Często słyszy się z ust ludzi, że za wszystkim stoją jakieś spiski. Masoni, Żydzi, korporacje czy nawet cykliści – to są grupy odpowiedzialne za organizowanie porządku, w którym przychodzi nam żyć. O ile jesteśmy w stanie się zgodzić, że zapewne są pewne grupy, które sobie wzajemnie pomagają i tworzą pewne układy, o tyle jesteśmy dalecy od twierdzenia, że są to grupy o wpływie globalnym w takim sensie, że sterują prawie każdą dziedziną naszego życia. Na poparcie naszej tezy przychodzi nam zwyczajna obserwacja rzeczywistości. Nie potrzeba sięgać po teorie, które ukazują dynamikę naszego otoczenia, co jednocześnie powoduje, że człowiek czy nawet grupy ludzi, nie byłyby w stanie wszystkiego zaplanować. Rzut okiem na bałagan i przepychanki na szczycie pokazuje, że mamy do czynienia właśnie z wieloma grupami, które bardzo często się ścierają.
Jak donoszą media [1][2], mamy do czynienia ze swoistym czeskim filmem jeśli chodzi o branżę motoryzacyjną. Wszystko to wywołała decyzja myślicieli z Unii Europejskiej, którzy zatroskani o nasze środowisko, starają się narzucić koncernom samochodowym uzupełnianie klimatyzacji nowym odczynnikiem. Główną ofiarą padł Mercedes. Skąd pomysł UE? Nowy odczynnik jest rzekomo mniej szkodliwy dla środowiska. Sprawa cuchnie jednak na kilometr, gdy zorientujemy się, że zaledwie jedna firma (Dupont i Honeywell) produkuje nowy odczynnik – HFO-1234YF. Spowoduje to nawet 5-krotny wzrost „nabicia” klimatyzacji [3]. Co więcej? Nowy odczynnik jest mniej wydajny, co pokazują jego właściwości, a to przekłada się na … większe zużycie paliwa! Dodatkowo wspomniany wcześniej Mercedes, który przoduje we wszelkich testach bezpieczeństwa, wykazał wysoką łatwopalność nowego odczynnika. W takim przypadku patrzy się na kwestię, która wydaje się kluczowa – kto odniesie więcej korzyści z danego sporu? Raczej trudno firmie Mercedes zarzucać jakąś zmowę z producentami starego odczynnika, bowiem ten jest na rynku od wielu lat i jego ceny są niezależne od marki samochodu. Czego więc mogą oczekiwać producenci ze Stuttgartu? Prawdopodobnie obawiają się, że w przypadku pojawienia się pożaru w samochodzie ich marki, mogą zostać zasypani pozwami (skądinąd słusznymi). Co chce zyskać Unia Europejska? Przyjmując, że w Brukseli znana jest zasada „ręka rękę myje”, to ktoś na wprowadzeniu przepisu o nowym odczynniku mógł się nieźle dorobić. Do tego dochodzi fakt, że zadowoleni będą „zieloni”, którzy zawsze poprą to, co jest „mniej szkodliwe dla środowiska”, a stanowią oni dość silną grupę. Wreszcie korzyści związane ze wzrostem spalania w samochodach, co na pewno ucieszy koncerny paliwowe i … budżety państw walącej się UE, które z każdego litra paliwa mają niezły grosz. Sprawa wydaje się więc oczywista – po raz kolejny urzędnicy (prawdopodobnie niezbyt klarowni finansowo) robią nas w przysłowiowe bambuko i nic nie możemy z tym zrobić. Co więcej – nawet wielki koncern motoryzacyjny jest bezsilny, jeśli chodzi o walkę z machiną polityczną.
Co pokazuje ta sprawa? Chaos panujący na szczycie i kondycję „elit” politycznych. Urzędnicy UE łapią się czego mogą, byle tylko się nachapać i odrobinkę podreperować budżet. Ruchy przez nich czynione przypominają coś na kształt drgawek przed zgonem – nie ma w nich ładu i trudno upatrywać w nich pozytywnego finału. Jest jedynie paniczne tuszowanie sprawy, grożenie pozwami i zasłanianie się hasłami (np. ochrona środowiska), na które zwykły obywatel jedynie uśmiecha się ironicznie i zastanawia się, ile znów ubędzie mu z portfela. Jaki będzie jednak tego finał? Miejmy nadzieję, że nie tragiczny – po prostu przy lekkiej stłuczce upalnego dnia, pan Kowalski będzie biegał przy swoim nowym samochodzie z gaśnicą i zastanawiał się: „skąd do cholery ten ogień?”. Po czym pojedzie do serwisu i cała sprawa się „rypnie”, bo pan Kowalski weźmie prawnika. Z tego miejsca życzymy owemu panu powodzenia i jak najwyższego odszkodowania.
[1] wyborcza.biz/biznes/1,100896,14250770,Francja_blokuje_sprzedaz_mercedesow_z_powodu_zlego.html
[2] moto.wp.pl/kat,55194,title,Zakaz-rejestracji-Mercedesow-we-Francji,wid,15814480,wiadomosc.html
[3] eksploatacja-auta.wieszjak.pl/uklad-chlodzenia-i-klimatyzacja/317689,HFO1234yf--toksyczny-czynnik-chlodniczy-w-Twoim-samochodzie.html
Dwóch zgredów z filozoficzno-analitycznym zacięciem, mających nadzieję na uchylenie rąbka prawdy. Interesują nas idee, światopoglądy i argumenty. Chcemy wiedzieć jak ludzie uzasadniają to, co głoszą. Jesteśmy również autorami serwisu: http://luznemysli.pl/
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka