catrw catrw
517
BLOG

Naukowcy hodują embriony człowieka i małpy

catrw catrw Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 54

Osobiście jestem przeciw, ale jestem otwarty na innych argumenty.


Naukowcy hodują embriony człowieka i małpy

Te wyhodowane w laboratorium stworzenia, nazywane chimerami, zostały okrzyknięte wielkim przełomem naukowym.

 Naukowcy z USA i Chin ogłosili na początku tego miesiąca, że ​​po raz pierwszy stworzyli embriony, które łączyły komórki ludzkie i małpie. Jak dotąd te chimery człowiek-małpa (wymawiane ky-meer-uhs) są niczym więcej niż wiązkami pączkujących komórek w naczyniu laboratoryjnym, ale eksperci twierdzą, że implikacje są daleko idące.

 Aby rzucić okiem na potencjalne skutki, naukowcy z University of Rochester w 2014 roku przeszczepili ludzkie komórki mózgowe płodu zwane astrocytami młodym myszom laboratoryjnym. Odkryli, że w ciągu roku ludzkie komórki przejęły mózg myszy. Co więcej, standardowe testy pamięci i funkcji poznawczych myszy wykazały, że zmodyfikowane myszy były mądrzejsze.

Mały krok w stronę ogromnego problemu etycznego.

 Zarodki, które wyhodowano od makaka, a następnie w laboratorium wstrzyknięto ludzkim komórkom macierzystym, pozostawiono do wzrostu przez 20 dni, zanim zostały zniszczone.

 Mamy określenie dla tego typu form życia: chimera, nazwana na cześć ziejącego ogniem potwora z mitologii greckiej, który był częściowo lwem, częściowo kozą i częściowo wężem.

Jest to już jeden z najbardziej spornych obszarów etyki praktycznej.

Mamy nadzieję, że częściowo ludzkie chimery - głównie ciała zwierzęce z niektórymi ludzkimi organami lub innymi cechami - mogą pewnego dnia dostarczyć wskazówek, które pomogą nam leczyć ludzkie choroby, a także dostarczą narządy do przeszczepu ludziom.

Ale do tych celów najpierw będą musiały narodzić się częściowo ludzkie chimery, a te badania przybliżają nas o krok do tej ewentualności. Jest to etycznie kontrowersyjne, ponieważ te stworzenia mogą mieć niejednoznaczny status moralny: gdzieś pomiędzy ludźmi, na których nie mamy skłonności eksperymentować, a zwierzętami, którymi się zajmujemy.

Po co robić chimery?

Istnieje kilka powodów, dla których warto kontynuować ten kierunek badań. Można na przykład stworzyć chimery człowiek-małpa do badania części mózgu, abyśmy mogli lepiej zrozumieć chorobę Alzheimera. Innym celem jest hodowanie ludzkich narządów do przeszczepów poprzez „usunięcie” odpowiedniego organu z instrukcji genetycznych zwierzęcia i zastąpienie go ludzkimi komórkami macierzystymi w celu wypełnienia niszy rozwojowej.

 Nadchodzą hybrydy ludzko-zwierzęce, które mogłyby posłużyć do wyhodowania narządów do przeszczepów.

 Deklarowanym celem eksperymentów na ludziach i małpach jest zrozumienie i doskonalenie rozwoju chimer u naczelnych przed przeniesieniem technologii na świnie. Ponieważ intensywnie hodujemy i jemy świnie, uważa się, że istnieje mniej problemów etycznych związanych z pobieraniem narządów od świń. Dlatego badania naczelnych są odskocznią, a nie celem samym w sobie. Przyszłe chimery Niezależnie od tego, czy są to częściowo świnie, czy częściowo naczelne, żywe chimery z ludzkimi komórkami są z pewnością możliwe w przyszłości.

 Należy to jednak zrównoważyć z poważnym niedoborem narządów do przeszczepów. Na przykład w Stanach Zjednoczonych żyje obecnie ponad 100 000 osób czekając na organy.

 Kiedy w grę wchodzi życie, staramy się przezwyciężyć frazę. Na przykład przy produkcji szczepionki AstraZeneca wykorzystuje się linie komórkowe pochodzące z komórek płodowych.

 Status moralny to koncepcja traktowania form życia zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami. Na przykład ogólnie uważa się, że ludzie mają wyższy status moralny niż małpy, które mają wyższy status moralny niż świnie, które mają wyższy status moralny niż robaki. Status moralny jest powiązany z zdolnościami umysłowymi, takimi jak świadomość, samoświadomość, zdolności moralne i racjonalność.

 W przyszłości niektóre ludzkie chimery mogą rozwinąć zdolności umysłowe między zwykłymi zwierzętami a ludźmi. Stanowi to ogromne wyzwanie dla tych z nas, którzy pracują nad określeniem statusu moralnego istot żywych oraz praw i obowiązków wynikających z tego statusu. Status moralny jest już jednym z najbardziej spornych obszarów etyki praktycznej. Niedawne prace nad „gatunkowizmem” dowodzą, że niesłusznie przypisaliśmy zwierzętom niższy status moralny. Mimo to chimery ludzkie-nie-ludzkie będą prawdopodobnie uważane za „mniejsze” od ludzi, chociaż trudno to określić. Istnieją dwa sposoby rozwiązywania problemów etycznych dotyczących statusu moralnego częściowo ludzkich chimer. Naukowcy mogliby genetycznie zmodyfikować ludzkie komórki macierzyste, tak aby nie stały się komórkami mózgowymi - ale może to nie być możliwe lub nawet pożądane w przypadku budowania modeli chorób ludzkiego mózgu.

 Alternatywnie, naukowcy mogliby pozwolić na narodziny takich chimer, abyśmy mogli określić ich status moralny, badając je. Spowodowałoby to inne kwestie etyczne, ponieważ wymagałoby od noworodka poddania go nowatorskim testom behawioralnym dotyczącym poznania, komunikacji i innych zdolności umysłowych.

Jeśli zaakceptujemy status moralny oparty na możliwościach istoty, takich ulepszonych ludzi pewnego dnia można by uznać za lepszych od nas. Biorąc pod uwagę, że już zmagamy się z kwestiami równości między ludźmi, wydaje się, że jesteśmy słabo przygotowani na wyzwania etyczne, jakie stwarzają przyszłe postępy w badaniach nad chimerami. Kwestia statusu moralnego jest kwestią filozoficzną i etyczną. Nauka może nam pomóc w jego wykryciu - na przykład dzięki informacjom o zakresie możliwości zwierzęcia innego niż człowiek - ale nie może nam powiedzieć, co to jest. Te nowe badania pokazują, że jest to koncepcja wymagająca pilnej uwagi.


https://theconversation.com/first-human-monkey-embryos-created-a-small-step-towards-a-huge-ethical-problem-159355




...

catrw
O mnie catrw

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (54)

Inne tematy w dziale Technologie