O co jest konflikt w Jerozolimie?
Shimon Hatzadik to dzielnica, w której Żydzi i Arabowie mogliby żyć obok siebie w pokoju, gdyby Arabowie nie próbowali wykluczyć etnicznie wszystkich Żydów tam mieszkających.
W ubiegłym tygodniu pojawiły się protesty antyizraelskie z powodu decyzji Sądu Okręgowego w Jerozolimie zezwalającej na eksmisję niektórych rodzin arabskich z domów w dzielnicy „Sheikh Jarrah” w Jerozolimie.
Krytycy ci agresywnie narzekali na Izrael w mediach społecznościowych, a nawet rozpoczęli popularny hashtag „SaveSheikhJarrah”, jednocześnie twierdząc, że to, co dzieje się w tej dzielnicy Jerozolimy, jest przykładem całego konfliktu arabsko-izraelskiego.
Spór o „Sheikh Jarrah” ilustruje wiele głównych cech całego konfliktu arabsko-izraelskiego. Ale najpierw trochę historii o tej okolicy.
„Sheik Jarrah” to arabska dzielnica założona w 1865 r. Przed 1949 r. istniała w niej osobna dzielnica żydowska. Obszar ten przez około 2000 lat znany był pod nazwą „Szymon ha-Cadyk” (Szymon Sprawiedliwy), od imienia słynnego rabinicznego mędrca, którego grób znajduje się w tym miejscu.
Żydowska obecność na tym terenie przez wieki obracała się wokół grobu Szimona HaTzadika, który był jednym z ostatnich członków Wielkiego Zgromadzenia (HaKneset Ha-Gedolah), organu zarządzającego ludnością żydowską w okresie Drugiej Rzeczypospolitej Żydowskiej (po babilońskiej Niewoli).
Ze względu na grób i jego znaczenie dla narodu żydowskiego, Komitet Wspólnoty Sefardyjskiej i Zgromadzenie Aszkenazyjskie Izraela zakupiły grób i otaczającą go ziemię (około 4,5 akra) w 1875 roku. Wkrótce potem wraz z okolicą Kfar Hashiloah w obszar Silwan w Jerozolimie stał się domem dla wielu Żydów, głównie jemeńskich, którzy wyemigrowali do Jerozolimy (Syjon) w 1881 roku. Warto zauważyć, że do 1844 roku Żydzi byli największą populacją etniczną w Jerozolimie. W latach 1936-1938, a następnie ponownie w 1948 roku, Imperium Brytyjskie pomagało Arabom, podżeganym surową nienawiścią do Żydów, w rugowaniu Żydów z ich domów w Shimon HaCadik (i Kfar Hashiloah).
Jemeńska społeczność żydowska została również wysiedlona z Silwan dla „własnego bezpieczeństwa” przez brytyjski Urząd Opieki Społecznej. Zasadniczo Brytyjczycy woleli wypychać Żydów z ich własnych domów, niż wydawać środki na ochronę żydowskich rodzin i ich praw własności w Jerozolimie. Następnie, w 1949 roku, po tym, jak TransJordan (obecnie Jordania) najechał Izrael w ramach wyraźnej próby zniszczenia Izraela i „wypchnięcia Żydów do morza” przez całą Ligę Arabską, utworzony przez Brytyjczyków i dowodzony przez Brytyjczyków Legion Arabski TransJordanu zdobył Judeę i Samaria, całe Stare Miasto w Jerozolimie i wiele okolicznych dzielnic, w tym dzielnicę Shimon HaTzadik.
Następnie Legion Arabski przeprowadził czystki etniczne mordując także byłych obywateli II RP. Nikomu nie pozwolono pozostać.
Wszystkie domy, które są przedmiotem postępowania eksmisyjnego w 2021 r., oprócz tego, że znajdowały się na ziemi zakupionej w 1875 r. przez społeczność żydowską, były własnością żydowskich rodzin, które kupiły te domy i miały akty zarejestrowane jako pierwsze w Imperium Osmańskim (które rządził regionem od 1517 do 1917 r.), a następnie z władzami brytyjskimi (kontrolującymi ten obszar od 1917 do 1948 r.).
Te cztery domy, objęte oczekującym nakazem eksmisji, były już przedmiotem szeroko zakrojonych postępowań sądowych w Sądzie Okręgowym w Izraelu, z odwołaniami sięgającymi aż do bardzo liberalnego Sądu Najwyższego Izraela, a wszystkie strony otrzymały reprezentację i należyty proces. Trybunał ustalił, że domy te muszą zostać zwrócone ich prawowitym właścicielom w tym tygodniu, a kolejne cztery domy zostaną zwrócone ich prawowitym właścicielom do końca lata.
...
Komentarze
Pokaż komentarze (106)