi korporacjami zasługuje na znaczną uwagę, Pekin powinien wykorzystać lokalne obligacje celowe lub obniżki podatków, aby zakotwiczyć zaufanie na rynku, dodał.
Tymczasem rząd zasugerował, że zamierza złagodzić regulacje dotyczące dużych prywatnych graczy, po zeszłorocznym rozprawie z Big Tech, w wyniku której na głównych graczy nałożono dochodzenia i ogromne kary, wstrząsając rynkami krajowymi. „Musimy dobrze odgrywać pozytywną rolę kapitału jako czynnika produkcji, ale skutecznie kontrolować jego negatywną rolę” – napisano w oświadczeniu. „Konieczne jest wspieranie i ukierunkowanie rozwoju gospodarki niewłasnościowej”.
Zamiast tego Pekin zamierza stworzyć mechanizm „sygnalizacji świetlnej” – odnoszący się do obszarów zachęty, zakazów i ograniczeń, w celu wzmocnienia nadzoru nad kapitałem i zapobiegania nadmiernemu wzrostowi.
Pekin również stanowczo ostrzegł przed uniwersalnymi działaniami lokalnymi, nadużyciami władzy i zaniedbaniami obowiązków, po tym, jak walka o redukcję emisji dwutlenku węgla doprowadziła do załamania energetycznego od września do października.
Kadrom KPCh na szczeblu lokalnym nakazano również gruntowne wdrożenie polityki Pekinu, od ograniczenia własności po środki zmniejszające ryzyko. „Kadry muszą poszerzyć swoją wiedzę z zakresu ekonomii, nauki i technologii” – czytamy w oświadczeniu.
Ding Shuang oszacował, że chińska dyscyplina fiskalna, na co wskazuje obniżenie wskaźnika deficytu fiskalnego i ścisła kontrola nad mechanizmami finansowymi samorządów, mogła już w tym roku obniżyć tempo wzrostu gospodarczego kraju o 2 punkty procentowe. Powiedział jednak, że jest mało prawdopodobne, aby środki zaostrzające z tego roku były kontynuowane w przyszłym roku.
„Chiny wciąż mają duże pole manewru i narzędzia polityczne” – powiedział. „Władze zmobilizują wszystkie swoje zasoby, aby osiągnąć przyszłoroczny cel”. Pekin ma ogłosić swój oficjalny cel wzrostu gospodarczego na 2022 r. na marcowym posiedzeniu parlamentarnym.
Zhang Zhiwei, główny ekonomista w firmie Pinpoint Asset Management, zwrócił uwagę na poważną zmianę polityki w Pekinie na przyszły rok. „2021 dotyczy reform strukturalnych i regulacyjnych, przy czym niewiele uwagi poświęca się szkodom dla wzrostu gospodarczego” – powiedział Zhang.
Pekin planuje kompleksowy przegląd polityk w 2022 roku. Sugeruje to, że rząd cofnie się o krok w sprawie reformy zaopatrzenia w energię i uniknie zbyt szybkiego pośpiechu jaki robią UE i USA...
W oświadczeniu Pekin podkreślił również, że inicjatywa neutralności węglowej nie może być „osiągnięta w jednej bitwie” i zauważył, że dostawy energii dla kraju są nadal zdominowane przez węgiel. Import węgla do Chin wzrósł o 200 procent.
„Sugeruje to, że rząd cofnie się o reformę dostaw energii i uniknie zbyt szybkiego pośpiechu” – powiedział Zhang. „Po stronie nieruchomości rząd zajmie również mniej agresywne stanowisko, prawdopodobnie pozwalając niektórym miastom na złagodzenie ograniczeń na ich rynkach nieruchomości”. Zaznaczył jednak, że „nie oznacza to, że rząd zrezygnuje z tych strukturalnych reform”, np. w energetyce i na rynku mieszkaniowym. „Ale rząd może zrobić krok wstecz w 2022 roku i uniknąć spowodowania zbyt dużych szkód ubocznych” – powiedział Zhang.
…………………………………………………………………………………..
Kilka uwag do działań ekonomistów chińskich….
Aby kraj tak duży jak Chiny mógł zwiększyć sprzedaż, wymaga to szerokiego, realistycznego popytu, czyli dużego bogactwa, wzrostu również wśród tych, którym zamierza sprzedawać.
Stąd ich inicjatywy typu Belt and Road, mające na celu ułatwienie potencjalnym klientom rozwijania ich zdolności do żądania chińskich towarów i, co najważniejsze, do płacenia za nie czymś wartościowym (na krótką metę surowce, ale z czasem przenoszenie wartości kumulacji do Chin. Tylko, że kasa się skończyła).
Jednak sam rozmiar rynku wewnętrznego w Chinach to więcej niż całość rynków zbytów klientów. Tu należy stworzyć szeroki „Pas i Drogi”, aby nadrobić tradycyjny rozpad rynków eksportowych.
Czy spowolnienie wzrostu jest skorygowane o rosnący dług fiskalny, a nadmierny wzrost skorygowany o ZIRP, tj. czy jest to zrównoważony wzrost?
Co oznacza ekonomia dla kraju takiego jak Chiny, który i tak po prostu zarabia na wszystkim?
Zresztą pojęcie gospodarki w dzisiejszych czasach to tylko udawanie, że ją posiadamy…
Obecnie większość pieniędzy to tylko pieniądze, które przepływają z rządów na całym świecie do tego, co nazywamy gospodarką. Obecnie istnieje podział wielkości Galaktyki między rzeczywistą gospodarką w dowolnym miejscu na świecie a tymi, którzy nią rządzą z banków centralnych i rządów na całym świecie. Przestańmy udawać. Zmiana z jednego modelu wzrostu, który działał dobrze, ale nie dłużej, na inny, niesprawdzony, nie jest łatwa.
„W oświadczeniu Pekin podkreślił również, że inicjatywa neutralności węglowej nie może zostać „osiągnięta w jednej bitwie” i zauważył, że krajowe dostawy energii są nadal zdominowane przez węgiel”.
Chiny znajdują się w podobnym miejscu co Japonia na początku lat 90-tych. Gospodarka napędzana eksportem z ogromną bańką na rynku nieruchomości. Japonia miała dziesięciolecia powolnego wzrostu, ponieważ ludzie wydawali pieniądze na spłatę pożyczek zamiast na towary. Nie wiem, jak Chiny mogą uniknąć podobnego losu?
Eksport jest stratną propozycją, ponieważ handel towarami za dług w dolarach i euro to straszna transakcja. Potrzebują sposobu na zwiększenie konsumpcji krajowej, ale przy tak wielu którzy muszą spłacać kredyty za nieruchomości, będzie to bardzo trudne.
Kiedyś ludzie nie zużywali 100% plonów, ale odkładali część na przyszłość lub na inwestycje w nowe pługi i muły. Oznacza to, że otrzymywali „prawdziwy zysk, zwrot”.
Przechodząc do lat dwudziestych, dług stworzony z powietrza (przez banki) w dużej mierze spowodował Wielki Kryzys. Ponieważ nic to nie kosztowało, aby to „zrobić”.
...
Inne tematy w dziale Gospodarka