Bariera dźwięku
Bariera dźwięku
Homo Homo
436
BLOG

Zależność siły ciągu od prędkości obrotów wirnika 2

Homo Homo Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Pod swoją pierwszą notką o statkach powietrznych zwróciłem się z apelem do czytelników o informację dotyczącą zależności siły ciągu od prędkości obrotów wirnika.

 

Dzisiaj zdałem sobie sprawę, że nie ma co liczyć na jakąkolwiek pomoc z zewnątrz i dlatego rozgrzebałem to zagadnienie własnymi rękoma.

 

Kiedyś znalazłem informację o tym, że jeżeli prędkość na końcach łopat wirnika śmigłowca zbliża się do Liczby Macha, to siła ciągu radykalnie maleje.

 

Dzisiaj znalazłem informacje potwierdzające ten fakt.

 

Wymagania aerodynamiczne stawiane wirnikom nośnym:

 

Liczby Macha na końcach łopat mniejsze od wartości krytycznych (0,8 – 0,85Ma)

 

Liczba Macha(Ma) – liczba wyrażająca stosunek prędkości obiektu poruszającego się w płynie do prędkości dźwięku w tym płynie, niezakłóconym ruchem obiektu, czyli formalnie – w nieskończoności.

 

M = v/a

 

gdzie:

 

v - prędkość przepływu lub obiektu;

a - prędkość dźwięku w płynie w danym miejscu lub – odpowiednio – w nieskończoności.

 

W powietrzu o temperaturze 15°C prędkość dźwięku wynosi 340,3 m/s  (1225 km/h).

 

Jeśli prędkość na końcu łopaty jest większa niż 0,85 Ma, to siła nośna takiej łopaty radykalnie zmniejsza się.

 

W tym miejscu muszę podkreślić, że taki efekt występuje w przypadku stosowania tradycyjnego profilu łopaty.

 

P.S.: Na koniec przyszłego tygodnia wrócę do tego tematu. 

Homo
O mnie Homo

"Buduję mosty". Przyroda moimi oczyma.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Technologie