Gdy byłem mały, to zawsze słyszałem, że po niebie lecą samoloty, helikoptery i balony. Kojarzyło mi sią to normalnie, gdyż już zdążyłem przywyknąć do tego, że po niebie lecą ptaki, a do nieba szybują myśli.
Gdy książka stała się moim chlebem powszednim, to zrozumiałem, że język literacki jest bogatszy niż bytowy i w taki sposób mój język wzbogacił się o takie piękne zwroty jak płynące chmury i płynące statki powietrzne.
Pozwolę sobie zacytować fragment felietonu Mariusza Słowińskiego "Sol de Sol – słoneczna Portugalia":
Samolot płynie w powietrzu, przez chmury przebijają się łaty zieleni, czerwieni i brązu, bo z wysokości 10 km nic więcej nie jesteśmy w stanie zobaczyć.
Brzmi pięknie, ale jakoś pusto, sztucznie. Fakt, "płynięcie" kojarzy się z "Latającym Holendrem", ale ja, technokrata, chciałem tam widzieć prawdziwy okręt. Obły jak cygaro i ze śrubą pchającą.
I w końcu się doczekałem.
Sikorsky Aircraft przedstawił swój najnowszy produkt "S-97 Raider", który jeden z polskich internet wydań przedstawił jako najszybszy helikopter świata, jaki może osiągnąć 570 km/godz.
Faktycznie, jeśli porównać ten anonsowany rezultat z Eurocopter X3, który rozwija prędkość maksymalną ponad 470 km/godz, to wynik S-97 wydawał się rewelacyjny.
Tak rewelacyjny, że postanowiłem sprawdzić informację u źródła.
Liczba 570 potwierdziła się, ale oznaczała ona zasięg tego helikoptera w kilometrach. Jego deklarowana prędkość przelotowa będzie wynosiła ok. 410 km/godz., ale prędkość maksymalna ma osiągnąć 480 km/godz.
Czy to zmniejszyło moje zainteresowanie tym helikopterem. Nie, nie, i jeszcze raz nie.
To pierwszy helikopter ze śmigłem napędzającym zamontowanym na miejscu śmigła stabilizującego położenie.
Już pierwszy rzut oka na jego sylwetkę powoduje asocjację z okrętem podwodnym a z ust wyrywa się okrzyk:
On płynie w powietrzu!
Obydwa helikoptery mają trzy śmigła, w tym Eurocopter X3 jedno wznoszące i dwa napedzające (na małych skrzydłach) - razem 15 płatów, a S-97 Raider dwa wznoszące i jedno napędzające (jak śruba okrętu podwodnego) – razem 11 płatów.
P.S.: Notki o aerodynamice będę miały oddzielną numerację. Ta, jak widzicie, ma numer 1.
Inne tematy w dziale Technologie