Pod swoją pierwszą notką o statkach powietrznych zwróciłem się z apelem do czytelników o informację dotyczącą zależności siły ciągu od prędkości obrotów wirnika.
Dzisiaj zdałem sobie sprawę, że nie ma co liczyć na jakąkolwiek pomoc z zewnątrz i dlatego rozgrzebałem to zagadnienie własnymi rękoma.
Kiedyś znalazłem informację o tym, że jeżeli prędkość na końcach łopat wirnika śmigłowca zbliża się do Liczby Macha, to siła ciągu radykalnie maleje.
Dzisiaj znalazłem informacje potwierdzające ten fakt.
Wymagania aerodynamiczne stawiane wirnikom nośnym:
Liczby Macha na końcach łopat mniejsze od wartości krytycznych (0,8 – 0,85Ma)
Liczba Macha(Ma) – liczba wyrażająca stosunek prędkości obiektu poruszającego się w płynie do prędkości dźwięku w tym płynie, niezakłóconym ruchem obiektu, czyli formalnie – w nieskończoności.
M = v/a
gdzie:
v - prędkość przepływu lub obiektu;
a - prędkość dźwięku w płynie w danym miejscu lub – odpowiednio – w nieskończoności.
W powietrzu o temperaturze 15°C prędkość dźwięku wynosi 340,3 m/s (1225 km/h).
Jeśli prędkość na końcu łopaty jest większa niż 0,85 Ma, to siła nośna takiej łopaty radykalnie zmniejsza się.
W tym miejscu muszę podkreślić, że taki efekt występuje w przypadku stosowania tradycyjnego profilu łopaty.
P.S.: Na koniec przyszłego tygodnia wrócę do tego tematu.
Inne tematy w dziale Technologie