S-97 Raider
S-97 Raider
Homo Homo
239
BLOG

Helikoptery, jak statki, płyną w powietrzu 1

Homo Homo Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

Gdy byłem mały, to zawsze słyszałem, że po niebie lecą samoloty, helikoptery i balony. Kojarzyło mi sią to normalnie, gdyż już zdążyłem przywyknąć do tego, że po niebie lecą ptaki, a do nieba szybują myśli.

 

Gdy książka stała się moim chlebem powszednim, to zrozumiałem, że język literacki jest bogatszy niż bytowy i w taki sposób mój język wzbogacił się o takie piękne zwroty jak płynące chmury i płynące statki powietrzne.

 

Pozwolę sobie zacytować fragment felietonu Mariusza Słowińskiego "Sol de Sol – słoneczna Portugalia":

 

Samolot płynie w powietrzu, przez chmury przebijają się łaty zieleni, czerwieni i brązu, bo z wysokości 10 km nic więcej nie jesteśmy w stanie zobaczyć.

 

Brzmi pięknie, ale jakoś pusto, sztucznie. Fakt, "płynięcie" kojarzy się z "Latającym Holendrem", ale ja, technokrata, chciałem tam widzieć prawdziwy okręt. Obły jak cygaro i ze śrubą pchającą.

 

I w końcu się doczekałem.

 

Sikorsky Aircraft przedstawił swój najnowszy produkt "S-97 Raider", który jeden z polskich internet wydań przedstawił jako najszybszy helikopter świata, jaki może osiągnąć 570 km/godz.

 

Faktycznie, jeśli porównać ten anonsowany rezultat z Eurocopter X3, który rozwija prędkość maksymalną ponad 470 km/godz, to wynik S-97 wydawał się rewelacyjny.

 

Tak rewelacyjny, że postanowiłem sprawdzić informację u źródła.

 

Liczba 570 potwierdziła się, ale oznaczała ona zasięg tego helikoptera w kilometrach. Jego deklarowana prędkość przelotowa będzie wynosiła ok. 410 km/godz., ale prędkość maksymalna ma osiągnąć 480 km/godz.

 

Czy to zmniejszyło moje zainteresowanie tym helikopterem. Nie, nie, i jeszcze raz nie.

 

To pierwszy helikopter ze śmigłem napędzającym zamontowanym na miejscu śmigła stabilizującego położenie.

 

Już pierwszy rzut oka na jego sylwetkę powoduje asocjację z okrętem podwodnym a z ust wyrywa się okrzyk:

 

On płynie w powietrzu!

 

Obydwa helikoptery mają trzy śmigła, w tym Eurocopter X3 jedno wznoszące i dwa napedzające (na małych skrzydłach) - razem 15 płatów, a S-97 Raider dwa wznoszące i jedno napędzające (jak śruba okrętu podwodnego) – razem 11 płatów.

 

P.S.: Notki o aerodynamice będę miały oddzielną numerację. Ta, jak widzicie, ma numer 1. 

Zobacz galerię zdjęć:

Eurocopter X3
Eurocopter X3
Homo
O mnie Homo

"Buduję mosty". Przyroda moimi oczyma.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Technologie